1 Laatst bewerkt door Domi (09-02-2011 20:48)

Onderwerp: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Hoihoi,

ik kan me haast niet voorstellen dat deze hier nooit is gepost, maar ik heb 'm met de zoekfunctie niet gevonden... Misschien onder een andere naam??

Deze komt van een mede-bakster op een ander forum.
HEEEEEEEEEEERLIJK!

Caramel Shortcake

Bodem : 55 gram suiker, 120 gram (room)boter en 180 gram zelfrijzend bakmeel, snufje zout.
Hier maak je een deeg van en dat doe je in een springvorm van 26 cm (voor een ronde vorm). Gaatjes erin prikken en 20 minuten in een oven van 180 graden bakken. Bakpapier op de bodem is handig!

Vulling: 120 gram boter, 120 gram suiker, 1 blikje gecondenseerde melk en 1 lepel suikerstroop.
Alles in een pannetje en al roerend aan de kook brengen. Dan 5 tot 10 minuten AL ROEREND laten koken. LET OP ook al ziet het er nog zo heeeeeeeeeeerlijk uit, voorzichtig als je wilt proeven! De caramelmassa is ECHT KOKEND HEET!  :/

Dit gaat over de bodem en dan laat je het geheel afkoelen in de koelkast.

Topping: 170 gram chocolade naar keuze laten smelten en erover heen doen, weer af laten koelen in de koelkast. Na ongeveer 20 tot maximaal 30 minuten kun je de shortcake al in blokjes snijden (wacht je te lang, dan is de chocolade keihard en is het veullllll moeilijker  ;) )

HEERLIJK!



Ik vond ergens dit commentaar, HAHAHA  :)

“Oh my.
Those square layered cookies come in a pack of three, each with a layer of buttery shortcake biscuit, a layer of creamy caramel, and a layer of sweet milk chocolate to top it all off.
Naturally, I expected something rich, so I cut one up into fourths and had a piece with a cup of tea. It was so good, the different layers melding together, the caramel getting squished between the crunchy biscuit and the velvelty chocolate, that I just had to have another quarter.
By then I was in such a sugar high that I couldn't bear the thought of the two remaining quarters feeling lonely and neglected, so I let them join their little buddies and happily gobbled them up.
And then I spotted the nutrition facts on the package. And thought: "There has got to be some mistake." Oh well. “

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

2

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Dit recept lijkt erg sterk op het recept van de caramelkoekjes die Birgitta heeft geplaatst... en die errug lekker is. :9

3

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Heet ook wel millionaire's shortbread. Onder die naam ken ik het in ieder geval.

Ziet er super lekker uit!

4

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Yep, dat is 't meiden!

Sorry voor het dubbele posten maar nu kunnen jullie 't niet meer missen!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

5

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Zijn de hoeveelheden in je recept voor een springvorm van 20 cm?
En wat voor stroop gebruik je? Gewoon van die schenkstroop voor op de pannenkoeken?

Het ziet er superlekker uit!

6

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Marieke schreef:

Zijn de hoeveelheden in je recept voor een springvorm van 20 cm?
En wat voor stroop gebruik je? Gewoon van die schenkstroop voor op de pannenkoeken?

Het ziet er superlekker uit!

Ja gewoon schenkstroop!

En ik heb hiermee 2 springvormen van 18 cm gevuld, het recept is oorspronkelijk voor eentje van 26 cm, maar ik vond de vulling erg dik. Ik denk dat 2 van 20 ook moet gaan!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

7

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

dankjewel Domi ;)

8

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Nathalie schreef:

dankjewel Domi ;)

Júllie bedankt!!! :thumb:  :thumb:  :thumb:

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Hallo dames,

Ik heb gister dit gister proberen te maken en heb de schenkstroop gebruikt, maar die verbrandde in het geheel, dus heb het weggegooid. Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan ik de stroop ook weglaten?  Graag wil ik het zo nog een keertje gaan proberen. Bedankt alvast.

Groetjes

10

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Mijnwondertje. schreef:

Hallo dames,

Ik heb gister dit gister proberen te maken en heb de schenkstroop gebruikt, maar die verbrandde in het geheel, dus heb het weggegooid. Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan ik de stroop ook weglaten?  Graag wil ik het zo nog een keertje gaan proberen. Bedankt alvast.

Groetjes

Huh, ik heb dat ook gebruikt! Ik neem aan dat je het in de volgorde van het recept hebt gedaan? Misschien op een lager vuurtje? En je moet CONTINU blijven roeren! Balen zeg! :nooo

Gewoon een nieuwe poging wagen hoor, want het is TE lekker!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Dankjewel voor je reactie! Ja vond het ook al een beetje vreemd, maar ik ga binnenkort zeker weer een poging wagen haha. Nu heb ik even genoeg aan de slagroomtruffels  :9.

Groetjes!!

12

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Mijnwondertje. schreef:

Nu heb ik even genoeg aan de slagroomtruffels  :9.

Groetjes!!


HMMMMMMMMMM! Smul ze!

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

13

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik heb hem 3 weken geleden gemaakt voor mijn schotse schoonvader (en natuurlijk de rest van de familie) en het was een groot succes! En het is ook nog eens erg leuk om te maken.

Bedankt!

Het leven is verrukkelijk.....en taart trouwens ook!

14

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

ik heb het vorige week gemaakt, en lekkeerrrrrrr!!!
had her en der wat uitgedeeld en kreeg vel positieve reacties :D

groetjes José

15

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik heb 'm gemaakt en hij is heeeerlijk :Y
Alleen...de caramel wordt bij mij niet 'hard' en loopt er als het ware een beetje uit.
Voor de smaak maakt het vast niet uit, alleen is 'ie niet zo mooi als hier op de foto.

Is er iets wat ik wellicht verkeerd doe?

16

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

P73 schreef:

Ik heb 'm gemaakt en hij is heeeerlijk :Y
Alleen...de caramel wordt bij mij niet 'hard' en loopt er als het ware een beetje uit.
Voor de smaak maakt het vast niet uit, alleen is 'ie niet zo mooi als hier op de foto.

Is er iets wat ik wellicht verkeerd doe?


Het enige dat ik kan bedenken is dat 'ie langer moet koelen? Ik alat de caramellaag vaak een hele nacht staan en doe de volgende ochtend de chocolade er pas over.

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

17

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Domi schreef:
P73 schreef:

Ik heb 'm gemaakt en hij is heeeerlijk :Y
Alleen...de caramel wordt bij mij niet 'hard' en loopt er als het ware een beetje uit.
Voor de smaak maakt het vast niet uit, alleen is 'ie niet zo mooi als hier op de foto.

Is er iets wat ik wellicht verkeerd doe?


Het enige dat ik kan bedenken is dat 'ie langer moet koelen? Ik alat de caramellaag vaak een hele nacht staan en doe de volgende ochtend de chocolade er pas over.


Dat zou het euvel kunnen zijn....Moet ook niet ongeduldig zijn natuurlijk :o

18

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

dat maakte ik al toen ik 10jaar oud was. In Australia heet het 'fun slice' and it's delicious.

leuke verhaal erbij, en het klopt precies, je kunt niet maar 1 klein stukje hebben, it's very moreish

19

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Ik heb alle ingrediënten in huis gehaald om dit te maken! :Y

Maar.... ik heb een blikje gecondenseerde gezoete melk gehaald en volle koffiemelk (7,5% vet en 22% melkbestandsdelen uit mijn hoofd), welke moet ik gebruiken?

20

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Noukie schreef:

Ik heb alle ingrediënten in huis gehaald om dit te maken! :Y

Maar.... ik heb een blikje gecondenseerde gezoete melk gehaald en volle koffiemelk (7,5% vet en 22% melkbestandsdelen uit mijn hoofd), welke moet ik gebruiken?

De gecondenseerde melk!  :Y

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

21

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Thanks!  :)

22

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Klinkt erg lekker...... opgeslagen en ga ik zeker
ook eens uitproberen :Y

Groetjes Brenda

23

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Het zou verboden moeten worden om dit soort heerlijke recepten te posten  :grr:   :+   :lol:  :lol:

24 Laatst bewerkt door Noukie (09-02-2011 20:23)

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

OMG! Zojuist de caramellaag gemaakt en gestort!!! Dit is veeels te lekker!  :x

edit: en uiteraard tong en vingers verbrand  :D

25 Laatst bewerkt door Domi (09-02-2011 20:47)

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

Noukie schreef:

OMG! Zojuist de caramellaag gemaakt en gestort!!! Dit is veeels te lekker!  :x

edit: en uiteraard tong en vingers verbrand  :D


HAHA, is een klassiek verschijnsel, overkomt mij ook iedere keer...

Ik heb het recept nog iets aangepast, misschien heb je er iets aan (gaat over het snijden).

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***