1 Laatst bewerkt door Inky@Homebakery (13-08-2011 01:46)

Onderwerp: Mijn tweede smeltende bruidstaart

Dit is de bruidstaart die ik donderdag heb afgeleverd waarvan het nodige anders ging of fout ging. Het toppunt was nog wel dat alles redelijk volgens planning was verlopen tot ik het toptaartje verder ging afmaken en ik het uit de koelkast haalde, de folie verwijderde en de frustratie begon. Zodra het taartje buiten de koelkast stond begon het fondant te smelten van de taart af te glijden, te scheuren en er plasjes onder de taart die ik op een verhoging had geplaatsy ontstond.
Daarnaast twee ruziemakende kinderen rond had rennen en ik dus in pure frustratie in janken uitbarstte. Gelukkig had ik het toptaartje over gemaakt en de "foute" nog in de koelkast stond en dus zo enigszins de situatie kon redden maar tja het smelten gebeurde ook bij de andere 3 taarten. Zoals je op de foto's kunt zien.
Ondanks alles was ik toch redelijk tevreden en degene die de vraag bij had neergelegt ook. Wat het bruidspaar ervan vond weet ik niet dat hoor ik maandag. Die wisten niets van het feit dat ik een bruidstaart voor hun ging maken.

Dus ach mensen kijk voor jezelf. Als iemand ideeen heeft over plannen van het maken van taarten graag want het is allemaal nieuw voor mij en ik snap een heleboel dingen nog niet zo goed geloof ik.
Waaronder planning en inkopen doen van benodigdheden etc. etc.

Veel kijkplezier en ik hoop dat iemand wat antwoorden kan geven hierop.

Groetjes Inge

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-R48WPEDX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CZZ4WHQB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JNY6N6MS.jpg

2

Re: Mijn tweede smeltende bruidstaart

Wat jammer dat je taart ging smelten, maar je hebt het gelukkig nog kunnen redden.  :Y  Bruidspaar zal vast erg blij met de taart geweest zijn, zeker als het een verrasing was.

Ik bewaar mijn taarten nooit met folie in de koelkast, geloof dat ze daar van kunnen gaan zweten. Ook beschadig je de taart wanneer je de folie eraf haalt.

Mag ik vragen waarmee je afgesmeerd hebt? Als je hebt afgesmeerd met de botercreme van de mix kan daar de oorzaak liggen door het water wat je daaraan toevoegd.

Waarmee heb je de taart gevuld en waarmee heb je afgesmeerd?

Op zich kan fondant gaan zweten door het temperatuurverschil van de koelkast en daarbuiten, maar je taart is echt aan het smelten.

4

:Y Ondanks wat er misging, is de taart toch mooi vind ik!

Ik taart, jij taart, wij taarten, wij hebben getaart... Taarten is een werkwoord!

5

jammer dat hij zo gaat smelten. Paar tips voor inkoop en planning:

-koop grotere hoeveelheden in, het is vaak lang houdbaar, dit scheelt stress en vaak ook kosten
-bereken wat je nodig hebt aan de hand van de schema's links in de tabel
-bak je taarten van te voren en vries ze in, dat kan echt geen kwaad
-maak alvast decoraties van te voren en zet ze stofvrij (niet in de koelkast) weg op een donker plekje.
-Vul de taarten bijvoorbeeld in de ochtend en zet ze te koelen in de koelkast
-kleur indien nodig alvast het fondant/marsepein
-bekleed de taarten en zet ze weer terug in de koelkast.
-na het koelen kun je ze er weer uit halen en ze gaan stapelen of decoreren.

Succes!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

6

Het ontwerp is leuk! Maar heel eerlijk......de uitvoering, daar zou ik als bruid superverdrietig van worden...........ik hoop dat ie in ieder gevallekker smaakte.

En gezien je vraag over planning...............waarom al zo'n taart in opdracht aannemen...........je vorige parade-post, was ook al een 'rampenplan' volgens je eigen topic-titel...............ik kan het niet helemaal volgen.........

7

ik weet niet precies hoe je je taarten in de koelkast hebt gezet, maar fondant (net als marsepein denk ik, daar werk ik mee) gaat smelten door vocht, ik lees in je topic dat je folie gebruikt hebt....als je je taarten luchtdicht in de koelkast zet (dus geheel in plastic) dan kan het vocht dat in elke taart zit, niet weg en trekt dus in de fondant/marsepein.
ik heb een keer twee precies de zelfde taarten in de koelkast gezet, een in een kartonnen doos en een in zo een luchtdichte doos. taart in luchtdichte doos was volledig aan het smelten en in kartonnen doos niet.
dus zet vooral je taart niet luchtdicht weg en eventueel een beker rijstkorrels er naast (trekt vocht aan).

ik vind je taart qua ontwerp leuk maar door smelten is ie niet helemaal zo strak als wenselijk zou zijn. oefen vooral met je planning met taarten die iets minder stress geven dan blijft het voor je zelf ook nog leuk.

succes!

8 Laatst bewerkt door taartelien (13-08-2011 18:34)

Als je dit soort opdrachten "krijgt/aan neemt" Dan weet je ondertussen  wel hoe je met je  product om moet gaan....  :s  :rolleyes: 

succes......

Groetjes Carolien

Voorlopig doe ik geen trouwtaarten!! Want dat vind ik zoiets belangrijks...dat moet echt perfect zijn!!! Oke vrienden van mij gaan binnen kort low budget trouwen, en ja daar durf ik het wel voor te maken. Maar nee verder ga ik nog niet. Jammer dat het zo heeft uitgepakt. Misschien hebben zij het niet eens gemerkt!!

Bakken is mijn passie!!!

10

Was t een opdracht of een cadeau???
Als opdracht is t echt not done... als je hem cadeau hebt gegeven als verrassing, tja dan is t minder erg...

Ik zou in ieder geval heel veel gaan lezen op t forum.. of gerichte vragen stellen...

Mijn taarten zweten ook wel eens als t zo vochtig als nu (maar dat droogt ook altijd weer op) , maar ik heb nog nooit (na heel veel taarten) een plasje fondant bij een taart gevonden.. dus ik vraag me af of er niet bij t afsmeren al iets niet klopt??

11

Heel jammer, ik kan me voorstellen dat je er enorm van baalt! Begrijp alle reakties wel, maar volgens mij wist de taartenbesteller wel wat ze kon verwachten......(zag een proeftaartje staan, neem aan dat die bij deze bestelling hoorde)
Je hebt al goede tips gehad zie ik.

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

12

Folie? Taarten moet je nooit in folie doen alleen het kapsel in de vriezer... En verder heeft de rest al genoeg gezegd denk ik...

Manon-dennis schreef:

Voorlopig doe ik geen trouwtaarten!!

het was voor het bruidspaar beter geweest als je je dat eerder bedacht had.
zoals je zelf al zegt is het iets heel belangrijks voor het bruidspaar.
Je moet dus goed weten wat je doet VOORDAT je eraan begint.
en of je de opdracht nou krijgt van het bruidspaar of van een ander, het feit blijft dat het een bruidstaart is.

Ik zing mijn eigen wijsje!

14

koekiemonster schreef:
Manon-dennis schreef:

en of je de opdracht nou krijgt van het bruidspaar of van een ander, het feit blijft dat het een bruidstaart is.

Ik ben volgens mij niet die gene die hem heeft gemaakt!!!
Dus ik snap nu totaal niets van jou opmerking naar mij toe!!!

Misschien voortaan beter lezen...

Bakken is mijn passie!!!

Manon-dennis schreef:
koekiemonster schreef:
Manon-dennis schreef:

Ik ben volgens mij niet die gene die hem heeft gemaakt!!!
Dus ik snap nu totaal niets van jou opmerking naar mij toe!!!

Misschien voortaan beter lezen...

sorry je hebt gelijk!
ik moet beter lezen.
dan HOOP ik in ieder geval dat ts er ook zo over denkt.
sorry Manon!

Ik zing mijn eigen wijsje!

16

Ik vind het voor de maakster erg sneu!!
Maar als het een cadeautje is dan is er naar mijn gevoel niks aan de hand. En wat ik zeg als het een low budget trouwerij is en het aanstaande stel geen trouwtaart kunnen betalen dan is dit natuurlijk een super taart.
En Koekiemonster....het is je vergeven...hahaa

Bakken is mijn passie!!!

17

Tips genoeg hierboven. De grootste boosdoener in deze is de folie geweest.

Ik kan nergens lezen of dit een opdracht is voor een onbekende of een vriendendienst. Want als dit een echte opdracht zou zijn....zou ik me toch eerst even de basis aanleren voor ik verder ging.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

18

Wat jammer dat je taart zo is gaan smelten, want hij ziet er op zich mooi uit! :Y 
Als je taart uit de koeling komt en gaat zweten (dus niet smelten), kun je de taart een poosje "aan de lucht laten drogen" of een ventilator ervoor zetten. De taart droogt dan mooi op.
Hier zal het idd aan de folie gelegen hebben dat de taart zo is gaan smelten. Kan me goed voorstellen dat ervan baalt, je hebt iets toch heel anders in je hoofd.
Misschien bij een volgende keer eerst een proeftaartje maken. Dan weet je waar evt. verbeterpunten liggen en wat je anders moet doen. En of het nu voor bekenden of onbekenden is: een opdracht is een opdracht. Dus een taart moet hoe dan ook goed zijn! En natuurlijk gaat er weleens iets niet helemaal naar wens met bekleden of decoreren.  Maar bij deze taart had ik er, denk ik, toch wel nachtwerk voor over gehad om wat schade te herstellen.
Succes de volgende keer! :thumb:  :Y

Hij ziet er super uit ondanks er iets mis ging :thumb:

Deze taart was voor een stel dat erg graag wilde trouwen maar geen geld hadden, dus ook niet voor een bruidstaart. De moeder van de bruid heeft toen deze taart "besteld" en wist dat ik nog maar een beginnerlingetje ben. Ze heeft ook alleen de benodigdheden betaald voor de taart, heb er zelf niets aan over gehouden alleen een dosis ervaring. En de taarten waren strak tot donderdag toen begon het te smelten. En daar kon ik op dat mom. niet veel meer aan veranderen.
Daar komt bij dat ik voor deze taart nooit problemen had met het smelten van de fondant tenminste niet zoals het afgelopen donderdag ging. En ik heb proberen te lezen hoe jullie ze goed houden tot het mom. van aflevering. En ik denk dat ik dat verkeerd begrepen heb want ik had begrepen dat het afdekken met folie en dan op een droge plek zetten voldoende was maar ik besloot aangezien het toch vrij warm was op de zolder het in de koelkast te plaatsen wat ook goed ging alleen idd de overgang van koelkast naar woonkamer ging op donderdag gewoon de mist in. En qua planning ging het ook allemaal goed ik hoefde alleen de bloemen er nog op te doen en het randje aan de onderkant. Deze taart was ook eigenlijk een vriendendienst aangezien ik de bruid redelijk tot goed ken en haar zus en moeder ook. Het bruidspaar was ook in de veronderstelling dat ze geen bruidstaart zouden hebben. Ik heb hem trouwens inderdaad met botercreme afgesmeerd want dat was de vraag.

En ja nu weet ik dus dat ik sommige dingen echt anders moet doen. Maar weet je daar leer je wat van en bovendien vonden de zus en de moeder het een hele mooie taart.
En daar gaat het toch uiteindelijk om.

Maar heb ik het nou goed begrepen dat als het fondant gaat smelten dat je de taart dan niet afgedekt in de koelkast kan zetten en dat het dan weer bijtrekt?

Ik ben in ieder geval blij met jullie reacties en tips. En het duurt nu wel een tijdje voor ik weer aan een bruidstaart ga denken of overwegen want wat jullie ook zeggen een bruidstaart hoort gewoon perfect te zijn en ik moet gewoon nog een heleboel leren. Dus voor mij even geen opdrachten meer van deze grote, eerst goed oefenen.

Groetjes Inge

21

Hmmzz ja ik durf ook bijna geen commentaar te geven aangezien ik weet dat geschreven woorden soms harder over komen dan gesproken woorden..
Maargoed, als ik naar je vorige topics kijk en de fotos zie van je gemaakte taarten dan vind ik het erg dapper dat je al zulke bestellingen durft aan te nemen..
Volgensmij valt er nog veel te leren aan alleen de basis, het strak bekleden van de taart. Ook mij lukt dat niet altijd en kan daar soms ook best onzeker over zijn maar ik zou een bruidstaart als deze niet eens durfen af te leveren..
Ik zou als ik jou was eerst nog heeeeel veel oefenen voor je weer een opdracht als deze tot je neemt.. Om boze en of teleurgestelde klanten tegen te gaan..
Aan de andere kant, neem aan dat de bestellers eerst vragen om fotos van eerder gemaakte taarten oid?
Het is geen aanval, bedoel het goed!

22 Laatst bewerkt door Inky@Homebakery (13-08-2011 19:51)

MirandaB schreef:

Wat jammer dat je taart zo is gaan smelten, want hij ziet er op zich mooi uit! :Y 
Als je taart uit de koeling komt en gaat zweten (dus niet smelten), kun je de taart een poosje "aan de lucht laten drogen" of een ventilator ervoor zetten. De taart droogt dan mooi op.
Hier zal het idd aan de folie gelegen hebben dat de taart zo is gaan smelten. Kan me goed voorstellen dat ervan baalt, je hebt iets toch heel anders in je hoofd.
Misschien bij een volgende keer eerst een proeftaartje maken. Dan weet je waar evt. verbeterpunten liggen en wat je anders moet doen. En of het nu voor bekenden of onbekenden is: een opdracht is een opdracht. Dus een taart moet hoe dan ook goed zijn! En natuurlijk gaat er weleens iets niet helemaal naar wens met bekleden of decoreren.  Maar bij deze taart had ik er, denk ik, toch wel nachtwerk voor over gehad om wat schade te herstellen.
Succes de volgende keer! :thumb:  :Y

Een proeftaartje had ik al gemaakt en aan de moeder gegeven en nachtwerk zat er niet in aangezien de taart begon te smelten op donderdag en ik hem donderdagavond moest afleveren. En het vervelende was dat de taarten er tot donderdag strak en goed uitzagen.

Dus dat schade herstellen daar had ik geen tijd meer voor, heb het nog kunnen herstellen door een andere toptaart te bekleden waardoor het toptaartje wel te redden was.

Groetjes Inge

23

Taarten moeten gewoon onafgedekt in de koeling. Liefst een aparte koeling die niet TE koud staat. Tegen warm en heel vochtig weer doe je niks. Hoe harder de taart 'schrikt' van het temperatuur verschil, hoe meer t gaat zweten. Als er teveel condens is, dan wordt t onomkeerbaar en zal de fondant blijven smelten. Als je de taart rustig om temperatuur laat komen (van de koelkast in de kamer zetten), dan zal t normaliter zal er niet te veel condens zijn. Je zou eventueel met niet zo'n gunstig weer een ventilator rustig op de taart kunnen richten om de condens sneller te laten verdampen. Succes voor een volgende keer

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Chantalesmee schreef:

Hmmzz ja ik durf ook bijna geen commentaar te geven aangezien ik weet dat geschreven woorden soms harder over komen dan gesproken woorden..
Maargoed, als ik naar je vorige topics kijk en de fotos zie van je gemaakte taarten dan vind ik het erg dapper dat je al zulke bestellingen durft aan te nemen..
Volgensmij valt er nog veel te leren aan alleen de basis, het strak bekleden van de taart. Ook mij lukt dat niet altijd en kan daar soms ook best onzeker over zijn maar ik zou een bruidstaart als deze niet eens durfen af te leveren..
Ik zou als ik jou was eerst nog heeeeel veel oefenen voor je weer een opdracht als deze tot je neemt.. Om boze en of teleurgestelde klanten tegen te gaan..
Aan de andere kant, neem aan dat de bestellers eerst vragen om fotos van eerder gemaakte taarten oid?
Het is geen aanval, bedoel het goed!

Ik snap dat het allemaal goed gedoeld is en zo vat ik het ook op en ja ze hebben eerst op mijn hyves de andere taarten bekeken. Want het was een beetje een risicovolle opdracht en ik had dat ook tegen de moeder gezegd dat ik het best wilde doen maar dat ik maar een amateurtje ben die net begonnen was en dus ook nog niet supermooie bruidstaarten af kon leveren. Maar die moeder was zo blij dat ze uberhaupt een bruidstaart cadeau zou kunnen geven aan haar dochter dat ze er mee instemde. Want die moeder had op haar eigen bruiloft toendertijd geen bruidstaart omdat ze daar geen geld voor hadden.
Maar dat schreef ik daarvoor al ik neem de eerste tijd niet meer zulke opdrachten aan hou het maar gewoon op een enkele taart en die perfect af te leveren en zo veel mogelijk oefenen voordat ik weer de overweging in gedachten neem om hieraan te beginnen.

Kadohke schreef:

Taarten moeten gewoon onafgedekt in de koeling. Liefst een aparte koeling die niet TE koud staat. Tegen warm en heel vochtig weer doe je niks. Hoe harder de taart 'schrikt' van het temperatuur verschil, hoe meer t gaat zweten. Als er teveel condens is, dan wordt t onomkeerbaar en zal de fondant blijven smelten. Als je de taart rustig om temperatuur laat komen (van de koelkast in de kamer zetten), dan zal t normaliter zal er niet te veel condens zijn. Je zou eventueel met niet zo'n gunstig weer een ventilator rustig op de taart kunnen richten om de condens sneller te laten verdampen. Succes voor een volgende keer

Thx ben erg blij met je commentaar, ga nu eerst drie weken op vakantie en dan ga ik op mijn gemak jullie tips uitvoeren.