1 Laatst bewerkt door plientje (06-01-2015 12:10)

Onderwerp: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Ik heb een opdracht gekregen om voor overmorgen een taart te maken voor een kleindochter die 8 wordt. Thema smileys en niet te zwaar, want ze wordt snel misselijk. Prima!
Ik had een stapel ontworpen bekleed met fondant (as always), met kwark als vulling. Dan kan ze de fondant er gewoon van afhalen als ze dat niet lekker vindt. Ik heb meteen al wat smileys gemaakt, want het moet natuurlijk wel goed uitharden.
Nu hoor ik vanochtend dat ze eigenlijk geen stapel wil, want dat wordt te machtig voor kleindochter lief (alsof zij hem helemaal zelf gaat opeten  :s) , maar een enkele taart of 2 kleintjes naast elkaar in de vorm van een 8, maar dan niet helemaal bekleed met fondant. Ganache voorgesteld, maar dat was ook niet goed. 'Maar ze houdt wel van fruit'  :mad:
Nu is het een van mijn eerste bestellingen sinds mijn verhuizing en dan ook nog van mijn overbuurvrouw. Zij heeft meteen voor haarzelf ook een bestelling geplaatst voor volgende week om mij bij haar golfvriendinnen te introduceren als taartenbakster. Heel lief en aardig dus, en daarom wil ik hier ook echt een mooie taart van maken, maar hoe doe ik dat als ik geen fondant of ganache mag gebruiken?! Dat is nou eenmaal wat ik doe...
Fruit dus  :/
Iemand een idee?
Ik zit nu zelf te denken aan een naked cake met wat smileys her en der, maar dat is zoveel minder leuk dan ik had bedacht  :(. De zijkant bekleden met fruit is misschien ook nog wel wat, maar helaas is er niet zo heel veel keus momenteel. Geen lekkere aardbeien, frambozen, bessen... En banaan en appel worden natuurlijk heel snel bruin.
Misschien is afsmeren met de marcarponevulling wel wat (mascarpone vermengd met jam). Maar ik weet niet of je hier rechtstreeks fondant op mag doen. Dan kan ik er mooi nog wat smileys op plakken...
Ik ga mijn ontwerp dus ook maar aanpassen naar een enkele taart. Weg, leuke opbouw
Zucht... af en toe.....!

2

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Volgens mij wil deze mevrouw gewoon het liefste een lekkere luchtige slagroom/fruittaart. En dan met hier en daar eventueel een decoratie. Vers fruit is inderdaad wel lastig nu. Je zou natuurlijk wel blikfruit kunnen gebruiken als decoratie, dat wordt ook niet bruin. En dan vullen met bijv. tropisch vlaaivulling - decoratie blikananas/mango/perzik, of kersenvlaaivulling -decoratie pot-kersen etc.

En als je je fondant-smileys (ik weet niet hoe groot ze zijn geworden) aan de achterkant insmeert met gesmolten witte chocolade, dan kunnen ze prima een tijdje op (aangevette) slagroom liggen.

Als afbeelding op het midden, met toefjes room eromheen met vruchtjes erin (als het grote plaatjes zijn) of juist in het midden fruitgarnering, met eromheen slagroom toeven met daarop de smileys.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Daar ben ik ook bang voor ja. Smileys op de toeven is ook wel een leuk idee. Blikfruit had ik ook aan zitten denken, maar dat zie je er wel meteen aan af vind ik. Ik probeer eerst maar een gladde buitenkant te krijgen (met mascarponevulling bijvoorbeeld) of een mousse of bavarois. Dan kan ik daar ook nog wat decoratie op doen. Bedankt voor de tips in ieder geval!

4

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Yep, gewoon een heel lekkere opgeleukte slagroomtaart! :thumb:

Of anders idd 2 kleine taartjes in een 8 vorm,
de zijkanten met fondant bekleden/ decoreren,
en bovenop aangevette slagroom (eventueel met kleurtje/ in toeven gespoten ) en vers fruit/ nootjes / gespoten chocolade / fondant confetti/ bloemen (van fondant / of misschien ook wel van slagroom te spuiten)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Ik zag zojuist deze taart, in het kader van leuke slagroomtaart....

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=242486

Succes met het maken van de taart, zo te zien heb je al een paar goede tips gekregen!

Groetjes Kirsten

6

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Taart als een mandje opspuiten met botercrème en dan fruit erop (in de mand) en de smilies op draad?

7 Laatst bewerkt door plientje (08-01-2015 13:28)

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Botercrème is dus ook niet echt gewenst. Ik heb nu maar de bovenkant met fondant gedaan, omdat ze toch echt wel smileys erop wilde, en de zijkant heb ik ingesmeerd met citroenbavarois. Wel 3 keer een laag, en elke keer tussendoor laten opstijven. Het ziet er nu uit als (lichte) botercrème, maar dus een stuk minder vet. Een nadeel is dat je hier geen decoraties op kan maken. Dan dus maar de onder- en bovenrand met besjes versieren en dan moet ze het er maar mee doen...
Bedankt voor de tips hoor allemaal!

8

Re: Help! Niet bekleden met fondant of chocolade

Goed opgelost! Laat je hem even zien als hij opgehaald is? Ben wel benieuwd geworden.