1

Onderwerp: Herman deeg (vriendschapsdeeg)

Hoi,

Dit is een vorm van een kettingbrief, ik heb er een hekel aan :o maar dit is leuker, dit is deeg en na een week verzorgen kan je een lekkere cake bakken ;)

Hier het recept.

Ik heb het recept nog nooit zelf gemaakt, want krijg het beslag elke keer. Ik heb paar jaar terug iets van 5 x gebakken en zag er wel de lol van in maar daarna kwam het mijn neus uit ;)

Sinds gisteren heb ik me laten overhalen door een vriendin, dus Herman staat weer in de keuken ;)

Hier het recept en uitleg :

Herman, de ultime vorm van vriendschap!

Wat is Herman.

Herman is een gistdeeg wat je gedurende 10 dagen voedt en verzorgd, op dag 9 verdeel je Herman in 3 porties, een deel bewerk je verder en eet je op, een deel geef je aan een goede vriend en van het laatste deel start je je nieuwe Herman.
Herman is een vriendschapsbrood, het is de bedoeling dat je in de tijd dat je met Herman bezig bent even stil staat, bij liefde, jezelf, geloof, vriendschap en relaties.
Herman mag absoluut niet omgeroerd worden met metaal of bewaard worden in metaal!

Hoe kom je aan Herman deeg?

Je kunt natuurlijk wachten tot je van iemand een stukje Herman deeg krijgt, maar je kunt het deeg van Herman ook zelf starten.

Zelf starten:

100 gram suiker
250 ml warm water
1 zakje gist ( 7 gram)
225 bloem

Suiker oplossen in 1/2 kopje van het warme water.
Strooi gist erbij, laat 10 minuten staan.
Roer de rest van het warme water erbij en de bloem.
Klop totdat het een glad beslag is.
Goed afdekken met plastic folie.
Laat rusten op kamertemperatuur tot de volgende dag.

Hoe wil Herman gevoed worden?

Je moet Herman goed verzorgen. Zet Herman nooit in de koelkast, maar zorg dat hij warmte krijgt.
Dek Herman niet af, zodat Herman kan ademen, een theedoek eroverheen leggen mag wel.
Herman zal groeien, dus zorg dat je Herman bewaard in een ruime schaal, die niet! van metaal is.

dag 1:

Vandaag heb je Herman gekregen of gemaakt en wil Herman wennen aan zijn nieuwe omgeving en een beetje uitrusten voor het groeien.

dag 2:

Roer Herman goed door, gebruik hiervoor een houten lepel, Herman houdt niet van metaal.

dag 3:

Roer Herman een paar keer per dag goed door, dat vind Herman fijn.

dag 4:

Herman heeft honger gekregen, geef hem daarom het volgende te eten:
250 ml. melk
125 gr. bloem
200 gr Suiker

dag 5:

Roer Herman een paar keer per dag goed door, daar houdt Herman van.

dag 6:

Roer Herman een paar keer per dag goed door, dat vindt Herman fijn.

dag 7:

Roer Herman een paar keer per dag goed door, hier wordt Herman luchtig van.

dag 8:

Roer Herman een paar keer per dag goed door, Herman wordt graag vertroeteld door je.

dag 9:

Herman heeft weer honger en wil het volgende eten:
250 ml. melk
125 gr. bloem
200 gr. suiker

Dit is het moment dat Herman zich gaat voortplanten, verdeel Herman over 3 bakjes.
1 bakje geef je aan een vriend(in) of familielid die je graag het genoegen van Herman gunt.
1 bakje wordt je volgende Herman.
Het laatste bakje gebruik je om door te gaan naar dag 10.

dag 10:

Vandaag heeft Herman een enorme honger en daarom verwen je Herman een feestmaal!
0.15 liter olie
250 gr. bloem
2 eieren
2 theelepels bakpoeder
1 appel in stukjes
200 gr. suiker
200 gr. noten en/of rozijnen
2 theelepels kaneel
1 theelepel zout

Meng Herman nog eens goed door elkaar.
Vet een bakblik in en bestrooi dat met suiker, vul het bakblik met Herman deeg.
Verwarm de oven voor op 170C en bak Herman in ongeveer 1 uur en 15 min. gaar.

Eet smakelijk!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

Re: Herman deeg (vriendschapsdeeg)

hoi manika

ik heb dit als is gedaan met herman hihihihiihi is leuk

Groetjes frutseltje
http://www.fantasia-cakes.nl

3

Frutsel-Daantje schreef:

hoi manika

ik heb dit als is gedaan met herman hihihihiihi is leuk

Ja het is leuk....en vooral mensen te foppen door te zeggen : Ik ga even Herman verzorgen of verwennen met bepaalde dagen ;)    :lol:

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

4

een de leukste taarten doorgeef taart lijkt me ook leuk

misschien dezelfde start maar dan een andere vulling?

en versierd natuurlijk?

maar Herman blijft een kanjer

cateren is ook gebakjes maken :)

5

Ikkie schreef:

een de leukste taarten doorgeef taart lijkt me ook leuk

misschien dezelfde start maar dan een andere vulling?

en versierd natuurlijk?

maar Herman blijft een kanjer

Ik wil die van mij wel doorgeven !!!!!!!! Moet het wel iemand zijn in de buurt bij mij ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

6

nou Manika
mijn man zit regelmatig in hoofddorp
( hoofdkantoor tnt)
dus als jij nu officieel de leukste taarten taart begint kon hij nog weleens ver komen.

of te wel ::  gaat heen en vermenig de taart

cateren is ook gebakjes maken :)

7

ja ik heb hem ook.....het is bij ons een heel ding..mijn dochter zorgt voor Herman.....is echt grappig....." oh mam..ik moet herman nog doorroeren "

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

8 Laatst bewerkt door manika (27-01-2008 09:07)

Ikkie schreef:

nou Manika
mijn man zit regelmatig in hoofddorp
( hoofdkantoor tnt)
dus als jij nu officieel de leukste taarten taart begint kon hij nog weleens ver komen.

of te wel ::  gaat heen en vermenig de taart

Nou ik wil officeel beginnen hoor ;) Lijkt me wel lachen :lol:  Maar je man mag het gerust ophalen hoor ;) Ik heb nog geen slachtoffers gevonden :lol:

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

9

O leuk zeg! Ken het idee, maar ben m zelf nooit tegen gekomen. Ga m zeker maken, ik wil ook wel zo'n gezellige Herman ;)

10

Oh, Herman is geweldig! :D

Ik ken Herman nog van vroeger, maar ik ben hem toen kwijtgeraakt, nu heb ik hem weer gevonden. :D

11

Herman zijn maag is ook weer gevuld ;) 

Jammer genoeg kan ik hem niet 24 uur verzorgen :lol:

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

12

Mijn Herman staat nu in de oven! Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat daar. :D

13

Ehhh wat ik niet helemaal snap.......als je met het stukje van dag negen, weer overnieuw begint, bederft Herman dan niet aangezien er melk inzit???? Dat is toch een ander begin dan wanneer je zelf start met Herman??

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

14

miekje schreef:

Ehhh wat ik niet helemaal snap.......als je met het stukje van dag negen, weer overnieuw begint, bederft Herman dan niet aangezien er melk inzit???? Dat is toch een ander begin dan wanneer je zelf start met Herman??

Mijn Herman heb ik weg gegooid deze keer. Na de tweede keer voeden ging het prima....maar daarna geen tijd om het in bakjes te verdelen dus dacht doe het later wel, maar het zag er niet lekker uit. Dus Herman zwemt nu in het riool :lol:

Mijn eerste paar keren heb ik trouwens Herman gekregen van vriendin die er als eerste aan begon en toen ging het goed. Ik weet niet wat er mis gegaan deze keer ;) misschien te lang gewacht met delen.

Miekje wat je  afvraagd  van de melk, dat vraag ik me ook steeds af :think: ,  en nog steeds ben ik er niet achter ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

15

o o o wat een nostalgie........
30 jaar geleden hadden we er thuis een Herman en die leefde heel erg lang, gekoesterd en toch uiteindelijk een keer bedorven. Wij hielden van Herman maar niemand had er nog een kindje van... Vind ik Herman op dit forum terug, ik ga hem verleiden, versieren, koesteren, voeden, en uiteindelijk ga ik zo van hem genieten, tongstrelend verwend door hem worden en dan geef ik zijn kindje terug aan mijn moeder! De cirkel komt rond! joepie

groetjes Meyke

lekker duurt het langst!

16

Nou Meyke,

Wij hebben er

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

17

Mijn zoon heeft gisteren Herman gekregen. Nou staat er bij mij niet op het briefje dat ik hem niet in metaal mag bewaren en mag omroeren met een metalen lepel. Weet iemand wat er dan gebeurd, want jullie raden het al ik heb beiden gedaan.
Groetjes Natascha

18

Dan gaat hij leven en loopt bij je weg :lol: :lol:

Geen idee, denk eerder dat ze daar zilver mee bedoelen (zat vroeger in de lepels). Denk dat het geen kwaad kan.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

19 Laatst bewerkt door kerkvliet (09-09-2008 10:25)

Ik ga ook met Herman aan de slag, lijkt me hartstikke leuk! Wel wat varieren met vulling, denk ik, anders wordt 't zo hetzelfde, elke twee weken een nieuwe Herman!

Groetjes, Tessa

20

Ik had ook eens een Herman, erg leuk. Jammer dat ik hem was vergeten.

Herman kreeg toen last van een alcohol probleem :+

21

Ja, ik heb Herman van een buurvrouw gekregen!
Vandaag dag 4, dus hij heeft honger....

22

Lis schreef:

Ik had ook eens een Herman, erg leuk. Jammer dat ik hem was vergeten.

Herman kreeg toen last van een alcohol probleem :+

Hoe bedoel je? Ik vind Herman nl altijd al naar alcohol ruiken....

Ik heb hier trouwens nog 2 bakjes in de vriezer staan. Heb het onlangs weer eens een poosje gedaan (zelf opgestart) maar had er op een gegeven moment weer even genoeg van. Ze zeggen dat je m kan invriezen en als ie dan ontdooit is dat ie het dan weer gewoon doet. Heb ik nog niet geprobeerd, maar ben benieuwd of het werkt!

Het onderhouden en bakken is hier nooit een probleem, maar er liefhebbers voor vinden is een heeel ander verhaal  :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

23

wat leuk hader nog nooit van gehoord maar ga er 1 beginnen ben benieuwd hor die smaakt

Ow Herman,ik heb je gemist!!
Heerlijk!

25

kreeg er eergisteren weer 1, maar heb mn eigen bakjes ook nog in de vriezer. Deze dus meteen gisteren maar gebakken, dan zijn we er maar weer vanaf  :cool:

If life gives you lemons, make lemoncurd.