26

Re: Judiths cakes

Er is één voorwaarde voor het eten van deze pudding; je moet van citroen houden. Die smaak is namelijk erg aanwezig. Hij is heerlijk, vooral voor de zomer lijkt me dit een erg lekker dessert. Het is makkelijk (van tevoren) te maken. Ik raad aan om de pudding gelijk uit de koelkast te eten. Caroline maakte dit dessert al eerder. Wij aten van het dessert met ongeveer acht personen.

citroenpudding met compote
Ingrediënten:
3 eieren, gescheiden
75 gram fijne kristalsuiker + 2 el extra
250 ml melk
2 el mascarpone of zure room
2 citroenen (biologisch), sap en rasp
75 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
poedersuiker
250 ml geklopte slagroom
Voor de compote:

350 gram blauwe bessen, vers of uit de diepvries
60 gram fijne kristalsuiker
sap van 1 citroen
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een ronde ovenschaal van 24 - 26 cm doorsnede en 5 cm diep in met boter. Klop de eidooiers met de 75 g suiker met een mixer licht en romig. Voeg de melk, mascarpone, citroenrasp en citroensap toe en mix er goed door. Spatel vervolgens het gezeefde zelfrijzende bakmeel erdoor.
Ontvet een kom en de gardes. Klop hierin de eiwitten schuimig en voeg beetje bij beetje de twee eetlepels suiker toe en klop de eiwitten stijf en glanzend. Voeg 1/3 van de eiwitten toe aan het citroenmengsel en spatel het er luchtig door. Spatel vervolgens de rest erdoor. Giet het beslag in de vorm en zet de vorm 30-35 minuten in de oven tot het goudbruin en stevig is.

Maak intussen de bessencompote: verwarm alle ingrediënten met 50 ml water in een steelpan (gebruik je diepvries bessen voeg dan maar 2 eetlepels water toe) op middelhoog vuur. Breng aan de kook en laat ongeveer 15-18 minuten zachtjes koken tot de bessen zacht zijn en het iets ingedikt is.
Bestuif de pudding met poedersuiker en geef er de compote en wat opgeklopte slagroom bij.

27

Re: Judiths cakes

Ik heb de smaak van de amarenakersen te pakken:) Vandaag een taart met browniebodem, cheesecakelaag met witte chocolade en amarenakersen. Het is een variant op de witte chocolade cheesecake met frambozen, ook erg lekker! Natuurlijk kan je er ook andere soorten (rood) fruit voor gebruiken. Deze taart is een echte smaakexplosie, chocolade- en caloriebom. De taart is voor ongeveer 16 personen.

Witte chocolade cheesecake met browniebodem en amarenakersen

Ingrediënten:
Voor de browniebodem:

210 gram pure chocolade, gehakt
210 gram roomboter
265 gram poedersuiker
3 eieren
110 gram bloem
Voor de roomkaaslaag:

250 ml slagroom, lobbig geklopt
250 gram goede roomkaas
35 gram kristalsuiker
1 tl vanilleextract
2,5 blaadje gelatine
325 gram witte chocolade, au bain marie gesmolten
250 gram amarenakersen, gehalveerd
Voor de garnering:

250 ml slagroom, opgeklopt met
1,5 suiker
zakje klopfix/slagroomversteviger
optioneel wat roze kleurstof
wat gehakte witte of bruine chocolade
Bereiding
Voor de browniebodem: smelt de chocolade au bain-marie. Klop boter en suiker in de keukenmachine met een kunststof klopper. Voeg dan de eieren toe. Schraap af en toe de ingrediënten van de wand, die niet goed opgenomen zijn. Klop geleidelijk de bloem erdoor, zet hem daarna op de hoogste stand, tot het mooi glad is. Meng rustig de chocolade erdoor. Bekleed de bodem van een springvorm van 24 cm met bakpapier. Giet het beslag in de vorm en strijk glad. Bak de bodem 25 minuten in een voorverwarmde oven op 170 graden. Laat hem daarna helemaal afkoelen, druk hem voorzichtig een beetje plat.

Voor de roomkaaslaag: klop de slagroom, roomkaas, suiker en vanilleextract met de mixer tot een glad mengsel. Voeg de gesmolten chocolade toe en klop weer door elkaar. Leg de gelatineblaadjes 20 minuten in koud water. Knijp ze uit, doe wat melk of room in een kopje, verwarm dit in de magnetron en laat de gelatine erin oplossen. Voeg dit toe aan het roomkaasmengsel, roer goed door. Giet 1/3 van het mengsel in de vorm, gevolgd door de helft van de kersen, daarna weer 1/3 van het mengsel, de rest van de kersen en dek af met het laatste deel van de roomkaas. Zet de taart in de koelkast en laat 5-8 uur opstijven.

Klop de slagroom met de suiker, klopfix en kleurstof stijf. Decoreer hiermee de taart en bestrooi met wat chocoladekrullen.

28

Re: Judiths cakes

Meer heb ik er niet helaas.

29

Re: Judiths cakes

bootj schreef:

Inderdaad jammer dat Judith ermee gestopt is. Had erg lekkere recepten gevonden en opgeslagen als favoriete site.  Maar daar heb ik nu niks meer aan... Heeft iemand wellicht nog het recept van de monchou passievruchten sloffentaart? Of iets wat er op lijkt? Wilde hem graag een keer gaan maken.

Volgens mij heeft mijn buurvrouw hier nog een printje van liggen, zal wel even navragen.

30 Laatst bewerkt door bootj (27-03-2015 12:35)

Re: Judiths cakes

Bedankt allemaal (alvast!!) Super

31

Re: Judiths cakes

Monchou-passievruchten-sloffentaart



Ingrediënten:
Voor het deeg (hiervan heb ik maar de helft gebruikt):
• 225 gram boter
• 190 gram witte basterdsuiker
• 25 gram ei
• 6,5 gram citroenrasp
• 1 gram ut
• 175 gram patentbloem
• 175 gram zeeuws bloem
• 12 gram bakpoeder
• 2 gram koolzuur/bakingsoda
• 125 gram amandelspijs
• l00 gram banketbakkersroom


Voor de monchoulaag:


• 2 blaadjes gelatine
• 1/2 kopje melk
• 350 ml slagroom
• 130 gram witte basterdsuiker
• 300 gram monchou of stevige roomkaas (Monchou of Roomkaas van de Aldi werken prettig), op kamertemperatuur


Voor de passievruchtenlaag:



• 100 gram passievruchtenpuree (bv. van de groothandel)
• 85 gram suiker
• l00 gram ei
• 150 gram roomboter
• 4 blaadjes gelatine


Overig:
• 150- 200 ml slagroom, opgeklopt met wat suiker en een zakje klopfix


Bereiding:
Voor de bodem: meng (machinaal of met de hand) de boter met de suiker, ei, citroenrasp en het zout. Zeef de bloem, bakpoeder en koolzuur en kneed erdoor. Verpak in plasticfolie en laat een half uur in de koelkast rusten. Rol het uit op een met bloem bestoven werkvlak tot 7 mm dikte. Steek met een bakring van 24 cm (of de rand van een sprongvorm) een cirkel uit. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de deegcirkel met de bakring erom op de bakplaat. Kneed het amandelspijs even door. Roer beetje bij beetje de banketbakkersroom erdoor. Doe dit in een spuitzak en spuit op het deeg, blijf een centimeter van de rand. Bak bodem ongeveer 12 minuten op 210 graden.


Voor de monchoulaag: week de blaadjes gelatine 20 minuten in koud water. Klop de slagroom goed stijf. Klop de monchou met de suiker luchtig. Verwarm de melk, knijp de gelatine uit en los dit op in de warme melk (van het vuur af). Laat het iets afkoelen, Vermeng dit mengsel met de monchou, spatel daarna de slagroom erdoor, Verdeel het monchoumengsel over de bodem. De taart een paar uur (liefst een nacht) laten opstijven in de koelkast.


Voor de passievruchtenlaag: week de gelatine minstens 20 minuten in koud water. Breng de vruchtenpuree en de suiker samen aan de kook. Voeg een paar lepels hiervan toe aan het ei, roer goed na elke toegevoegde lepel. Giet het eimengsel in het pannetje en laat binden tot 85 graden, haal het dan gelijk uit de pan. Het mag niet koken! Doe de zachte roomboter in een schaal en laat dit smelten door er de warme massa op te gieten. Knijp de gelatine uit, roer er rustig door. Laat het mengsel wat afkoelen, giet het op de monchoulaag en laat in de koelkast opstijven. Wanneer er iets niet goed gaat (stukjes ei in je crème bijvoorbeeld); wrijf de cremeux even door een zeef;). Versier de taart met toefjes slagroom. Ga met een mes tussen de bakring/rand en de taart, voordat je de vorm verwijdert.


Bron (van het deeg en de passie-vuchtencrème): Robert van Beckhoven

32

Re: Judiths cakes

Dit is er ook 1 van haar en stond op Smulweb

Speculaas cheesecake

Voor het speculaasdeeg:
100 gram witte basterdsuiker
200 gram zachte roomboter30 gram ei1 el speculaaskruidenmespunt zout6 gram bakpoeder300 gram (zeeuwse) bloem

Voor de vulling:
700 gram roomkaas
3,5 eieren
1 ruime el speculaaskruiden
175 gram witte basterdsuiker
1,5 el bloem

Voor de topping:
150 gram speculaaspasta
150 gram roomkaas of zuivelspread
75 gram poedersuiker
1 tl vanille-extract
6 speculaasjes, doormidden gesneden

Snijd er kleine stukjes van, de taart valt namelijk als een blok in je maag!

Bereidingswijze
Voor het speculaasdeeg:
meng basterdsuiker, boter, ei, speculaaskruiden en zout. Meng vervolgens het bakpoeder en de bloem erdoor met de deeghaken. Wikkel het deeg in plastic folie en laat het minstens een uur in de koelkast rusten. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een springvorm van 24 cm met bakpapier en vet in. Kneed het deeg even door en rol het uit. Bekleed de bodem en 3/4 van de rand van de vorm. Leg er een vel bakpapier in en vul met (veel) steunvulling (droge rijst of bakbonen). Zet de vorm 30 minuten in de oven. Verwijder daarna voorzichtig het bakpapier en de steunvulling.

Voor de vulling:
doe, terwijl de vorm in de oven staat, de roomkaas, suiker en de speculaaskruiden in de kom van de mixer. Meng op matige snelheid tot het één geheel is. Voeg daarna één voor één de eieren toe, klop goed na elke toevoeging. Schraap steeds de wanden van de kom schoon. Klop als laatste de bloem door het mengsel. Als de vorm uit de oven komt, schep je het cheesecakemengsel in de vorm (ik hield een klein beetje van het mengsel over).  Zet de taart 70 minuten in de oven op 130 graden. Ga daarna gelijk met een mes even tussen de koek en de rand van de vorm. Laat de cheesecake opstijven in de koelkast, liefst een nacht.

Verwarm de speculaas-of speculoospasta au bain-marie. Verdeel het over de taart.
Meng voor de roomtoefen de roomkaas met de poedersuiker tot een mooi glad mengsel. Klop het vanille-extract erdoor. Blijf nog 2 minuten kloppen. Schep de room in een spuitzak met een gekarteld spuitmondje en maak 12 toefen op de rand van de taart. Steek in elke toef een half speculaasje.

Bron
Judithscakes.nl

33

Re: Judiths cakes

Oh jammie jammie jammie!! Bedankt, ga hem gauw een keer maken die Monchou-passievruchten-sloffentaart.

34

Re: Judiths cakes

Gelukkig zijn er websites die een archief bijhouden van andere websites.

Via deze link zijn veel recepten terug te vinden. http://web.archive.org/web/201412171210 … scakes.nl/

35

Re: Judiths cakes

Bedankt!
Zo heb ik toch mijn witte chocolade macadamiataart weer.

36

Re: Judiths cakes

Bij deze recepten wordt nogal veel bakpoeder gebruikt, gebruik dan niet de bakpoeder van de Bakzolder want dat is geen gewone bakpoeder en dan komt het niet goed!

37

Re: Judiths cakes

Mariekes, super bedankt!

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

38

Re: Judiths cakes

karla59 schreef:

Heeft iemand voor mij het recept van de witte chocolade macadamiataart.

Dit recept staat gewoon in het boek Home sweet Home :rolleyes:

39

Re: Judiths cakes

Heel goed nieuws!!!! Ik heb contact gehad met Judith en ze gaat een bestandje maken van al haar recepten!!! Dat bestand kun je van haar krijgen voor 12,50 ( een kookboek kost meer en al haar recepten zijn top!!!). en wat ik heel bijzonder vind, ze geeft het grootste gedeelte van de opbrengst aan een goed doel! Wil je op de hoogte worden gehouden ga dan naar judithscakes.nl en je kunt je inschrijven!

40

Re: Judiths cakes

Is er iemand die het recept van witte chocolade framboos cheesecake heeft van Judith's Cakes? Ik had beloofd het voor een verjaardag te maken, maar kom er net achter dat ik zo slim was om het recept nooit ergens op te schrijven... Het was de lekkerste cheesecake die ik ooit had gemaakt  :S

41

Re: Judiths cakes

Mariekesdb schreef:

Gelukkig zijn er websites die een archief bijhouden van andere websites.

Via deze link zijn veel recepten terug te vinden. http://web.archive.org/web/201412171210 … scakes.nl/

Deze doet het bij mij niet. Geeft een error en er staat iets over robots...? Heeft iemand via deze link toevallig de witte chocolade framboos cheesecake kunnen vinden???  :D  :D  :D

42

Re: Judiths cakes

dmkiziltepe schreef:
Mariekesdb schreef:

Gelukkig zijn er websites die een archief bijhouden van andere websites.

Via deze link zijn veel recepten terug te vinden. http://web.archive.org/web/201412171210 … scakes.nl/

Deze doet het bij mij niet. Geeft een error en er staat iets over robots...? Heeft iemand via deze link toevallig de witte chocolade framboos cheesecake kunnen vinden???  :D  :D  :D

Hoi, Die heb ik niet. Wel heb ik de baileys variant hierop. Misschien kan je daar nog wat mee?

Deze taart is een variant op de witte chocolade cheesecake met frambozen. Beide taarten zijn in een uurtje klaar en smaken heerlijk. Tijdens ons familieweekendje op Texel heb ik deze taart gemaakt. Wat zo handig is: je hebt geen oven nodig. Je kunt natuurlijk wat minder baileys gebruiken, maar zo is de taart in elk geval erg lekker. Ik zou zeggen: de keuken in!

Ingrediënten:

  • 260 gram kletskoppen

  • 120 gram gesmolten roomboter

  • 8 blaadjes gelatine

  • kopje melk

  • 250 gram roomkaas

  • 250 gram slagroom

  • 500 gram magere kwark

  • 250 ml Baileys

  • 300 gram witte chocolade

  • 100 gram suiker

  • witte chocolade om te garneren

Bereiding:

Bekleed de bodem van een springvorm van 24 cm met bakpapier en vet de vorm licht in. Verkruimel de koekjes met de keukenmachine of met een deegroller. Roer de gesmolten boter erdoor en verdeel de koekkruimels over de bodem van de springvorm. Druk goed aan met de bolle kant van een lepel. Zet de vorm in de koelkast.

Klop de slagroom stijf en klop de roomkaas even los. Vermeng met de mixer de slagroom, roomkaas, magere kwark en de suiker. Smelt de witte chocolade au bain mairie. Week de blaadjes gelatine in koud water. Verwarm de melk, knijp de gelatine uit en los het op in de melk. Voeg de gesmolten chocolade, het melk-gelatine mengsel en de Baileys toe aan het kwarkmengsel. Mix het met de mixer tot het een egale massa is. Giet het mengsel in de sprinvorm. Laat (het liefst een nacht) opstijven in de koelkast.

Decoreer de taart met chocoladesticks of grof gehakte witte chocolade.