326

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

mss een idee, ik bereid zoiets ( caramel, suikersiroop alles met suiker en vocht) in een koekepan met antiaanbaklaag. Was ooit in een YT filmpje.
de randen met water en een siliconenspatel (niet erin laten) vochtig houden zodat de suiker niet kan verbranden.

In een koekepan (wel met een goede, krasvrije antaanbaklaag) verdampt het vocht sneller en kun je de randen ook makkelijk schoon houden. En je ziet het, als het dreigt aan te bakken.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

327

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Zoooo.
Dat klinkt echt super lekker.
Meteen opslaan dit recept want die ga ik zeker binnenkort uit proberen!

I may not be perfect, but i'm always me

328

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

ze staan in de koelkast op te stijven :D  Ik heb ze in mini cc vormen gemaakt in kleine cc papiertjes, de koek erin gebakken, de caramel erop geschept (bij mij ook met olie) en de gesmolten chocola in een spuitzakje gedaan en een laagje op elk gespoten toen de caramel afgekoeld was. Even beetje schudden methet bakblik zodat de choco mooi glad werd en nu nog proeven....ik ga maar es kijken of de chocola al hard is :+

Voor elke minuut die je boos doorbrengt, verlies je 60 seconden geluk!!
Time will tell it allemaal wel!

329

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

T uitproberen waard!

330

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik heb jammer genoeg niet alles kunnen doorlezen, maar mag je ook gewoon dulche de leche gebruiken (stijft dit ook op in de koelkast ? )  :P

331

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik heb ze eergisteren gemaakt! Alleen heb ik geen ronde gemaakt maar een herfstblaadje, bloemetje en een pompen. Dit was mijn resultaat:

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/560868_122143741266933_823445315_n.jpg

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

332

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Leuk!

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

333

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Hopelijk kan iemand m'n vraag beantwoorden!
De supermarkt had alleen nog gecondenseerde melk MET suiker, niet die van friesche vlag meer...
Kan ik deze ook gebruiken, en zo ja, moet ik dan de suiker die ik bij moet voegen, niet gebruiken?

334 Laatst bewerkt door anouckjewel (29-10-2012 12:14)

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Die van Friesche vlag heeft volgens het blikje 43,5 % toegevoegde suiker....

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

335

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Dan moet het lukken, dankjewel!

336

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

We hebben deze gister gemaakt met nog een laag koek ertussen. Die laag zit vol nootjes en ander spul. Nog machtiger. Ik ben heel benieuwd hoe het smaakt, vanavond proeven. :9

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

337

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Kwam 'ineens' dit recept tegen, en had zo'n enorme zin om het te maken! gelukkig bijna alle ingrediënten in huis, behalve zelfrijzend bakmeel. Ik heb voor de bodem bloem gebruikt met bakpoeder.

De caramel staat nu in de koelkast op te stijven. Wil hem graag vanavond serveren, maar las niet dat het beter is om de caramel een nacht te laten opstijven... is er iemand die hem al eerder heeft aangesneden? ik ben zooooo ongeduldig....:)

Straks de chocolade er nog overheen. Ik heb nog 90 gram gewone melkchocolade. Verder alleen nog maar BonBonBloc, dus met praliné.
Zou ik dat ook kunnen gebruiken??

(ik heb hem nu in de springvorm zitten, maar volgende keer doe ik het in kleine sil.cc vormpjes, veel leuker effect!)

338

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Caramel stijft heel snel op hoor.
Lekker die choco erover, nar 20/30 minuten snijden en dan vanavond smikkelen ;-)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

339

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Misschien kun je 'm even in de vriezer zetten om sneller te laten afkoelen?

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

340

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

oh dit lijkt me lekker! Ga deze van het weekend zeker maken!  :)

Hoe bewaren jullie de koeken eigenlijk? In of buiten de koelkast? Kan me namelijk voorstellen dat het heel hard wordt als je het in de koelkast laat staan.. maar blijft het dan nog wel vers?

341

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Je kan hem gewoon in een koektrommel bewaren. Op kamertemperatuur is hij inderdaad het lekkerst en in een trommel blijft hij goed vers!

342

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Zo lang zal je m niet hoeven bewaren hoor...  ;)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

343

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

haha nee ik verwacht inderdaad dat ze heel snel op zullen zijn! Maar bedankt!  :)

344

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Op mijn lijstje!

345 Laatst bewerkt door esspijk (21-01-2013 12:44)

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Edit: Heb er een foto bijgezet. Ik hoop dat iemand nog een antwoord heeft op mijn vraag...


Ik heb vandaag Miljonairskoek gemaakt. Is volgens mij hetzelfde. Alleen waren de verhoudingen van de ingrediënten iets anders.

Voor de bodem 175g. bloem, 125g. boter en 50g. bruine basterdsuiker. Voor de caramel 50g. boter, 50 g. bruine basterdsuiker, 400g. gecondenseerde melk en voor de toplaag 150g. melkchocolade.

Omdat ik toevallig nog een blikje gecondenseerde melk met suiker had staan, heb ik er zelf geen suiker meer aan toegevoegd. Het leek mij wel zoet genoeg zo. Er gaat in dit recept ook veel minder boter in. Het is een heerlijk dikke caramelpasta geworden, net zoiets als in een Twix. De smaak was ook prima, maar ik vraag me af of het toevoegen van stroop (en eventueel ook nog bruine suiker) de smaak nog beinvloedt. Iemand een idee?

Erg lekker en makkelijk, maar wel super machtig!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MUCRYIME-G.jpg

346

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Hoi dames,

Ik wilde even wat toevoegen;

Ik heb dit recept nu al een paar keer gemaakt en de eerste keer vond ik hem ook errrruuuug machtig...
Na een paar probeersels heb ik ontdekt dat, wanneer je helemaal geen suiker toevoegt aan het caramelgedeelte, hij even lekker is maar ook absoluut niet machtig.

Absoluut het proberen waard ;-)

Groetjes

Een dag niet gebakken, is een dag niet geleefd
Facebook: Dilek Ozel-Dogansoy / instagram : dilekozel

347

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Had ik zo'n zin in, dus vandaag weer gemaakt in siliconen cc vormpjes.
Staan nu in de koelkast. Ik gebruik voor de cc altijd meer choco dan als ik het in een grote vorm maak.... Iets met verhoudingen enzo, maar andere is het laagje wel erg dun.
Op de choco leg ik altijd een icing dropflower als de choco nog niet hard is. Die spuit ik van restjes icing vaak. Dat is handig om je vinger op te houden tijdens het eten zodat je niet je vinger op de choco hoeft te houden... En het staat leuk. Wij eten ze het liefst uit de koelkast, ff 5 min laten staan en eten maar. Vind het lekker als de choco hard is. De caramel wordt vrij snel zachter buiten de koelkast.

Bij ons schift de caramel eigenlijk nooit. Langzaam opwarmen en gewoon geduld hebben en goed roeren, ook de randen. Als hij net aan de kook is is het hard genoeg, te hard koken kan ook schiften geven. Hou de caramel in beweging ( je hoeft niet als een bezetene te kloppen, gewoon relax blijven doorroern zodat het niet kan aankoeken) en na een minuut of 10 is hij iets veranderd van kleur (iets donkerder en iets transparanter dan eerst) en is hij ook iets steviger geworden.
Dan snel werken. Bij onze lepels doe de lepel zo vol als hij kan en dan in de cc vorm op het koekje. Zo kom ik goed uit. Wat wel belangrijk is is dat je snel werkt en de caramel daarna met rust laat. Dus niet later nog beetje extra erbij en doorroeren. Dan gaat het dus schiften en he vet wordt wittig in de koeling.  Dus in de vorm, verdelen en afblijven!!!

Wij gaan weer lekker smullen vanaaf!

348

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik doe de Caramel altijd in een poffertjesbeslagfles/ spuit. Wel met een pannenlap vasthouden anders is het veel te heet. En daarmee vul k de vormjes. Werkt heel makkelijk. ( vind ik dan)

Hier zijn ze ook echt favoriet, als ik ze een keertje niet maar, word er direct naar gevraagd.