26

Re: Mijn tweede smeltende bruidstaart

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik het wel heel erg sneu voor degene die de opdracht heeft gegeven voor het bruidspaar en natuurlijk voor het bruidspaar zelf. Ik heb de andere taarten die je hebt gemaakt bekeken en ik heb bewondering voor het feit dat je het aandurft om nu al bruidstaarten te maken.
Niet dat ik zo'n geweldige taartenbakster ben, daarom begin ik ook niet aan bruidstaarten, niet als opdracht en ook niet als gift. Het moet gewoon perfect zijn.

27

Inky@Homebakery schreef:

Een proeftaartje had ik al gemaakt en aan de moeder gegeven en nachtwerk zat er niet in aangezien de taart begon te smelten op donderdag en ik hem donderdagavond moest afleveren. En het vervelende was dat de taarten er tot donderdag strak en goed uitzagen.

Dus dat schade herstellen daar had ik geen tijd meer voor, heb het nog kunnen herstellen door een andere toptaart te bekleden waardoor het toptaartje wel te redden was.

Groetjes Inge

Nee, dan begrijp ik dat je geen tijd meer had om de schade te herstellen. En voor het bruidspaar zal het zeker een leuke verrassing zijn geweest, vooral als ze zelf geen geld hadden voor een taart. :Y 
Het beste kun je je taarten onafgedekt in de koeling zetten (of in een taartdoos zonder deksel). Als je een taart hebt met een vulling die niet in de koeling hoeft, dan zou ik de taart ruim voor je 'em moet wegbrengen, uit de koeling halen. Taart heeft dan nog tijd om op te drogen. Ook de decoraties zou ik er zo laat mogelijk op maken. Opstaande bloemen of letters kunnen dan niet gaan inzakken door de condens.

28

Kadohke schreef:

Taarten moeten gewoon onafgedekt in de koeling. Liefst een aparte koeling die niet TE koud staat. Tegen warm en heel vochtig weer doe je niks. Hoe harder de taart 'schrikt' van het temperatuur verschil, hoe meer t gaat zweten. Als er teveel condens is, dan wordt t onomkeerbaar en zal de fondant blijven smelten. Als je de taart rustig om temperatuur laat komen (van de koelkast in de kamer zetten), dan zal t normaliter zal er niet te veel condens zijn. Je zou eventueel met niet zo'n gunstig weer een ventilator rustig op de taart kunnen richten om de condens sneller te laten verdampen. Succes voor een volgende keer

Dit wist ik dus ook niet  :o  Dat je fondant echt zodanig kan gaan smelten door de condens vorming van buitenaf. Ik dacht dat dat eigenlijk alleen maar kon door vochtige vullingen van binnenuit.
Wat is de ideale taart temp van een koelkast?

Life is what you bake it.

Taartenmarie schreef:
Kadohke schreef:

Taarten moeten gewoon onafgedekt in de koeling. Liefst een aparte koeling die niet TE koud staat. Tegen warm en heel vochtig weer doe je niks. Hoe harder de taart 'schrikt' van het temperatuur verschil, hoe meer t gaat zweten. Als er teveel condens is, dan wordt t onomkeerbaar en zal de fondant blijven smelten. Als je de taart rustig om temperatuur laat komen (van de koelkast in de kamer zetten), dan zal t normaliter zal er niet te veel condens zijn. Je zou eventueel met niet zo'n gunstig weer een ventilator rustig op de taart kunnen richten om de condens sneller te laten verdampen. Succes voor een volgende keer

Dit wist ik dus ook niet  :o  Dat je fondant echt zodanig kan gaan smelten door de condens vorming van buitenaf. Ik dacht dat dat eigenlijk alleen maar kon door vochtige vullingen van binnenuit.
Wat is de ideale taart temp van een koelkast?

Nou zoals je met mijn bruidstaart wel kan zien ik dus ook niet.

Het enige waar ik wel tevreden over was, was over de bloemen want die waren wel perfect gelukkig.

Sorrie wilde ook even iets positiefs over de taart zeggen..... :s

31

Je bloemen waren ook prachtig. :Y

32

Kadohke schreef:

Ik doe mijn taarten nooit zonder een taartdoos in de koelkast...

33

nou nou....... idd zeg. de geschreven woorden komen best hard over vind ik....

Als ik het zo lees waren de taarten gewoon strak tot die donderdag alleen ging er toen iets mis, shit happens, wat moet jij in de stress gezeten hebben zeg!

En je hebt ook de opdrachtgeefster duidelijk gezegd dat je het nog niet zo lang doet e.d. ze wist dus waar ze aan begon. klinkt mij dus als een vriendendienst in de oren ( je hebt er niets aan overgehouden).

Desalniettemin zul je zelf heel erg balen van dat smelten, echt een nachtmerrie. Je hebt al veel advies ( zelfs commentaar) gekregen dus van mij alleen een hart onder de riem.

Vind het goed van je dat je de foto's hebt geplaatst en dat je om advies vraagt!

.....en er was taart....

inky, ik vind je dapper!
je hebt je stinkende best gedaan om mooie bruidstaarten te maken.
met een dosis pech van smeltende taarten.
je bloemen zijn idd mooi hoor!!
petje af dat je alle kritiek zo goed opneemt en er van wil leren!
succes maar vooral veel bakplezier!

Nou mensen ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu toch wel een beetje de moed aan het verliezen ben. En toch wel aan mezelf aan het twijvelen ben of ik er wel mee door moet gaan. Maar eerst lekker op vakantie en dan zie ik wel weer. Want weet je ik ben pas sinds april op deze manier taarten aan het maken en vind toch dat ik aardig vooruit ga wat mensen ook zeggen. En tja nu ben ik een beetje down en boos vooral boos op mezelf maar ik hoor maandag wel wat het bruidspaar er van vond en of de moeder ervan ook tevreden er over was. Ach weet je we zien het wel als straks mijn jongens naar school gaan weer heb ik meer tijd om aan taarten te werken zonder dat ik onder het bakken politieagentje moet spelen..... Nu eerst op vakantie....

Groetjes Inky

36

Laat de moed niet zakken!! Want ik durf echt geen trouwtaart te maken. Dus ik neem echt wel mijn petje voor je af. Ik hoop dat je dat ook kan lezen uit mijn vorige berichtje. Ik weet hoe moeilijk het is als er kinderen om je heen lopen en net op de "verkeerde" momenten aandacht willen / opeisen... En wat je al eerder zegt je hebt er ook veel van geleerd.
Stop niet met bakken en het maken van mooie taarten!!!

Geniet van je wel verdiende vakantie!!

Bakken is mijn passie!!!

37

Heb het verhaal en de reacties gelezen en ik moet toch zeggen dat ik vind dat iedereen vrij hard reageert..
Het is "maar" een taart en ze heeft haar best gedaan en van te voren gezegd dat ze een beginner is.. en dan weet je als klant dat je geen perfectie kan verwachten.. en waarschijnlijk was de taart voor het bruidspaar wel perfect zeker als je verwacht geen taart te hebben..En ze heeft er waarschijnlijk heel veel van geleerd zoals iedereen hier moet doen.. Als ik mijn taarten vergelijk met die van sommige zakt de moed me ook soms in de schoenen..

Dit forum lijkt mij voor opbouwende kritiek en tips en niet om iemand te neer te halen.. toch?

@ inky fijne vakantie!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

Debsters schreef:

Heb het verhaal en de reacties gelezen en ik moet toch zeggen dat ik vind dat iedereen vrij hard reageert..
Het is "maar" een taart en ze heeft haar best gedaan en van te voren gezegd dat ze een beginner is.. en dan weet je als klant dat je geen perfectie kan verwachten.. en waarschijnlijk was de taart voor het bruidspaar wel perfect zeker als je verwacht geen taart te hebben..En ze heeft er waarschijnlijk heel veel van geleerd zoals iedereen hier moet doen.. Als ik mijn taarten vergelijk met die van sommige zakt de moed me ook soms in de schoenen..

Dit forum lijkt mij voor opbouwende kritiek en tips en niet om iemand te neer te halen.. toch?

@ inky fijne vakantie!

Dank je wel, Ben erg blij met je reactie want ik moet zeggen dat ik de reacties ook niet echt aardig vond van sommige.
Met tips en suggesties en dat soort dingen daar kan ik wat mee. Maar met opmerkingen waarom ik in hemels naam deze opdracht aangenomen heb terwijl ik daar totaal geen ervaring in heb etc. etc. dat kwam wel hard aan en ik moet zeggen het is behoorlijk demotiverend. Maar ach ja weet je van de reacties waar ik wel wat aan had dat gebruik ik en hou ik in gedachten voor de volgende taart.

Ik heb me voor 200 % gegeven met deze taart en meer kon ik echt niet doen.
Wat ik al zei de taarten waren strak tot de dag van levering en tja het is gebeurt het is voorbij. Ik hoor wel wat ze er van vonden en ga na de vakantie wel weer over taarten na denken.

Voor nu iedereen die met goede tips kwamen heel erg bedankt en ik waardeer dat enorm en tot na mijn vakantie en veel bakplezier iedereen.

Groetjes Inky

39

en dan staat er nog niet eens "FEEDBACK" bij je topic!!

ink !

trek je het commentaar van de mensen niet aan maar zie het als leermomenten....... tis niks persoonlijks.....ze bedoelen het goed....

ik ben net zo impulsief als jij..... want zo ingewikkeld is het allemaal  niet.....je hebt waarschijlijk gedacht " dat zijn gewoon wat meer taarten en meer werk" zo zou ik ht ook zien..........ik ehb gisteren ook mijn 1e "stapel" afgeleverd....... die zweette ook als een gek...maar weet je das ook een beetje het weer :D

ik zou net zo impulsief een taart in mekaar draaien voor een ander als die het zouden vragen zo ook een trouwtaart......dus laat je niet ontmoedigen......... je weet nu in ieder geval wat ermis gegaan kan zijn.....

we zijn gelukkig niet allemaal perfect en volgens het boekje..

ik vind het heel stoer van je dat je die taart gewoon hebt afgeleverd en hier durft te showen.........het ontwerp is  erg leuk alleen onwijs jammer van het smelten....

durf t wedden dat anderen met een zwetende /smeltende tart niet eens een foto zouden plaatsen hier...

koppie op meid !! fijne vakantie !!

Vegetables are a must on a diet...I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie.! (Jim.Davis) xx Liesjuh

40

het ontwerp van de taart vind ik wel leuk, wat ik als tip zou willen geven, is het wat dunner uitrollen van de fondant/marsepein voor de letters, ze zijn wel erg dik....

en over het afsmeren, er is gevraagd waar je mee afgesmeerd hebt, met bc 1:1 of met bc-mix en daar heb je ook nog niet duidelijk op geantwoord, want met bc van de mix kun je ook beter niet afsmeren vanwege het water wat erin zit.

En nu lekker op vakantie en daarna gewoon lekker doorgaan met oefenen. Je hoeft geen betaalde opdrachten aan te nemen om te oefenen met taarten maken, vooral niet als je pas zo kort bezig bent met taarten maken.

Groetjes, Dorothea.

41

Je moet maar zo denken, mensen die niets doen maken ook geen fouten  ;)
Hier heb je al weer iets van geleerd, dit gebeurd je vast nooit meer.

Beter een bruidstaart die een beetje gesmolten is maar wel super lekker smaakt als een slagroomtaart van de Hema....

Dus kop op, lekker op vakantie en dan weer gewoon verder bakken hoor!
Deze hobby is toch gewoon veel te leuk om op te geven :Y

Groetjes, Bianca

42

Debsters schreef:

@ inky fijne vakantie!

Wees voorzichtig als je 'iedereen' noemt. Veel mensen zijn ook met opbouwende kritiek gekomen, ik heb alleen wat tips gegeven. Dit zou opbouwend opgevat moeten worden.
Mijn mening is dat TO heel moedig aan een bruidstaart is begonnen terwijl ze niet geheel op de hoogte is hoe je een taart moet behandelen. Is niet zo erg, ga lekker op vakantie en kom uitgerust terug. Daarna lekker lezen op het forum en gewoon weer verder gaan, je komt er vanzelf!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

43

Ik vind ook dat er vrij hard gereageerd wordt....de besteller wist wat ze kon verwachten hoor, de proeftaart is ook geshowt en die was op hetzelfde nivo, dus dan heeft de besteller ook geen superhoge verwachtingen. Bestellers zijn vaak sneller tevreden dan wij zelf...of andere taartmakers hier! Ik geloof dat je zelf al genoeg gebaald hebt over het smelten......
Dus gewoon lekker dooroefenen hoor! Of ff een priveworkshopje volgen, heb ik ook gedaan en goede tips gekregen.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

44

Het blijft wel een hobby he!?

en ik denk ook wel dat mensen het niet zo hard bedoelen als het hier staat.

Als ik jou was zou ik de tips ter harte nemen en de rest naast je neerleggen. Lekker gaan oefenen en er vooral plezier in houden.

en idd. zoals Lot zegt. niet iedereen is hard tegen je. meestal blijft dat ene iet wat nare commentaar je bij maar als je even afstand neemt en kijkt, reageren heel veel mensen met opbouwende kritiek. en daar vroeg je ook om in je verhaal.

Ik zou niet opgeven hoor! je zult wel meer van die momenten krijgen ( ik moet even denken aan dat ik huilend roosjes aan het maken was en mezelf vervloekte om mijn planning).

.....en er was taart....

45

ik smeer altijd af met de creme van de mix,daarna even de koelkast in,nog nooit problemen mee gehad

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

46

@ Lot, ja ik zag later ook dat ik "iedereen" had geschreven.. was idd niet zo handig..

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

47

Inky, als ik geen geld had om zelf een taart te betalen en zo een taart van jou kreeg zou ik super blij zijn. Je hebt er liefde in gestopt! Vraag aan al die anderen die het zo perfect weten en zeggen dat je eerst moet gaan leren voordat je een "opdracht"aanneemt deze vraag.Waren jullie meteen een kei in het vak dan? Meis, ik zeg GOED GEDAAN!!!! Dit was een cadeau!!! Een met liefde gedaan en niet om het geld en het superstrak bekleden!!! Ga zo door Inky en dan kom je er wel. Groet van Marleen

Nou mensen ik moet eerlijk toegeven dat ik de twee dagen erna behoorlijk aan het balen was maar nu zat ik er al weer aan te denken wat voor taart de volgende wordt. En precies zoals M@rleen schreef bedacht ik mezelf ook naderhand en stoppen met bakken nee dat niet ahahahahaha. En een workshop volgen heb ik al op mijn te doe lijst staan alleen de € ontbreken. Maar zodra ik dat heb ga ik dat zeker doen. En idd flink veel oefenen en oefenen en oefenen.
Over de vraag met wat ik heb afgesmeerd ik heb gewoon botercreme mix gebruikt en heb er nooit problemen mee gehad behalve als het echt heel benauwd en vochtig is. Maar wat voor tips hebben jullie dan om een taart mee af te smeren? Want ik ken eigenlijk geen alternatief.......

Groetjes Inky

PS: Bedankt voor jullie opbeurende reacties moet eerlijk zeggen dat me dat wel ff goed deed.

49

Inky@Homebakery schreef:

Maar wat voor tips hebben jullie dan om een taart mee af te smeren? Want ik ken eigenlijk geen alternatief.......

Groetjes Inky

Je zou kunnen afsmeren met 1:1 botercreme (dat is 1 deel roomboter op 1 deel poedersuiker). Je kunt hier evt. ook een smaakje aan toevoegen.
Ook kun je afsmeren met ganache (chocolade). Is erg lekker en geeft ook een strak resultaat.

MirandaB schreef:
Inky@Homebakery schreef:

Maar wat voor tips hebben jullie dan om een taart mee af te smeren? Want ik ken eigenlijk geen alternatief.......

Groetjes Inky

Je zou kunnen afsmeren met 1:1 botercreme (dat is 1 deel roomboter op 1 deel poedersuiker). Je kunt hier evt. ook een smaakje aan toevoegen.
Ook kun je afsmeren met ganache (chocolade). Is erg lekker en geeft ook een strak resultaat.

MMmmm thx moet ik onthouden is wel een goede. En ganache heb het vaak zien staan maar dat durf ik nog niet hahaahahahahaa. Dan moet ik room warm maken maar weer niet te heet en tja daar moet ik iets meer lef voor hebben......

In ieder geval bedankt voor de botercreme tip want dat wist ik dus echt niet, ben er erg blij mee.

Groetjes Inky