1

Onderwerp: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Bij de taart die ik afgelopen weekend maakte, ontstonden er belachelijk veel luchtbellen onder het fondant. Nu zijn er verschillende dingen die ik dit keer op een andere manier heb gedaan dan voorheen, dus weet ik zelf niet zo goed waar het nu precies aan kan liggen, daarom hoop ik dat één van jullie het misschien weet.
Ik heb fondant van Satinice gebruikte, voorheen gebruikte ik Funcakes.
Ik heb voor het eerst met The Mat gewerkt, ideaal ding maar wellicht de oorzaak van de luchtbellen? Hoewel deze juist de fondant geleidelijk over de bovenkant van de taart drapeert.
Ik heb voor het eerst een vierkante taart bekleed, voorheen wel ronde taarten, blanda's en hexagon, hier had ik wel eens een enkele luchtbel. Kan het zijn dat ik te grote stukken in één keer heb bekleed over de taart zodat de lucht er niet onder weg kon? ik heb eerst de hoeken gedaan en daarna pas de zijkanten. Het viel me wel op dat Satinice heel snel bekleedt, dus kan het best zijn dat ik niet de tijd heb genomen om de lucht er onderuit te wrijven omdat het toch al goed lag.
Ik heb afgesmeerd met witte ganache, voorheen deed ik met botercrème of melkganache. Dit afsmeren ging dit keer echt niet heel makkelijk en strak. Ik heb met een silicone bakkwast de taart vochtig gemaakt voor het plakken en naar mijn idee zat overal wel wat water. Moet ik het de volgende keer nog natter maken?
Kortom: naar mijn idee kunnen de luchtbellen door verschillende oorzaken op de taart zijn gekomen. De meerderheid kon ik wegwerken met een naaldje, maar het is toch echt niet ideaal.

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

ligt volgens mij aan de satin ice. heb er ook last van sinds ik satin ice gebruik en gebruikte hiervoor ook funcakes. ik krijg nu nieuwe funcakes opgestuurd dat volgens hun zeggen weer van de oude kwaliteit moet zijn, dus ben benieuwd.

3

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Ik verdenk ook Satinice er van, daar heb ik dit probleem ook vaker van gelezen. Je moet Satinice heel rustig en niet te lang kneden.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Bedankt voor jullie reacties.
Het korter kneden was vrij lastig omdat ik de fondant moest kleuren. Zou het schelen wanneer ik de fondant een paar dagen vooraf kleur en pas op het laatst nog even kort doorkneed? Of is het kwaad dan al geschied?

5

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Jolien,
Smeer je taart in met crisco voordat je de fondant er overheen doet.
De crisco zorgt ervoor dat de fondant aan de ganache blijft zitten maar zorgt er aan de andere kant ook voor dat je de fondant nog kan verplaatsten zonder daj je de ganache aan gort trekt omdat het aan de fondant blijft plakken.
Je kan de fondant ook nog iets oplichten door die crisco. Zo kan je de luchtbellen er uit proberen te wrijven.

Groetjes,
Irene

6

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Hier ook (veeeeel) meer last van luchtbellen met SatinIce....

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Als je luchtbellen aan de zijkant krijgt kom dit vaak vanuit de lagen van de taart waar lucht tussen zit, als je deze om wat voor reden dan ook niet goed hebt aangedrukt voor het afsmeren, kan er lucht tussen zitten die er uit komt op het moment dat je gaat bekleden en de fondant bovenop aandrukt

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

ik heb luchtbellen in mijn fondant zelf tijdens het uitrollen, nog voordat ie op de taart gaat. lag misschien ook wel aan het weer. het was warm. heb eerst vrij weinig gekneed en uitgerold, maar was echt heel erg. toen heb ik het maar opnieuw geprobeerd, dus langer gekneed en nog een keer rollen. weer zo veel bellen, dus nog een keer kneden, nog een keer rollen... was even niet happy met satin ice. heb ik met funcakes nog nooit gehad.

9

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

ik heb nooit last gehad met Satin Ice... vind het juist een heel prettige fondant.
Het bekleden gaat haast vanzelf.
Enkel vanwege de prijs ben ik overgestapt naar Callebaut.

fondant kleur ik altijd voor, ook omdat de kleur dan nog wat anders word,
en de fondant komt weer tot rust, maar dat moet bij andere merken ook.

Ik denk dat het een combi is van wennen aan The Mat en te snel werken.
Altijd goed kijken.
Eerst de bovenkant gladstrijken, van binnen naar buiten.
Dan stukje voor stukje naar beneden werken en continu check op luchtbellen.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

10

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Oja, ik spray mijn taart met water in, met een kleine waterspuit, ideaal!
Mooi gelijkmatig overal een waternevel.

idd wel belangrijk, want als de fondant niet kan hechten aan de taart,
is de kans groot dat daar met smootheren een luchtbel komt of verergerd word.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Ik ben overgestapt van SatinIce op Callebaut vanwege de luchtbellen!

12

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Luchtbellen in je fondant als je begint met uitrollen heb je er dan zelf ingekneed

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

13

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Maar de luchtbellen kwamen erop tijdens het bekleden. Bij het uitrollen leek er nog niets aan de hand.

14

Re: Luchtbellen: waar ligt het aan?

Had ik precies hetzelfde Jolien! Retestrak afsmeren en goed koelen hielp er niks aan!
Met Callebaut echt nergens meer last van.

Heb dit weekend voor het eerst met SweetArt fondant gewerkt. Zwart en Rood.
Ook best aan de prijs, maar GE WEL DIG spul!