1

Onderwerp: Tips gevraagd... Roomboter blijft aan randen plakken

Hoi hoi,

Sind januari heb ik een kenwood kmix. Nu heb ik al meerdere keren geprobeerd om hiermee roomboter luchtig te kloppen, maar het wil niet lukken. De roomboter is op kamer temperatuur en ik klopt met de k-klopper, maar zodra ik ga mixen plakt alles tegen de zijkanten en krijgt ik het dus nooit luchtig (zeker niet voor botercreme).

Wie heeft tips om toch de roomboter te kunnen kloppen in de kmix

Groetjes ilona

2

Re: Tips gevraagd... Roomboter blijft aan randen plakken

Je kunt de K-klopper naar beneden verstellen. Deze moet nèt niet de kom raken.

3

Is de hoeveelheid boter misschien een beetje weinig voor de grootte van de kom? Ik heb een andere mixer, maar ik heb het vaak bij kleinere hoeveelheden. Een paar keer met een spatel bij elkaar vegen, helpt misschien ook al wel?

4

Ik had daar ook last van, ik heb toen hier op het forum vernomen dat er een flex klopper bestaat.  Die heb ik direct besteld, dat werkt fantastisch.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

Ik ken het fenomeen, maar ik schraap altijd even een of twee keer de boter van de randen. Daarna voeg ik toe wat ik toe moet voegen. Meestal in kleine beetjes en dan nog 's schrapen. Dan blijft de boter prima van de randen en kun je flink opkloppen. Succes!

Je kan het beste de boter in de kom in warm water zetten tot er iets gesmolten is.
Ook de klopper in het hete water zodat daar ook niets aan blijft plakken.
Doordat de kom warm is en de klopper klop je de boter veel makkelijker luchtig zonder dat er iets aan de rand plakt.
Anders kan je ook een gas brandertje gebruiken.
http://www.marktnet.nl/bouwmateriaal/di … 557226.htm

Als je zondigt zondig dan lekker

7

lang delftje schreef:

Je kan het beste de boter in de kom in warm water zetten tot er iets gesmolten is.
Ook de klopper in het hete water zodat daar ook niets aan blijft plakken.
Doordat de kom warm is en de klopper klop je de boter veel makkelijker luchtig zonder dat er iets aan de rand plakt.
Anders kan je ook een gas brandertje gebruiken.
http://www.marktnet.nl/bouwmateriaal/di … 557226.htm

dat is wel een goed idee om de klopper ook warm te maken, nooit aan gedacht :lol:

de boter laat ik wel ook altijd zo zacht worden :y  :y

8 Laatst bewerkt door Nokkie (02-04-2016 18:41)

Hoi, ik weet niet of boter iets smelten zo'n goed idee is. Onderstaande even ter info:

Ik heb ooit een patissier op tv horen zeggen dat als je de boter smelt deze niet meer zo luchtig te krijgen is.

Ook las ik dit op internet: "Vroeger, toen ik als 12-jarig meisje zelf appeltaarten bakte met een kant-en-klaar-mix, stopte ik de boter altijd in de magnetron. Ik was veel te ongeduldig om te wachten tot de boter ein-de-lijk op kamertemperatuur was gekomen. Inmiddels ben ik verstandiger (?) en wacht ik braaf. Bij een kant-en-klaar-mix zul je het verschil niet merken, maar bij een zelfgemaakte cake kunnen de gevolgen desastreus zijn (dat klinkt wel erg verschrikkelijk, maar dat is het ook). Doe dus zoals ik, en wacht braaf af. Of gebruik een van de trucjes die ontwikkeld zijn voor ongeduldige mensen zoals wij: leg eieren in een bak met handwarm  (niet heet!) water en snij de boter in stukjes, zodat ze sneller op kamertemperatuur komen.  (info van site yummyinmytummy.nl

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=119983
Ik heb vorig jaar bakles gevolgd en mijn leerkracht (=bakker) is allergisch tegen het smelten van boter.
Het 'absorberend vermogen' van de boter vermindert hierdoor, waardoor het 'minder bloem' kan opnemen en je vettiger beslag krijgt.

Ik weet niet of dit alleen geldt als je de boter helemaal smelt?

Ik zelf schaaf de boter met de kaasschaaf in kleine plakjes, dan wordt ie veel sneller zacht. Volgens mij was dat ook een tip van dit leuke forum.

9

Ik geloof er wel in dat boter smelten niet goed is. Ik heb wel eens cakejes gemaakt waarbij de boter gesmolten moest worden. Doe ik geen tweede keer meer. De gesmolten boter+losgeklopte eieren mengde niet goed met de droge ingrediënten. Het werd wel een soort van bal, maar wel een hele vette.. Toch in de cupcake bakvorm gedaan (+papiertjes). Cakejes kwamen er gaar uit, en de papiertjes (HoM  ;) ) waren nagenoeg droog, maar het cakeje vond ik idd wel vet..
Ik deed ook wel eens het bakblik met boter een paar seconden in de oven omdat ik vergeten was de boter eruit te halen. Dan vette ik de bakvorm dus in met gesmolten boter. Ik had 9 vd 10x een bladderende rand  :s

10

Als ik cake bak dan laat ik 1/3 van de boter smelten. Het totaal wordt dan erg zalvig en gooi er dan koude eieren in het beslag en dat wordt dan heel mooi luchtig.
Er is wel een verschil in de temperatuur van de gesmolten boter als er een gedeelte te warm is dan wordt het inderdaad niet zo luchtig. Daarom kan je het beste warm water gebruiken en geen gasvlam.
Water is nooit heter dan 100 graden en een gasvlam kan 1200 graden bereiken.

Als je zondigt zondig dan lekker

11

Ik klop mijn botercreme altijd met de garde en dat gaat prima!
(Ik heb wel een KA maar geen idee of dat iets uitmaakt?)

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

12

Ik heb een K-mix, met flexklopper. Gaat prima, maar je boter moet echt heel goed zacht zijn, anders lukt het mij ook niet. Als het niet gaat, zet ik de kom gewoon 10 seconden in de magnetron (ik weet het, daar zijn de meningen over verdeeld) en daarna gaat het prima.
Succes!

Tieneke

13

Waarom mag het niet in de magnetron , doe ik eigenlijk altijd :think:  :think:

14

Baklataart schreef:

Waarom mag het niet in de magnetron , doe ik eigenlijk altijd :think:  :think:

Zie reactie van Nokkie hierboven  ;) . Heeft met het minder goed mengen van de boter en ingrediënten te maken.
Ik moet zeggen dat ik het liever niet doe, maar soms is de boter toch ietsje te hard. De magnetron zet ik dan op heel laag vermogen en doe de boter heel kort (meerdere keren) in de magnetron. Lijkt mij ook op deze manier (ook) niet zo'n probleem. De eerste keer had ik de magnetron te hoog staan waardoor de kern van de boter echt gesmolten was en de buitenkant nog hard. Op deze manier lijkt het me niet goed  ;) .

15

vonn schreef:

Ik had daar ook last van, ik heb toen hier op het forum vernomen dat er een flex klopper bestaat.  Die heb ik direct besteld, dat werkt fantastisch.

Groetjes Vonn

Die heb ik ook, werkt echt geweldig en je ballongarde blijft ook heel hihi

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

16

Tante Tien schreef:

Ik heb een K-mix, met flexklopper. Gaat prima, maar je boter moet echt heel goed zacht zijn, anders lukt het mij ook niet. Als het niet gaat, zet ik de kom gewoon 10 seconden in de magnetron (ik weet het, daar zijn de meningen over verdeeld) en daarna gaat het prima.
Succes!

Tieneke

Ik heb een rvs kom dus dat gaat hem niet worden dan, vuurwerk in de magnetron

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

17

Tigrasas schreef:
Tante Tien schreef:

Succes!

Tieneke

Ik heb een rvs kom dus dat gaat hem niet worden dan, vuurwerk in de magnetron

Doe ik wel gewoon hoor, maar dan maar 15 seconden. Geen vuurwerk bij mij...

Tieneke

18

Nou bij mij wel, en je magnetron gaat er van kapot