1

Onderwerp: Marsepein kneden in keukenmachine?

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik moet eerste even het een en ander uitleggen:

Ik heb een vorm van reuma, die een tijdje is weggeweest.

Ik heb een dochtertje van nu 13 maanden. Tijdens de zwangerschap en het eerste jaar erna heb ik geen klachten gehad en ben ik heel actief en enthousiast gaan taarten maken.
Ik kolf nog steeds melk af, en hoopte daarmee de reuma te kunnen indammen. ( is dus ruim een jaar gelukt!)
Nu is opeens (wel te verklaren maar toch onverwacht) de reuma terug.
Ik heb vooral last van de benen en voeten en de armen en handen.
Wat dus betekend dat ik heel moeizaam het marsepein kan kneden.  Sowieso is het een opgaaf, want ik heb altijd wel last gehouden, maar nu is het bijna niet meer te doen.
Ik ben al overgestapt van 1:4 marsepein naar 1:3, wat een heel stuk makkelijker kneedt, maar ja, het is niet leuk meer om nu een taart te maken.

Is er een keukenmachine waar ik ook marsepein in kan kneden? Het gaat vooral om de lap over de taart en om de kleurstof door het marsepein te mengen. De kleinere stukken lukt nog wel, want dat kost veel minder kracht.

Het biscuit deeg maak ik altijd gewoon met de hand mixer, maar dat zou natuurlijk ook in de machine mogen, maar als dat dus niet gaat is dat geen probleem!!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik vind het echt zo ontzettend leuk en ontspannend om te doen, en ik zou het echt verschrikkelijk vinden als er weer iets is wat ik moet opgeven....

Zoete groeten,
Judith

2

Re: Marsepein kneden in keukenmachine?

Als je een broodbakmachine hebt zou je het ook daar in kunnen proberen. Er zijn er hier een aantal die dat doen.
Uiteraard alleen het knedenprogramma gebruiken, anders heb je gebakken marsepein :lol: !

Verder heb ik geen tips voor je!

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

3

Voor zover ik weet kan je marsepein gewoon in de keukenmachine kneden. Wel met deeghaken!
Maar je hebt wel verschillende keukenmachines qua kracht van de motor enzo...
Kitchenaid en Kenwood zijn goede (lees:dure) machines die hier op het forum veel gebruikt worden.
Ik heb zelf alleen geen ervaring met kneden in keukenmachines. Ik doe het met de hand, omdat ik geen zin in afwas heb... :D
Je moet anders ff de zoekfunctie gebruiken, daar vind je meer info over deze machines.

Succes!

Groetjes Geeke   --- Komt voor de Bakker ---

4

als je de zoekfunctie gebruik, weet ik zeker dat je topics vind over de broodbakmachine. Er zijn er zat die deze gebruiken voor het kleuren van marsepein, je moet idd wel opletten dat hij niet overgaat op het bakproces  ;)
Maar ik denk dat het voor jou echt een uitkomst is hoor! Succes

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

5

Hmm, lastig voor je, heb daar zelf ook een x een topic over geopend, ik kneep het nu niet in de broodbakmachine maar laat grote stukken m'n man kneden :D  en soms doe ik het heel even in de magnetron kijk dan wel uit dat je je handen niet verbrand, maar dat is zeker het proberen waard.Succes

6

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!!

Om het m'n man te laten kneden vind ik tot nog toe wel de beste hahaha!

Maar ik heb een beetje gezocht en ik zag dat de keukenmachines best duur zijn, dus ik ga het voorlopig echt samen met m'n man proberen. Dan kan ik op ht gemak zoeken naar een keukenmachine of een broodbak machine van iemand lenen.

Heel fijn!!!

Zoete groeten,

Judith

7

hier ook eentje die haar man inschakeld hahahaha  :lol:

N-Joy Cakes

8

ik doe het altijd ook even een paar seconden in de magnetron , bij mij werkt dat super goed  en heb zo de laatste tijd niet zo heel erg pijn in m,n handen meer .

groetjes brigitta

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

9

kijk eens op rommelmarkten ik zag de vorige wel zeker 12 broodbakmachines voor een prikkie  te koop

ik doe zelf mijn mmf in de machine en  dat werkt super

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

10

Haha, hier nog eentje! Mijn vriend kneedt ook de grote lappen voor over de taart en hij kleurt ook mijn marsepein. :)

Overigens heb ik begrepen dat het kneden van marsepein te zwaar is voor een keukenmachine, ook voor de dure Kitchenaid en Kenwood! Ik zou het er in ieder geval niet op gokken, zou zonde zijn als je de machine te zwaar belast en ie hierdoor kapot gaat. Volgens mij kunnen echt de professionele machines ook marsepein kneden, maar die zijn dan nog een stuk duurder dan de, toch ook al dure, Kitchenaid en Kenwood!

Aangezien ik geen man heb, die ik kan inzetten voor het zware werk  :cool:  maak ik dankbaar gebruik van de magnetron.

12

Hoi judith72,
Dat is een lastig probleem.

Misschien een voor de hand liggend voorstel, maar is het gezien de reuma sowieso niet handig om over te gaan op fondant? Dat hoeft in ieder geval al minder lang gekneed te worden.
Scheelt misschien niet veel, maar alle kleine beetjes kunnen helpen.

En inderdaad gewoon manlief aankijken doe ik ook wel eens bij het uitrollen van grote lappen. :D

(En dan markten afstruinen, zitten soms leuke bak spulletjes tussen.)

13

Hallo allemaal,

Bedankt voor weer nog meer reaties, erg leuk!!

En  wat betreft fondant, het lukt me maar niet om daar wat mee te doen. Ik trek het kapot, het is te dik, te dun en ik vind het eigenlijk niet zo lekker, daarnaast wordt het hard en tja, misschien moet ik eens een workshop voor fondant doen.

Ik heb altijd hele warme handen en marsepein plakt erg, maar fondant krijg ik gewoon niet meer  van mijn vingers hahaha!

Dus ik ben bang dat marsepein het niet gaaat worden, maar ik ga zeker kijken op rommelmarkten enzo!!!

bedankt allemaal!!

Zoete groeten,
Judith