1

Onderwerp: Vulling appeltaart

ik wil voor het weekend lekker appeltaart bakken (glutenvrij) Maar tot nu toe vond ik het deeg te pittig en de vulling te droog.
Heeft iemand een goed recept voor deeg en/of vulling. Hoeft niet glutenvrij pas het zelf we aan.

bedankt
jikke

2

Re: Vulling appeltaart

Hmmm....hoeveel recepten wil je hebben....?:)
Danuta's appeltaart:

300 gram   bloem
180 gram   koude roomboter
150 gram   witte of lichtbruine basterdsuiker
vanille suiker of aroma
1 losgeklopt ei
1 snufje   zout

Bloem, zout, vanille en suiker mengen, de boter in kleine stukjes toevoegen en door de bloem/suiker wrijven tussen duim en wijsvinger totdat het eruit ziet als grof paneermeel, het losgeklopte ei erover verdelen en nu snel een redelijk samenhangend deeg van kneden, niet overkneden het mag wat kruimelig blijven, verpakken in kleeffolie en een uur minstens in de koelkast laten rusten.

4/5 stevige appels zoals jonagold of elstar, schillen en ontpitten en in kleine stukjes snijden, 4/5 flinke eetlepels suiker (voorkeur heeft lichtbruine basterdsuiker of rietsuiker) 2 theelepels kaneel, 100 gram in rum geweekte rozijntjes (ik gebruik kleine gele rozijnen) en een scheut citroensap goed mengen en wegzetten.

Oven voorverwarmen op 180 graden en bakblik invetten.

Deeg verdelen in 2 derde en 1 derde, grootste stuk deeg tussen folie of op een goed bemeeld oppervlak groot genoeg uitrollen voor het bakblik, bakblik bekleden, nu een stuk of 4 biscuitjes nemen (ik gebruik hier de gesuikerde kaneel kermisbiscuitjes voor maar je kunt ook een gewone pakken) en even fijn maken zodat het eruitziet als paneermeel en dit over de deegbodem strooien. Deegbodem inprikken.

De appels 'afgieten' en het vocht wat van de appels is gekomen aparthouden, een flinke theelepel maizena over de appels zeven en roeren en daarna de vulling verdelen over deegbodem.

Laatste deeg uitrollen en gebruiken om de boven kant af te dekken/decoreren, inplaats van het gewone rasterwerk kun je met koekjesvormen hele leuke decoraties aanbrengen, deeg met wat losgeklopt ei bestrijken en zet eht geheel in de oven.

45 minuten ongeveer dan het blik eruit halen en op een rooster zetten.

Als de taart redelijk gekoeld is, het vocht nemen van de appels en afmeten, aanvullen met een scheut amaretto of rum (naar keuze) tot 250 ml en 2 el apart houden de rest aan de kook brengen, in het achtergehouden deel een zakjes taartgeleipoeder (dr oetker) oplossen en goed roeren, dit al roerend toevoegen aan het kokende vocht, een 20 seconden door laten koken, van het vuur nemen, nogmaals even wachten en dan met een vetkwast goed verdelen over de gehele taart. Ben je handig en heb je liever een echte afdekgelei dan kun je dat gebruiken natuurlijk.

Nu de taart goed laten afkoelen.

De taart is gekoeld ongeveer 3 dagen houdbaar.

Extra smaak toevoegen, op de laag biscuitkruimels wat spijs verkruimelen/raspen en wat gehakte amandelen door het appelmengsel, na het bakken en de taart voorzien van gelei wat amandelschaafsel licht roosteren (in een bakpannetje droog even boven eht vuur een bruin kleurtje laten krjgen, pas op want eht gaat snel) en deze op de gelei strooien.

Houd je niet van rozijnen dan laat ze weg (neem wat extra appel) of vervang ze met wat anders, bvb cranberries.........

Het ziet er allemaal bewerkelijk uit maar als je eenmaal bezig bent merk je dat het eigenlijk best wel meevalt, het is een heerlijke en makkelijke foolprooftaart :))

I believe in Sandy Claws

3

Re: Vulling appeltaart

Een goede vulling kun je ook maken door 2 soorten appels te gebruiken in verschillende bewerkingen, 1 goudreinet op 2 braeburn.  Schil de goudrenetten en slice and dice, doe in een pannetje met wat suiker en een paar lepels water en kook ze, schil intussen de braburns en slice en dice, voeg wat citroensap toe en een paar lepels suiker (eventueel kaneel naar smaak toevoegen), doe 1 derde deel van de breaburns bij de goudreinetten en kook tot de laatste  zacht zijn en een soort appelcompote vormen met de breaburn toevoeging nog stevig.

Voeg bij de rest van de breaburns en laat koelen, is de vulling te nat dan voeg wat koudbindmiddel toe.

I believe in Sandy Claws

4 Laatst bewerkt door Carin (24-05-2007 18:51)

Re: Vulling appeltaart

Voor de vulling gebruik ik minimaal 2 verschillende appels, zowel hard als zacht.
En ik doe er een kiwi en een peer door!!! Heerlijk!!!!!!

Ik bak de vulling eerst kort in de koekepan. Klinkt gek maar is erg lekker.

Het precieze recept zou ik even moeten opzoeken als je het hebben wilt.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Re: Vulling appeltaart

Hoi Carin...die taart klinkt verrukkelijk en die zou ik wel willen hebben, het recept. zou jij die voor mij willen neerzetten!?

groetjes Marijke




Carin schreef:

Voor de vulling gebruik ik minimaal 2 verschillende appels, zowel hard als zacht.
En ik doe er een kiwi en een peer door!!! Heerlijk!!!!!!

Ik bak de vulling eerst kort in de koekepan. Klinkt gek maar is erg lekker.

Het precieze recept zou ik even moeten opzoeken als je het hebben wilt.

Groetjes, Carin

6

Re: Vulling appeltaart

ik lees hierboven dat iemand maizene gebruikt, door de vulling, waarschijnlijk om het vocht te binden.
Zelf strooi ik een dun laagje custardpoeder op de deegbodem.

Dus...bodem van deeg, daarop een laagje custartdpoeder, dan schijfjes appel, vanillesuiker en kaneel, evt rozijnen/krenten, en dan afdeklaag deeg. That;s it.

7

Re: Vulling appeltaart

Custardpoeder is maizena met een smaakje....... :)

I believe in Sandy Claws

8

Re: Vulling appeltaart

Daarom granny, maizene smaakt naar niks....en custard geeft een lekker smaakje

9

Re: Vulling appeltaart

:))  In appeltaart of welke taart dan ook is een toegevoegde smaak niet altijd gewenst en zeker geen chemische en gebruik ik altijd neutrale middelen om bvb het vochtprobleem op te lossen :)

Als ik smaak wil toevoegen doe ik dat liever met andere middelen maar als jij custardpoeder lekker vindt dan gewoon doen, mijn schoonzusje vindt dat ook altijd heerlijk :)

I believe in Sandy Claws

10

Re: Vulling appeltaart

Nu custardpoeder door 'n appeltaart is toch heel erg lekker. Als afdeklaag maak ik vaak 'n kruimel van zelfrijzendbakmeel, cocosnootschaafsel, havervlokken, bruine suiker en gesmolten boten. De bodem maak ik gewoon van zanddeeg, beetje beschuitkruimels en custardpoeder op de bodem, opvullen met appels en laatste laagje opvullen met de kruimels. Goed aandrukken en even in de oven en dan warm eten.....

11

Re: Vulling appeltaart

Die kruimelcombi klinkt interessant.......:)
Ik denk dat ik intussen een stuk of 50 appeltaarten heb ontworpen, maar ik ben erg voor goede zaken te gebruiken dus als ik een vanillesmaak aan de appeltaart wil hebben gebruik ik vanille stokjes enzo.

Wil ik het idee van de custardsmaak gebruik ik een laagje bankerbakkersroom, zelfgemaakt of een banketbakkersroom koudmengsel (zelf vind ik dat niet lekker omdat daar een chemische smaakmaker in zit)

Of ik trek een vanillepod een half uurtje door een warme boter, schraap leeg en verwarm daar de gesuikerde appeltjes in voor ik de taart vul.

Ik werk het liefste met zuivere essences en esprits of likeurs die met echte materialen zijn gemaakt maar ik ben dan ook een z**kerd met materialen (had ik ergens al een keer geschreven volgens mij :))

Danuta (verwend nest :)

I believe in Sandy Claws

12

Re: Vulling appeltaart

Ja, maar als je er dan banketbakkersroom tussen doet, geeft dat een totaal ander effect dan de custardpoeder doet. Ik kan niet zeggen dat je die echt proeft, maar zo'n laagje banketbakkersroom wel en daar moet je dan net van houden. Als ik banketbakkersroom nodig heb, maak ik dat ook zelf, dat is zo gebeurd, maar voor mij is dat geen vervanger voor de custardpoeder in de appeltaart.

13

Re: Vulling appeltaart

Ik doe altijd speculaasjes op de bodem. Daar trekt het teveel aan vocht in en het is echt zooo onwijs lekker!!!! Gewoon op de bodem leggen beetje puzzelen maar hoeft niet netjes ;)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

14

Re: Vulling appeltaart

hoi,

Ik doe panneermeel op de bodem. Ik maak redelijk standaard deeg en dan de vulling van appels, met ananasstukjes en rozijnen. Door de vulling roer ik nog wat kaneel en stroop en ik dek de taart af met verkruimelde stroopwafels....jammie!!!!!!!!!!!!

groetjes
Elma

groetjes Elma en Dani

15

Re: Vulling appeltaart

Hmm...stroopwafels, dat is ook geen gek idee, daar kan ik ook wel weer wat mee :)

I believe in Sandy Claws

16

Re: Vulling appeltaart

Sorry Granny, maar je bent fel tegen "mijn" custard in appeltaart, omdat dat een smaak toevoegt die niet bij appeltaart hoort, en vervolgens kom je met een lijst van toevoegingen die je gebruikt als je een smaak wil toevoegen......

Ieder zn eigen recepten en smaken hoor, dat vind ik prima...maar ga nou aub niet meteen iemand zn tips en/of ideeen meteen als overbodig of niet smakelijk afdoen.

Erika

17

Re: Vulling appeltaart

Ik zal het recept van "mijn" appeltaart (die wijzelf overigens heel erg jammie vinden) opzoeken an de vakantie. Ik doe er ook een dakje deeg op trouwens.

Wij zijn nu op vakantie en de camping blijkt

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

18

Re: Vulling appeltaart

oo wat een heerlijke recepten allemaal:D, ik ga binnenkort appeltaart bakken..dat weet ik nu wel hahaha!!:):):)

groetjes Marijke

19

Re: Vulling appeltaart

chokoala schreef:

Sorry Granny, maar je bent fel tegen "mijn" custard in appeltaart, omdat dat een smaak toevoegt die niet bij appeltaart hoort, en vervolgens kom je met een lijst van toevoegingen die je gebruikt als je een smaak wil toevoegen......

Ieder zn eigen recepten en smaken hoor, dat vind ik prima...maar ga nou aub niet meteen iemand zn tips en/of ideeen meteen als overbodig of niet smakelijk afdoen.

Erika

:)) Rustig rustig :) Ik persoonlijk vind een custardpoeder niet  lekker en iedereen die dat wel lekker vind is prima, waar ik op reageerde was het feit een custarpoeder als vervanger te gebruiken voor maizena in een taart die geen chemie bevat. Begrijp je ? :)

Het was slechts een uitdrukken van mijn persoonlijke gevoel daarover, ik geef voor mogelijkheden altijd alle die ik ken maar gaat het om mijn eigen recepten dan geef ik aan waarom ik iets wel of niet gebruik :)

I believe in Sandy Claws

20

Re: Vulling appeltaart

Ha, ik heb gisteren ook een appeltaart gemaakt, altijd lekker vind ik. Gisteren met amandelspijs op de bodem, heerlijk en helpt ook om het teveel aan vocht van de appels op te vangen. Natuurlijk niet geschikt bij een notenallergie, maar weet niet of er ook gluten in zitten....

Die variaties met kruimeltopping, die speculaasjes en de stroopwafelvariant vind ik ook heel lekker klinken :9

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!