1

Onderwerp: aardbeienmousse blijft dun

ik heb gisteren de aardbeienmousse gemaakt volgens het recept hier op de site. Netjes met gelatine, maar het bleef een dunne zooi. Heb  3 pogingen gedaan. Verse aardbeien, gelatine geweekt en dan opgelost volgens de verpakking, dan in de koelkast, maar niets hielp. De smaak was wel goed, dus weet iemand hoe ik het wel stevig krijg? b.v.d.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

2

Re: aardbeienmousse blijft dun

Dat probleem had ik ook afgelopen weekend. Alleen ook dat mij gelatine niet goed opgelost was. Ik heb pas 1 x met gelatine gewerkt in een vulling die eerst warm gemaakt moest worden, dan lost de gelatine wel op. In dit recept staat niks over warm maken.
Ik lees dus even mee.........

3

Je moet gelatine altijd oplossen in heet water. In dit geval dus ook eerst weken in koud water, dan in een klein beetje heet water oplossen en bij de aardbeien gieten. Heb je je slagroom goed stijf geklopt? Ik doe er meestal ook een beetje klopfix in. Dan rustig de aardbeien/gelatine mix erdoor spatelen, niet alles tegelijk, dan stort je slagroom in.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

ik heb idd klopfix door de slagroom gedaan. Op de verpakking van de gelatine staat dat je , bij koud gebruik, het na het weken in koud water de gelatine moet verwarmen in een pannetje tot het opgelost is. Daar zit dan denk ik ook het probleem. Want wil je het dan tussen de aardbeien doen dan blijft het helemaal aan je lepel stropen en wordt het 1 klont. Ik zal het dus eens proberen van de week met heet water.

5

niet teveel hoor! Ik doe meestal een beetje heet water uit de waterkoker in een kommetje en dan gelatine een voor een erin. Dan moet het lukken, succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

let er ook op dat je aardbeien/suiker mengsel niet te koud is
wanneer je dan je gelatine toevoegt koelt dat te snel af en wordt het weer stijf, gevolg: klontjes gelatine in je mengsel of lange draden gelatine en een dunne vulling.
dit heb ik 1x gehad, ik heb toen de gehele vulling wat verwarmt tot de klontjes weg waren. en vervolgens weer 2/3 uur in de koeling gezet en toen was het goed.
de smaak was ook nog prima :D

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

7

harstikke bedankt voor de tips. Afgelopen zaterdag opnieuw de vulling gemaakt en nu de gelatine opgelost in klein beetje heet water. De mousse was helemaal goed  :)
Ik had petit fourtjes gemaakt van bisquitdeeg, gevuld met de mousse en er chocolade overheen gedaan. Handige kleine gebakjes voor de communie van mijn zoon. Veel complimentjes gehad.

Dit probleem heb ik ook. Heb onderhand al de zoveelste keer gelatine toegevoegd maar hij blijft schenkbaar

Heb geen klopfix gebruikt, had ik niet in huis, maar de slagroom wel erg stijf geklopt, was bijna boter :o Ik was even vergeten hoe hard mijn nieuwe keukenmachien kan kloppen ;)

De gelatine heb ik eerst in koud water geweekt, toen het blubberig was, in een klein beetje kokend water opgelost tot het een massa was dus geen klontjes en draden enzo. Dit bij de aardbeien gedaan die op dat moment nog op kamertemp waren. Dit een poosje in de koelkast gezet en daarna de stijve slagroom erdoor gedaan. Toen weer de koelkast in en op bezoek gegaan maar na thuiskomst (een uurtje of 2 later) was het nog zo dun als voorheen. Dus ik heb nogmaals 2 blaadjes gelatine geweekt, opgelost in heet water en er door geroerd maar het blijft dun.

Dit loopt zo mijn taart uit natuurlijk. Op zich niet erg, is voor eigen gebruik en het smaakt goed maar zo hoort het natuurlijk niet :( Iemand nog een tip??

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

9

geen klontjes of sliertjes erin? misschien dat de gelatine te snel is afgekoeld in het aardbeien mengsel
ook al geprobeerd om geheel weer te verwarmen?
je kan proberen het geheel te verwarmen, goed warm laten worden maar niet laten koken!!!
daarna weer in de koeling zetten
zo heb ik het eens gedaan toen de gelatine niet goed was opgelost en hielp goed

Ik heb hem ook vrijdag gemaakt, maar vond hem ook te dun. Nu had ik eerst de suiker opgelost in het citroensap en hier in de gelantine in op gelost. Dit heb ik bij de slagroom gedaan. Toen dit eenmaal stijver geworden was heb ik er nog 1 stijf geslagen eiwit door heen gespateld. Dan wordt het net iets luchtiger. Maar ik moet zeggen dat ik hem voor een mouse nog erg dun vond blijven. Denk dat ik er de volgende keer een blaadje gelantine meer in doe.

11

gelatine moet je bij de aardbeien doen en dan nog even in de koeling voordat je de slagroom toevoegt. (ipv gelatine aan de slagroom)(gok dat er vast een reden is voor deze volgorde)

12

Dat heb ik idd gedaan, gelatine bij de aardbeien en dat een poosje de koeling in en daarna de slagroom erdoor gedaan. Heb er uiteindelijk iets van 6 blaadjes gelatine in gedaan en toen even in de vriezer. Is nog niet luchtig en moussig als ik had gehoopt maar lekker was het wel ;)

De rest gaat de vriezer in voor volgende week, dat stijfgeklopte ei is ook nog een idee om er door te doen.

De perfecte balans ? 

13

rauw ei moet je wel mee uitkijken
niet iedereen mag dat hebben (zwangeren oid) en zit altijd een risico'tje aan.

maar goed, oefening baart kunst met vullingen maken ;)
misschien gaat het de volgende keer wel ineens goed :D

14

Ben zelf bijna 8 mnd zwanger dus neem zo wie zo stijfgeklopt eiwit van eiwitpoeder maar bedankt voor het opmerken :D

In elk geval een goede reden om te blijven oefenen en proeven (kilo'tje meer of minder merk ik nu toch niet ;))

De perfecte balans ? 

15

Wat gek dat hij bij jullie niet opstijft! Ik heb de aardbeienmousse voor het eerst gemaakt en het recept precies gevolgd. Wel de gelatine geweekt en opgelost in warm water (niet te heet!) en inderdaad de opgeloste gelatine heel goed door het aardbeienmengsel roeren en dit even laten afkoelen voordat je de stijfgeklopte slagroom toevoegt.

RedRose18 schreef:

gelatine moet je bij de aardbeien doen en dan nog even in de koeling voordat je de slagroom toevoegt. (ipv gelatine aan de slagroom)(gok dat er vast een reden is voor deze volgorde)

Die volgorde heb ik ook aan gehouden hoor.

17

Olgie schreef:

Wel de gelatine geweekt en opgelost in warm water (niet te heet!) en inderdaad de opgeloste gelatine heel goed door het aardbeienmengsel roeren en dit even laten afkoelen voordat je de stijfgeklopte slagroom toevoegt.

zal deze volgorde ook eens gaan proberen.

Ik had ook problemen met de gelatine loste niet op  :nooo   heb toen het aardbeien mengesel in pannetje gedaan zacht vuur alles goed laten mengen in koeling gedaan en daarna vermengt en toen ging het wel.

volgende keer idd toch maar warm water gebruiken  ;)

Een smakelijke groet @ngelique
Smulfun.nl - Lekkere taarten bestellen!

Ik heb een deel van de aardbeienpuree verwarmt in een pannetje. Hierin heb ik de uitgeknepen gelatineblaadjes opgelost. Dit mengsel heb ik al roerend toegevoegd aan de rest van de aardbeienpuree en vanaf hier heb ik het recept weer gevolgd.

19

heb de mousse ook gisteren gemaakt, en inderdaad hij is niet 100% stijf.
Ik heb hem toch maar tussen de taart gedaan, ik hoop dat hij er niet uit loopt.

Maar normaal met dijkjes mag dit geen probleem zijn, of???

20

neuh met dijkjes valt het wel mee
heb het er ook een keer tussen gedaan en vond het wat dun bij het erop doen
bleek ook de gelatine niet goed opgelost
enige wat kan gebeuren is dat met het snijden het een beetje loopt
maar de smaak is er niet minder om ;)

wat te doen met te stijve gelatine? Ik krijg 'm niet meer gemengd onder de slagroom!

22

zit het al door iets anders heen? of is het alleen de gelatine dat stijf is?

23 Laatst bewerkt door kokkie (08-07-2010 22:39)

Gelatinemengsel even (10-20 seconden) in de magnetron verwarmen. Het wordt dan weer dun. Even doorroeren en verder gaan zoals het recept beschreef.

Dit kun je zelfs nog doen als je een 'klonten'probleem hebt nadat de slagroom er al door zat . Even in de magnetron, doorroeren en opnieuw laten opstijven. De mousse wordt dan alleen niet meer zo mooi luchtig als de bedoeling was omdat de slagroom door de warmte ook dun wordt.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

24

Ik heb precies hetzelfde probleem. De mousse blijft dun terwijl het al bijna 3 uur in de koelkast staat. Ik wilde de taart vandaag afmaken, aangezien hij morgen klaar moet zijn, dus ik ga het nog maar proberen te koken in de hoop dat het nog goed komt om mee te vullen.

Misschien moet het recept iets aangepast worden, er zijn toch een hoop die hier problemen mee ondervinden :S

25

niet laten koken! dan werkt je gelatine niet meer
zitten er klontjes in of draadjes? dan voorzichtig heet laten worden en doorroeren en dan weer laten afkoelen
geen klontjes oid, verwarmen en extra gelatine toevoegen en kijken hoe het dan gaat

ik heb vrijwel nooit last van dat het niet goed gaat, tenzij ik de gelatine te snel toevoeg oid... dat is altijd wel tricky