1

Onderwerp: karton, board, drum??

Hallo,

Ik heb al proberen met de zoekfunctie het antwoord te vinden, maar kom er toch niet helemaal uit, vandaar toch een nieuw topic.

Ik wilde graag weten, hoe het nou zit.
Wat is een cake board en wat is een cake drum?
En wanneer gebruik je welke?

Ik wil nl. een stapeltaart maken, van drie lagen.
Zoals ik het tot nu toe begrepen heb, gebruik ik voor de onderste laag de cake drum (die is dik, toch?)
en dan voor de lagen er bovenop als tussenlegger een cake board?
En moet je dan je taart direct op de drum/board maken, of leg je daar dan weer eerst een kartonnetje op?
En welke maat heb je nodig, dezelfde als je bakvorm, of een beetje groter?

Nou, heel wat vragen, maar ik hoop dat iemand et mij kan verduidelijken.
Alvast bedankt, en heel veel groetjes van Hanneke

2

Re: karton, board, drum??

onder de taart die ik altijd een cake drum of houten plankje die kunnen het gewicht van je stapel makkelijk dragen.

als tusselagen doe ik 2 taartkartons tegen elkaar aan met de vetvrije kanten aan de buiten (dit werkt prima bij mij)

ik gebruik dezelfde maat als de bakvorm, maar ietsje groter kan ook als je er een afwerk randje omheen doet natuurlijk.

ik lees ook even mee of iemand andere opmerkingen / ideeen heeft!

N-Joy Cakes

3

Zijn er verder geen dames die mij hier wat uitleg/ervaringen over kunnen geven?
Ik hoop het wel.

groetjes Hanneke

4

het is niet zo druk op het forum, i.v.m. de kerst dus misschien nog een beetje geduld voor meer reacties :D

Een cake drum is 10mm dik (dus 1 cm). een cakeboard is 4mm dik. Iedereen gebruikt ze verschillend denk ik. Ik gebruik kleine cakboards ook wel eens om toppers op te maken bijvoorbeeld. Een drum gebruik je in principe onderaan een taart, en cake boards kun je zowel in als onder een taart gebruiken. Ze zijn niet makkelijk op maat te knippen zoals een karton, dus je moet dan wel exact de maat van je kapsel hebben. Een drum (of de board onder de hele taart) kun je wel iets laten uitsteken, of juist heel veel laten uitsteken. Dat is ook weer net wat je wilt. Voor stapels vanaf 3 hoog gebruik ik ze wel altijd tussen de lagen. Of 3mm karton, dat kun je wel makkelijk snijden.

Je kunt je taart gewoon direct op de drum of board maken, of er een karton tussen leggen. Wat je wilt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

dank je voor je duidelijke uitleg!!

ga ze gelijk bestellen, drum voor onderop, en board voor tussen de stapellagen.

6

Hallo dames,

ik heb nog een vraagje, als ik tussen de lagen van de stapeltaart dus een board leg, hoef ik daar geen kartonnetje op te legggen.
Maar nu vroeg ik mij af, de onderkant van het board is niet zo met zilverpapier bekleed als de bovenkant.
Is het dan wel fris om dat direct op de onderste taart te leggen?

groetjes Hanneke

nee, ik doe daar nog een taartkarton tegenaan met dubbelzijdig tape :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

oke, dank je wel voor je antwoord!
was mijjn gedachte toch wel goed dus, hihi.

9

Dan haak ik ook even in met een vraag (als het mag O-) ):
Vanaf welke hoogte gebruik je kartons en wanneer moet je boards?
  :think: Zal misschien ook wel aan de taartdiameter liggen?
Ik begrijp uit andere topics dat iedereen dat anders doet, maar ja

Zoals ik van Glamour begrijp doet ze vanaf 3 lagen board, maar heb je dan onderop drum, tussen laag 1 (onderop) en 2 een board en tussen laag 2 en 3 een karton? Of dan ook allemaal board?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Ik gebruik overal boards voor, ook voor kleine stapels..
Drums gebruik ik eigelijk nooit omdat ik meestal op MDF platen werk,heb ik een grote zware taart dat pak ik dikker mdf..

11

Hoi,

Vanaf 3 lagen gebruik ik voor alle lagen boards, en helemaal onderop een drum of mdf plaatje. Bij 2-laagse taarten hangt het er vanaf. Als de bovenste laag ook nog groot is, vaak wel een board (bijvoorbeeld een kado taart, waar twee 25x25 vierkant op elkaar staan), maar meestal twee kartons.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

12

oud topic, maar had ook nog een vraagje..

Als je bij een stapeltaart 2 kartonnetjes ertussen doet, met de vetvrije kant naar buiten, gaat dan de bovendste taart niet schuiven?
Ik doe eigenlijk altijd 1 kartonnetje, maar bedenk me net dat dan de ruwe kant bovenop de onderste taart rust en waarschijnlijk daaraan vast plakt..

Als ik een enkele taart maak kan ik dan als ondersteuning een cakeboard gebruiken , is dit stevig genoeg of toch beter de dikke cakedrum?

Astrid.

13 Laatst bewerkt door Esther68 (02-06-2015 07:30)

astap79 schreef:

oud topic, maar had ook nog een vraagje..

Als je bij een stapeltaart 2 kartonnetjes ertussen doet, met de vetvrije kant naar buiten, gaat dan de bovendste taart niet schuiven?
Ik doe eigenlijk altijd 1 kartonnetje, maar bedenk me net dat dan de ruwe kant bovenop de onderste taart rust en waarschijnlijk daaraan vast plakt..

Als ik een enkele taart maak kan ik dan als ondersteuning een cakeboard gebruiken , is dit stevig genoeg of toch beter de dikke cakedrum?

Astrid.

Voor een enkele taart zou een cakeboard stevig genoeg zijn. Ik zaag altijd mdf plaatjes als onderplaat en deze zijn iets van 3-4 mm. Cakdrums gebruikmaken allen bij bv trouw- en communietaarten. Voor andere stapels zaag ik een dikkere mdf plaat uit.
Alleen bij kleine stapels wil ik wel eens twee taartkartonnen op elkaar plakken, idd met vetvrije kant naar buiten. Gaat niet schuiven. Als je de dowels niet te lang laat iig  ;) . Soms plak ik twee goud/zilvere taartkartonnen uit die ik dan op elkaar plak. Dit is net zo stevig als de cakeboards. De gewone  taartkartonnen zijn toch wat minder stevig.

14

Ik plak de taart altijd een beetje vast met de afsmeerganache die ik gebruik of met wat RI als het heel vast moet zitten. Dan schuift ie niet.

Soms lever ik een enkele taart gewoon alleen op het karton, in een taartdoos. Dan kan de ontvanger hem gewoon op een mooi bord zetten. Klaar. Voor de steun heeft een enkele taart geen drum of board nodig.
Als ik een enkele taart (of de onderste laag van een stapel) op een drum of MDF-plaatje zet, dan doe ik dat altijd pas nadat ik heb afgesmeerd, het karton op maat geknipt en de taart bekleed (in die volgorde) zodat het onderbord niet vuil wordt of beschadigt bij het afsmeren en bekleden.
Op maat maken van het karton doe ik pas na het afsmeren, zodat ie precies past en ik gebruik het karton om netjes af te kunnen smeren.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

15

Hallo Esther68 en SweetTooth,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik doe meestal een cakedrum, maar fijn om te weten dat een cakeboard ook stevig genoeg is voor een enkele taart :) ik dacht ik vraag maar voordat ik het koop en toch niet stevig genoeg blijkt te zijn:)

Ik zet meestal mijn taart op een op maat geknipt kartonnetje, dan op een grotere dunne karton en die gebruik ik dan zodat ik daarop mijn taart kan afsmeren en bekleden, en van daaruit de taart optillen en op de drum of board zeten, maar ik vind het nog best lastig om hem neer te zetten zonder dat ik de onderkant beschadig bij het weghalen van mijn vingers.. lijkt me toch zo'n Wilton cakelifter wel handig voor ;)

nogmaals bedankt!

16

Ik doe het ook soms zoals SweetTooth zegt, het op maat knippen na het afsmeren, maar meestal smeer ik af als de taart al op de (ingepakte) mdf plaat staat. Als ik de taart (op enkele karton) wel na het afsmeren moet verplaatsen zorg dat mijn taart koud is. Dan vervormt/beschadigd de taart niet. Ik heb geen cakelifter, maar gebruik hier een platte metalen spatel of kaasschaaf voor. Voor het plakken (bij stapels) gebruik ik soms RI (heb ik niet altijd), maar meestal meng ik wat poedersuiker met heeeel weinig water. Krijg je een dik plakmiddel  ;)

17

Bedankt!
ja dat is wel een goed idee, dus wat RI of ganache of plakmsengsel op het kartonnetje voordat de bovendste taart erop komt .
Bedankt voor jou tip voor het verplaatsen van de taart, idd even goed koud laten worden.

18

Ik smeer ook inderdaad eerst af (met ganache), zet hem dan in de koelkast om goed stevig te worden.
Dan indien nodig even nasmeren/bijwerken (dat ie goed strak is). Eventueel weer even koelen.
Dan kartonnetje op maat knippen. Als dat naar mijn zin te lang duurt, weer even terug de koelkast in. Anders direct bekleden (terwijl ie in de koeling staat, rol ik uit) en na het bekleden en smootheren weer terug de koelkast in.
Als ie dan weer goed stijf is, pak ik hem vrij makkelijk op van het draaiplateau en zet hem op het onderbord (of dat nou een drum is of wat anders).
Dan pas ga ik afwerken.

19

Fijne uitleg allemaal, hier heb ik wel wat aan :)  :thumb:

20

Houden jullie dan dus ook de dunne karton onder de taart als je de taart daarna op een mooi board zetten?

21

Ja er blijft bij mij altijd een dun kartonnetje onder zitten, die dan wel op maat is geknipt zodat hij niet onder de taart uitsteekt :)

22

Bij mij ook ja.

23

Weer wat geleerd  :D