26

Re: aardbeienmousse blijft dun

Hunnybee schreef:

Misschien moet het recept iets aangepast worden, er zijn toch een hoop die hier problemen mee ondervinden :S

Dat lijkt mij nou ook eens een goed idee! Met gelatine werken blijkt voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend, een iets ruimere uitleg bij dit recept gaat veel verdere problemen voorkomen denk ik.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

27 Laatst bewerkt door Siena (25-10-2010 12:54)

kokkie schreef:
Hunnybee schreef:

Misschien moet het recept iets aangepast worden, er zijn toch een hoop die hier problemen mee ondervinden :S

Dat lijkt mij nou ook eens een goed idee! Met gelatine werken blijkt voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend, een iets ruimere uitleg bij dit recept gaat veel verdere problemen voorkomen denk ik.

mee eens,

bij mij is het recept ook alle keren mislukt,
ik lees nu dat de gelatine niet mag koken,

ik loste het op in de magnetron, kan best zijn dat ik dat te fanatiek gedaan heb waardoor het mis ging...

heb nu wel zin om met alle gelezen tips het nog eens te proberen!

(mij lijkt de geweekte gelatine oplossen in een deel verwarmde aardbeien'puree' het handigst)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

28

Ik vandaag ook gemaakt en zelfde resultaat, te plat...

Ik ga morgen even testen met een product dat we in de keuken gebruiken "Gelcrema" van het merk Sosa. Dit bind  alles zowat en kan hoge temperaturen aan, dit wil zeggen dat zelfs de stijfheid blijft als het warm wordt :-)

29

ben benieuwd hoe dat gaat.

(maar opzich hoef je de aardbeienmousse niet te verwarmen he,
dus hoeft de binder ook geen hoge temperaturen aan te kunnen,
het iets verwarmen van een deel van de mousse is alleen om de gelatine goed op te laten lossen,
en dus om het probleem van slecht binden te voorkomen)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

30

amaretto gemengd met gelcreme cold en dat onder room ge mengt en opgeklopt en heb er mijn taart mee afgesmeerd, prima gelukt

De mousse zal ik een ander keer proberen.
Het feit is dat gelatine veel sneller terug zacht wordt dan bv agar agar en de gelcrema. Vind dit handig als je taart toch even buiten de koeling moet staan op een feest of zo, zo blijft die heel de tijd goed :-)

Dus aarbeienmousse test komt er nog aan! :Y

31

gelatine is ook niet t meest makkelijke om mee te werken en sorry maar waarom stoppen mensen dat in de magnetron? er staat toch gewoon een gebruiksaanwijzing op?

32

Juno4fun schreef:

De mousse zal ik een ander keer proberen.
Het feit is dat gelatine veel sneller terug zacht wordt dan bv agar agar en de gelcrema. Vind dit handig als je taart toch even buiten de koeling moet staan op een feest of zo, zo blijft die heel de tijd goed :-)

dat geldt bij aardbeienmousse dan niet, dat het de hele tijd dan goed blijft.
het is een slagroom vulling en kun je max een half uur buiten de koeling houden voor aansnijden.

Wat betreft gelatine in dit recept, dat werkt prima.
alleen is het wel een idee om even de aanwijzingen van het gebruik van gelatine erbij te vermelden.

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

33

RedRose,

Ik bedoelde dat de structuur goed blijft, niet de houdbaarheid van de slagroom.

Dit product wordt bij professionele bakkers/patissiers gebruikt.

Maw, je emulsie blijft er mooi uitzien

34

ahh oke ;)
verklaard een hoop

*niets gezegd*

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

35

geen probleem RedRose ) :cool: