1

Onderwerp: Eerste baksel

Nou eerste baksel staat in de oven.  Ik dacht dus een vorm van 25 cm te hebben, maar blijkt 28 cm te zijn. gevolg is gooi beslag voor 25 cm erin en weg beslag.  niet meer terug te vinden. nou ja beetje overdreven dan, Maar hij zat nog onder de helft.  Dus zelfde hoeveelheid beslag aan gemaakt en erbij gegoten.  nu kwam hij mooi effe over de helft heen.  op verpakking stond 1/2 tot 2/3 vullen. zat er dus netjes tussen.  na 30 minuten ga ik kijken. WOW  hij is mooi gekleurd maar bol aan de bovenkant (lang leve de tip om je bakvorm te verhogen met bakpapier). stokje erin gedaan en nog niet geheel gaar, dus nog 10 minuten erbij gegeven. ga zo dus weer kijken hoe hij nu is. Maar hij voelde wel al goed aan.  Nu zei de man uit de winkel dat je hem meteen uit vorm moet storten, maar las ook ergens dat ze even een plak ofzo op de taart deden om hem plat te krijgen. wat moet ik nu eerst doen?

2

Re: Eerste baksel

Ik zou hem meteen uit de bakvorm "storten" maar wel ondersteboven. Wat nu de bovenkant is komt dan onderop zodat je een perfect vlakke bovenkant hebt.

What doesn't kill you, makes you stronger

3

(na 10 minuten erbij nog niet gaar dus nog 10 erbij, zucht). klopt, maar je moet hem op een rooster uitstorten om hem uit te laten wasemen.  dan krijg je ribbels erin.  is dat niet erg dan?

4

ik heb trouwens een siliconen vorm. heb hem in de rand van springvorm gedaan om hem recht te houden.

5

Die ribbels zitten aan de onderkant van je taart, dus die zie je niet....

6

nee daar heb je een punt  :Y . toppie, dank je wel. nu hopen dat hij snel gaar is anders word hij mss te donker.

7

jaaaaaaaaa gaar EN gelukt. nog wel wat bol, maar dat snijden we eraf

8

meestal zakt dat wel in omdat je hem op zijn kop uitstort

9

klopt, maar je ziet het nog wel erg.
ik heb nu de banketbakkers room in de koelkast staan, botercreme basis staat op te stijven. straks nog ff de boter erdoor doen en dan kan hij in de koelkast blijven tot morgen. Heb nu de bisquet in de magnetron gezet met deur open (was nog wat lauw. oke iets meer dan lauw, maar niet echt heeft meer). anders vreten mijn katten hem op. Had even het bakpapier wat om de cake zit op het aanrecht liggen en ze zitten er al meteen bij. Ik word ze de laatste tijd zo spuug zat (iemand nog intresse in 3 katten?). Jatten het brood van mijn dochters bord!!!. alsof ze niks te vreten krijgen, maar goed, dat ten zijde (iemand nog intresse in 3 katten?)

Nu zag ik dat jullie een draaiplateau gebruiken om hem te bekleden. Die heb ik dus niet. Heb wel iets anders geprobeert wat dus ook moet werken. mss meteen een tipje voor diegene die hem niet hebben:-)
Onder de plaat in je magnetron zit een kruis of 3sprong op wieltjes. Haal deze eruit en zet hier je plaat weer op. Je taart op gewneste bord doen en er boven op zetten. en hij draait als een trein!!.

10

Ik zou hem na het afkoelen onderste boven doen. Heb een paar keer gehad dat ik hem warm ondersteboven keerde en dat de onderkant (officieel de bovenkant) daarna bleef kleven aan het bord/cakeboard of whatever ;)

11

Het warm omkeren is goed gegaan. Wel iets platter geworden maar niet helemaal. heb die kant er toch van afgesneden.  Taart is overigens gelukt. Zeker voor de eerste keer was ik heel tevreden. Heb er 2 nachten slecht van geslapen, Was gewoon ziek zwak en misselijk. Nadat ik hem zaterdag middag af had, zei sjon tijdens een bak koffie "jeetje, je bent aan het opknappen he".  ja idd. de hoofdpijn begon te zakken en minder misselijk.  Moet niet gekker worden.

Taart viel goed in de aarde bij de jarige en visite. zelf vond ik hem weer mier zoet. en dan vooral weer de botercreme. De volgende keer doe ik dus geen laag botercreme ertusen als vulling. ik ga het alleen nog gebruiken als "lijm" dus het afsmeren en om dijkjes te spuiten. 
de banketbakkers room die ik had was overigens zalig.

in de avond (zaterdag)  wilde de kids ook taart natuurlijk. maar die ik gemaakt had mochten ze niet aan komen. Ik heb van dat stuk wat ik eraf gesneden had, een dijkje gespoten en verder opgevult met banketbakkersroom. leek net een vlaai.  vreten joh die kids, whahaahha. hun blij en ik had hoefde niks weg te gooien.

Wel vond ik overigens de biscuit weer droog en "compakt".  hoe dat nou kan?  zou dat komen omdat ik de taart in de koelkast had gezet nadat hij klaar was?

12

wendykoot schreef:

Het warm omkeren is goed gegaan. Wel iets platter geworden maar niet helemaal. heb die kant er toch van afgesneden.  Taart is overigens gelukt. Zeker voor de eerste keer was ik heel tevreden. Heb er 2 nachten slecht van geslapen, Was gewoon ziek zwak en misselijk. Nadat ik hem zaterdag middag af had, zei sjon tijdens een bak koffie "jeetje, je bent aan het opknappen he".  ja idd. de hoofdpijn begon te zakken en minder misselijk.  Moet niet gekker worden.

Taart viel goed in de aarde bij de jarige en visite. zelf vond ik hem weer mier zoet. en dan vooral weer de botercreme. De volgende keer doe ik dus geen laag botercreme ertusen als vulling. ik ga het alleen nog gebruiken als "lijm" dus het afsmeren en om dijkjes te spuiten. 
de banketbakkers room die ik had was overigens zalig.

in de avond (zaterdag)  wilde de kids ook taart natuurlijk. maar die ik gemaakt had mochten ze niet aan komen. Ik heb van dat stuk wat ik eraf gesneden had, een dijkje gespoten en verder opgevult met banketbakkersroom. leek net een vlaai.  vreten joh die kids, whahaahha. hun blij en ik had hoefde niks weg te gooien.

Wel vond ik overigens de biscuit weer droog en "compakt".  hoe dat nou kan?  zou dat komen omdat ik de taart in de koelkast had gezet nadat hij klaar was?

Heb je lang genoeg gemixt? Ik deen het in het begin niet lang genoeg en had ook een compact biscuit. Nu mix ik echt 10 minuten en is hij heerlijk luchtig...

13

ja absoluut. ik heb een keukenmachine en die heb ik bijna op de hoogste snelheid 7 minuten (zoals op verpakking staat)  laten mixen. daarna nog 2 minuten op de zachtste stand.  ik heb een vermoeden dat het komt, omdat ik een dubbel portie moest maken om de bakvorm wat gevult te krijgen.  ik heb hem dus in tweeen gedaan.  zou dat hem zijn?  overigens was hij wel heel luchtig toen hij uit de oven kwam.

14

Ik stort hem op een spatdeksel. Dit is heel fijnmazig. Het kan dus wel uitwasemen maar plakt veel minder vast. De taart laat vanzelf los als hij goed is afgekoelt.  Voor de botercreme gebruik ik de 1:1:1 variant. 1 deel roomboter: 1 deel margarine: 1 deel suiker. Dit is veel minder zoet dan de 1:1 versie. Je moet er natuurlijk wel een smaakje doorheen doen. waarschijnlijk doe je dit al maar, ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die het niet deden en vervolgens de botercreme niet lekker vinden :s
Het compacte zou ik even geen antwoord op weten. Gewoon vaker bakken en diverse temperaturen uitproberen.  Ik mix zelf altijd 8 minuten hoog en 2 minuten laag.

Groetjes, Renata

15

dat hij te compact is ligt eraan dat je te weinig besag hebt gepakt je zei het zelf al je hebt beslag gepakt voor een kapsel van 25 cm terwijl je kapsel 28 is volgende keer iets meer aanmaken komt het helemaal goed enkleine tip om je kapsel mooi en recht door te kunnen snijden is hem even van te voor paar uurtjesi n vriezer te leggen dan is ie lekker stevig en kan je hem zo door snijden en tegen de tijd dat je hem klaar hebt is hij allang ontdooit

mvg rob

16

ik had nu 2 x beslag van 25 cm gepakt, alleen niet tegelijkertijd gemixt (ik kwam er pas achter nadat het eerste deel in de vorm zat.  zou dat het zijn dan?  dat het na elkaar gemixt is?

oke even in de vriezer leggen. helemaal goed. gaan we onthouden.  ik neem aan dat de taart (als er over is)  niet meer terug kan in de vriezer kan dan he? 

liefs wendy

17

Renata75 schreef:

Ik stort hem op een spatdeksel. Dit is heel fijnmazig. Het kan dus wel uitwasemen maar plakt veel minder vast. De taart laat vanzelf los als hij goed is afgekoelt.  Voor de botercreme gebruik ik de 1:1:1 variant. 1 deel roomboter: 1 deel margarine: 1 deel suiker. Dit is veel minder zoet dan de 1:1 versie. Je moet er natuurlijk wel een smaakje doorheen doen. waarschijnlijk doe je dit al maar, ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die het niet deden en vervolgens de botercreme niet lekker vinden :s
Het compacte zou ik even geen antwoord op weten. Gewoon vaker bakken en diverse temperaturen uitproberen.  Ik mix zelf altijd 8 minuten hoog en 2 minuten laag.

ahum, nee ik had er geen smaakje door gedaan. hmm moet dus eigenlijk wel.  wij zijn gek op chocolade (welke vrouw niet :D )  dus is cacou dan een optie? volgens mij wel he.  zit te denken iets voor de kerst te maken.  heb nog 3 kleine bakblikjes van (jawel) 2 cm hoog en 20 doorsnede als ik het goed heb. deze hoef je dan niet door te snijden. dan vullen met banketbakkers room en tweede laag iets van een zuurtje (kersen?). zat te denken om de onderste laag te temperen (zo heet dat toch) met ameretto - arme kids- maar is zo lekker. wil voor de bovenkant geen fondant of marsepijn. wat is lekker erbij? zat te denken om hem af te smeren met botercreme met die cacou en dan met cacou afpoederen. bovenkant slagroom en vlokken. kan dat?

18

alles kan (bijna), en als je geen marsePIJN lust, zou ik het ook niet op mijn taart willen ;)
maar ik zou dan ook de zijkanten met slagroom doen ipv botercréme, en ipv de cacaopoeder, hagelslag nemen, lijkt me makkelijker.
compacte biscuit zou ik niet weten, teveel water bij de mix? te veel geklopt, heb je de twee mengsels nog door elkaar gedaan, of gewoon erbij gegoten, de eerste heeft dan al wel 10 min gestaan, dus misschien de lucht eruit?

succes met bakken enne, zorg dat je katten buiten de keuken blijven, anders vreten ze je complete taart nog een keer op ;)

19

idd de taart/het beslag had dus al 10 min gestaan voor het tweede deel erbij kwam.  dat kan het dus ook zijn. het is niet dat ik geen marsepijn lust hoor, maar het is erg machtig eten en heel zoet.
die meid vanmij zit meteen vol na een stuk taart, whahaha. is zo zielig want heb dan zo veel lekkere dingen. ook die zij graag lust.

oke jij zegt dan ook de buitenkant afsmeren met slagroom en hagel. bovenkant slagroom met vlokken. de botercreme dus geheel laten vervallen. hmmm dit word een makkie als in het zo lees. in het biscuit, kan je daar nog iets van chokolade toevoegen zodat je een chokolade cake krijg of moet je daar toch echt die andere bescuit voor hebben. maakt eigenlijk nit uit. moet toch weer halen.

stel ik maak hem dit weekend, kan ik hem dan invriezen voor de kerst?

20

je kunt een deel van de bloem vervangen door cacao, staan genoeg recepten hier (en elders).
en de taart kan gerust in vriezer, maar zou de slagroom er tzt pas op doen, maar dat snap je zelf wel :Y

21

oke dank je wel.

hmm :think: , zit f te denken.  dan zou het dus 3 cake lagen worden met room en jam en dan in de vriezer. zijkanten worden ook met slagroom gedaan he. mss dan toch het handigste als ik alleen de caken bak en invries. en een dag voor kerst de cake afmaak. pff hoop dat ik daar tijd voor krijg, whahaha.

voor het beslag ga ik hier ff zoeken :Y