Hoi, ik weet niet of boter iets smelten zo'n goed idee is. Onderstaande even ter info:
Ik heb ooit een patissier op tv horen zeggen dat als je de boter smelt deze niet meer zo luchtig te krijgen is.
Ook las ik dit op internet: "Vroeger, toen ik als 12-jarig meisje zelf appeltaarten bakte met een kant-en-klaar-mix, stopte ik de boter altijd in de magnetron. Ik was veel te ongeduldig om te wachten tot de boter ein-de-lijk op kamertemperatuur was gekomen. Inmiddels ben ik verstandiger (?) en wacht ik braaf. Bij een kant-en-klaar-mix zul je het verschil niet merken, maar bij een zelfgemaakte cake kunnen de gevolgen desastreus zijn (dat klinkt wel erg verschrikkelijk, maar dat is het ook). Doe dus zoals ik, en wacht braaf af. Of gebruik een van de trucjes die ontwikkeld zijn voor ongeduldige mensen zoals wij: leg eieren in een bak met handwarm (niet heet!) water en snij de boter in stukjes, zodat ze sneller op kamertemperatuur komen. (info van site yummyinmytummy.nl
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=119983
Ik heb vorig jaar bakles gevolgd en mijn leerkracht (=bakker) is allergisch tegen het smelten van boter.
Het 'absorberend vermogen' van de boter vermindert hierdoor, waardoor het 'minder bloem' kan opnemen en je vettiger beslag krijgt.
Ik weet niet of dit alleen geldt als je de boter helemaal smelt?
Ik zelf schaaf de boter met de kaasschaaf in kleine plakjes, dan wordt ie veel sneller zacht. Volgens mij was dat ook een tip van dit leuke forum.