Onderwerp: Luchtbellen: waar ligt het aan?
Bij de taart die ik afgelopen weekend maakte, ontstonden er belachelijk veel luchtbellen onder het fondant. Nu zijn er verschillende dingen die ik dit keer op een andere manier heb gedaan dan voorheen, dus weet ik zelf niet zo goed waar het nu precies aan kan liggen, daarom hoop ik dat één van jullie het misschien weet.
Ik heb fondant van Satinice gebruikte, voorheen gebruikte ik Funcakes.
Ik heb voor het eerst met The Mat gewerkt, ideaal ding maar wellicht de oorzaak van de luchtbellen? Hoewel deze juist de fondant geleidelijk over de bovenkant van de taart drapeert.
Ik heb voor het eerst een vierkante taart bekleed, voorheen wel ronde taarten, blanda's en hexagon, hier had ik wel eens een enkele luchtbel. Kan het zijn dat ik te grote stukken in één keer heb bekleed over de taart zodat de lucht er niet onder weg kon? ik heb eerst de hoeken gedaan en daarna pas de zijkanten. Het viel me wel op dat Satinice heel snel bekleedt, dus kan het best zijn dat ik niet de tijd heb genomen om de lucht er onderuit te wrijven omdat het toch al goed lag.
Ik heb afgesmeerd met witte ganache, voorheen deed ik met botercrème of melkganache. Dit afsmeren ging dit keer echt niet heel makkelijk en strak. Ik heb met een silicone bakkwast de taart vochtig gemaakt voor het plakken en naar mijn idee zat overal wel wat water. Moet ik het de volgende keer nog natter maken?
Kortom: naar mijn idee kunnen de luchtbellen door verschillende oorzaken op de taart zijn gekomen. De meerderheid kon ik wegwerken met een naaldje, maar het is toch echt niet ideaal.