26

Re: Temperatuur langzaam verhogen oven.

.... Boppe, als je kippen hebt die eieren leggen tussen de 60 en de 85 gram, dan is wegen wel aan te raden hoor... 6x 60 is echt een heel ander gewicht dan 6x 85 ;-)

Ja Dyon, ik weeg met schil, anders heb je je eieren al gebroken en kom je niet uit ;-)
Ik reken dus grofweg het schilgewicht uit en trek dat van het totaal gewicht af... maar het steekt niet op 10gr hoor :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

27 Laatst bewerkt door SweetTooth (17-06-2015 08:17)

Ik gebruik altijd de tabellen van djehr om te bepalen hoeveel ik ongeveer nodig heb, waarbij ik altijd een halve à 1 cm lagere hoogte aanhoud dan ik echt wil hebben. Dat rond ik af op "hele eieren". Vervolgens breek ik die hoeveelheid eieren en weeg de inhoud. En nu pas bereken ik  de hoeveelheid mix die daarbij moet. (per 50gram ei, 65 gram mix en 6,5 gram water) Meestal is dit wat meer want mijn kippen leggen ook wat grotere eieren dan 50 gram. En daardoor wordt ie dan toch weer de hoogte die ik echt wil hebben.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

28

Ik ben van het makkelijke.. sinds ik weet hoeveel mix ik moet gebruiken voor welke vorm.
Als ik bijvoorbeeld een 20 cm rond bak, gooi ik 333 gram mix en 5 M eieren in de kom. De eieren doe ik trouwens eerst in een kopje zodat ik geen schilletjes per ongelijk in mijn mix krijg.
En dat kopje spoel ik met een een klein beetje water om, en dat water gooi ik bij het beslag. die paar gram water heb ik echt nog nooit afgewogen hoor! :)

29

Even over eieren deze mogen absoluut niet in de koelkast ivm dat de eieren de bactieren over nemen die in je koelkast schuilen. Dit komt omdat een eierschaal puroos is. In de winkel staan ze ook niet in de koelkast. Wel moet je zie als het in de keuken te warm is even op een andere plek zetten.

30 Laatst bewerkt door Carien (18-06-2015 06:35)

debby111... er zijn daar al zoveel officiële onderzoeken én topics over geweest...
het ene onderzoek zegt beslist in de koelkast (met bewijzen), het andere zegt niet in de koelkast (met bewijzen)...
zoek maar eens hier op ei en koelkast ;-)

31

Ik dacht ik ga vandaag een biscuit bakken en voeg daar al jullie tips bij.
Meer mix en eieren, lagere temperatuur, opbouwend temperatuur, met plantenspuit beslag sprayen voordat oven in gaat etc.

Maar ik heb de vorige keer alles opgeschreven zoals ik het heb gedaan.

20 cm ronde vorm:

270 gr mix ( funcakes)
4 eieren
27 ml water

Te lang mixen ( 2x 8 min en 1x 2 min)

150 graden 35 min in de oven ( niet oplopend)

Nu wil ik zo juist beginnen met een nieuwe biscuit en dan met jullie tips echter bij de eieren gaat het al fout ik keurig afwegen kom ik uit op 7 eieren! ( 208 gr) lijkt me iets te veel en ik dacht te weinig mix te gebruiken maar dat blijkt dus al 270 gr te zijn.
Ik ben even het spoor bijster....even iemand tips en alsjeblieft gewoon aantal eieren en geen afwegen meer.

32

Als je 7 eieren gebroken hebt en dat is bij elkaar maar 208 gram, dan zijn het wel hele kleine eitjes. Een M-ei is ongeveer 50 gram zonder schil, en dan is het inderdaad 4 eieren maakt 200 gram. Aantal eieren is dus niet een absolute hoeveelheid, maar afhankelijk van wat voor soort eieren je gebruikt. Vandaar juist het afwegen.

En ik zou bij die 208 gram ei inderdaad 270 gram mix en 27ml water doen. Dat klopt helemaal met mijn berekening.

33 Laatst bewerkt door Dyon (21-06-2015 11:24)

Wij hebben eigen kippen en elk ei verschilt van heel klein tot medium en ook de schil is van dun tot dikker.

Ik heb de eieren ongebroken in een kom gewogen zoals andere dames mij als tip gaven en dan kom ik uit met 7 eieren incl. Schil op 0ngeveer 210 gram.
Maar als ik jou goed begrijp moet ik de eieren weer breken en dan wegen. Maar dan kom ik zonder schil op nog meer eieren uit dan 7  :s

In de biscuit waarvan ik de foto heb toegestuurd heb ik dus 270 mix- 4 eieren ( niet gewogen)- 27 ml water gebruikt en oven maar op  150 graden en 35 min dan weet ik ook niet waarom mijn biscuit bollen en niet optimaal rijzen.

34

Tja, het gaat uiteindelijk om het gewicht wat je echt in je mix doet en dus niet de schil.

Ik heb  je foto  nog een keer bekeken, maar ik vraag me af of je een oventhermometer in je oven hebt staan/hangen? Want dan kun je eens controleren of je temp wel overeenkomt met wat je instelt. Je biscuit lijkt erg donker bovenop en dat in combinatie met niet goed (genoeg) rijzen doet mij denken dat je oventemp niet klopt.

Ik doe het altijd zo en dan rijst het goed:
- ik bepaal mbv de tabellen van djehr hoeveel M eieren ik ongeveer nodig heb en rond dat af op hele eieren
- die hoeveelheid eieren leg ik even in een bak warm water en daarna breek ik ze in de mengkom die op de weegschaal staat (ondertussen zet ik verder alles klaar, vet mijn vorm in, etc)
- als het meer dan 4 (M) eieren zijn, dan mix ik in 2 porties: 1 in de staande mixer en 1 met de hand (anders kan mijn staande het niet aan, de kom is niet zo groot)
- aan de hand van het werkelijke gewicht ei in de kom doe ik de goede hoeveelheid mix erbij (gewicht ei * 1,3) en de goede hoeveelheid water
- dit herhaal ik eventueel als ik in 2 porties mix
- ik laat de mixer heel even op lage snelheid draaien tot alles gemengd is en dan zet ik hem op maximaal, 10 minuten
- na 10 minuten mixen is ie lichtgeel en qua structuur vergelijkbaar met opgeklopt eiwit (zeker niet meer vloeibaar in ieder geval)
- dan nog even op lage snelheid 1 à 2 minuutjes namixen om de grote bellen eruit te halen
- dan doe ik alles in de ingevette en met bakpapier beklede (en eventueel verhoogde) bakpan
- netjes glad smeren en dan even sproeien met water (heb ik zo'n klein spuitflesje voor)
- dan in de oven op 150°C, na ca. 15min verhogen naar 160°C (alhoewel ik dat niet altijd doe, soms laat ik hem ook gewoon staan en laat ik hem er langer in)
- en dan gewoon bakken tot ie gaar is

En dat wordt bij mij altijd een mooi hoog en luchtig biscuit.

35 Laatst bewerkt door SweetTooth (21-06-2015 11:53)

oeps dubbel  :grr:  :grr:

36

Nieuw biscuit:

20 cm:

325 gr mix
5 eieren
32,5 ml water

8 min mix en 2 mix laag.
140 graden oplopend 2x om de 10 min temp. Verhoogd. En toen nog 30 min op 140.
Dus totaal 50 min gebakken.

Kuiltje geprobeerd te maken was geen succes of ik doe iets fout.
Opstaande randen gemaakt en alleen bodem in gespoten met spray.

Biscuit dit keer wel tot rand omhoog gekomen echter weer wat boller en dit keer ondanks verlaagde temperatuur wel verbrand.

Next time ga ik proberen op 130 graden en dan 40 minuten.

Feedback altijd welkom!

http://s18.postimg.org/v74ghpwo5/image.jpg

http://s23.postimg.org/opspy5m9j/image.jpg

37

Bedankt voor de uitleg en tips sweettooth!

38

OP wat voor stand bak je? Hete lucht of conventioneel?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

39 Laatst bewerkt door Dyon (21-06-2015 15:22)

Ik heb gewoon een oud klein elektrische oventje. Waarmee ik het moet doen sinds de ingebouwde oven is gesneuveld. Dus conventioneel neem ik aan, hete lucht in ieder geval niet.

40

Ik denk dat je toch eens met een oventhermometer moet controleren of de temperatuur wel klopt zoals hierboven ook werd aangegeven door SweetTooth. Die zwarte bovenkant hoort idd niet.

Verder ziet je biscuit er goed uit!

41 Laatst bewerkt door Carien (21-06-2015 16:33)

:think: .... zit er een grill in die vanzelf aan gaat??
of kun je je vorm lager in de oven zetten?

42

Het is inderdaad een oven/grill waarbij er onder als boven een grill element zit.
Deze kun je uit zetten maar ik ben bang dat als ik de bovenste grill uitzet de oven niet goed warm wordt.
Ik de taart op de laagste stand in de oven.
Wat ik nu heb moeten afsnijden was gelukkig echt minimaal.

43

http://s18.postimg.org/wberi0asl/image.jpg

http://s2.postimg.org/456ur25rp/image.jpg

De oven ziet er op de foto's wellicht niet echt schoon uit maar dat is deze wel! Er zijn veel beschadigingen en de binnenkant is vanuit fabrikant altijd al zwart geweest.
Deze hebben we te leen van een vriend en ben er erg blij mee zonder oven ook geen taart als is de bovenkant iets verbrand.
Zoals op de onderste foto te zien zit er boven als onder een grill element, ik weet niet als ik de bovenste uit schakel en de onderste aan laat de oven warm genoeg wordt. Dan is een oven meter inderdaad wel handig.

44

Ik zou het toch eens proberen met alleen het onderste element. De vorm staat te dicht op het bovenste element denk ik, daarom wordt het zwart.
Je kunt voorverwarmen met beide elementen en dan bij het in de oven zetten het bovenste uitzetten misschien.

www.facebook.com/cakebym

45

Bedankt voor het advies cakebym, ik ga het zeker proberen! :)

46

Hé, ik roep ook maar wat hè ;)
Ben benieuwd of het gaat lukken. Lijkt me heel vervelend als je ineens in een andere oven moet bakken.
Ik geloof dat ik toen ik mijn nieuwe (!) oven kreeg de eerste 5 biscuits in de vuilnisbak heb kunnen kieperen. Pas toen had ik iets wat in de buurt kwam :D

www.facebook.com/cakebym

Ik had ook nooit mooie kapsels,tot ik met oplopende tempratuur ging baken en bakingstrips van wilton ging gebruiken.
Nu worden ze mooi hoog!
Ik heb een hetelucht oven en warm hem altijd eerst 10 min voor op 140 graden.
Daarna zet ik mijn baskvorm er in en gaat hij bv 10 op 140 graden,daarna schroef ik hem op naar 150 en daarna naar 160 graden.
Ik doe een bakingstrip om mijn bakvorm en dat helpt bijmij om het ook gelijkmatig te laten rijzen.
Mijn kapsels worden allemaal rond de 9 of 10cm hoog.

Succes!

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.