Tja, het gaat uiteindelijk om het gewicht wat je echt in je mix doet en dus niet de schil.
Ik heb je foto nog een keer bekeken, maar ik vraag me af of je een oventhermometer in je oven hebt staan/hangen? Want dan kun je eens controleren of je temp wel overeenkomt met wat je instelt. Je biscuit lijkt erg donker bovenop en dat in combinatie met niet goed (genoeg) rijzen doet mij denken dat je oventemp niet klopt.
Ik doe het altijd zo en dan rijst het goed:
- ik bepaal mbv de tabellen van djehr hoeveel M eieren ik ongeveer nodig heb en rond dat af op hele eieren
- die hoeveelheid eieren leg ik even in een bak warm water en daarna breek ik ze in de mengkom die op de weegschaal staat (ondertussen zet ik verder alles klaar, vet mijn vorm in, etc)
- als het meer dan 4 (M) eieren zijn, dan mix ik in 2 porties: 1 in de staande mixer en 1 met de hand (anders kan mijn staande het niet aan, de kom is niet zo groot)
- aan de hand van het werkelijke gewicht ei in de kom doe ik de goede hoeveelheid mix erbij (gewicht ei * 1,3) en de goede hoeveelheid water
- dit herhaal ik eventueel als ik in 2 porties mix
- ik laat de mixer heel even op lage snelheid draaien tot alles gemengd is en dan zet ik hem op maximaal, 10 minuten
- na 10 minuten mixen is ie lichtgeel en qua structuur vergelijkbaar met opgeklopt eiwit (zeker niet meer vloeibaar in ieder geval)
- dan nog even op lage snelheid 1 à 2 minuutjes namixen om de grote bellen eruit te halen
- dan doe ik alles in de ingevette en met bakpapier beklede (en eventueel verhoogde) bakpan
- netjes glad smeren en dan even sproeien met water (heb ik zo'n klein spuitflesje voor)
- dan in de oven op 150°C, na ca. 15min verhogen naar 160°C (alhoewel ik dat niet altijd doe, soms laat ik hem ook gewoon staan en laat ik hem er langer in)
- en dan gewoon bakken tot ie gaar is
En dat wordt bij mij altijd een mooi hoog en luchtig biscuit.
--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)