1

Onderwerp: speculaasdeeg

De kinderen zijn met school hier in Hasselt (een zogenaamde speculaasstad) dus speculaas gaan maken.
Ze hadden er bij die overigens heerlijk smaakte.
Nu was er een recept bij (van de bakkersschool hier in hasselt) maar dit is voor mij toch een eerder afwijkend.
Ik was nu ook op zoek naar een goed recept eigenlijk.

hier is het dan

650 g donkere kandijsuiker
350 g boter
4 g alkali
8 g maagzout
1000 g bloem
20 g kaneel
50 g ei (1 stuk)
150 g melk

bereidingswijze

kandijsuiker en boter goed mengen
bakpoeder zeven met een weinig bloem
bloem ,bakpoeder en kaneel toevoegen aan het mengsel suikerboter en alles kort mengen
Als laatste eieren en melk toevoegen en kort kneden
24 uur laten rusten op een koele plaats
Deegstukjes afwegen van 60 g
bakken 18 min op 230 °C

Mijn vraag alkali en maagzout is dat gewoon het bakmeel ?

Ik ga het eens uitproberen.

2 Laatst bewerkt door Marieke (10-12-2006 11:33)

Re: speculaasdeeg

hallo karentje,

alkali ken ik niet, maar maagzout is dat poeder wat je ook bij kool kan doen als je die gaat koken, word hij vlugger gaar van.

ook goed voor maagpijn naar het schijnt.. brrrr

je kan het gewoon in suppermarkt kopen, zit in een doosje.
250 gr. natriumbicarbonaat extra zuiver voor voeding.

of

bus van 400gr. merk..... cerebos

als er iemand uit nederland het kent, zou je mij dan aub willen vertellen waar het hier te koop is. ( ik durf er nergens meer naar vragen )

groetjes marieke

3

Re: speculaasdeeg

bakmeel is alkali en maagzout .( volgens de inhoud van bakmeel)

Ik ga het seffes maken, ik vond het alleen gek dat er niks gember of speculaakruiden of zo bij zitten.

4

Re: speculaasdeeg

Hoi Karentje,

IK ben toen ook gaan luisteren  op die bakdag in het museum en heb het recept toen van de bakker opgeschreven (ik weet niet of dat het recept is dat bij jullie speculaas zat) - daar zaten wel speculaaskruiden in en ook twee soorten bakpoeders - maar die kon je volgens hem wel vervangen door het gewone bakpoeder. Ik heb het recept geprobeerd en het was lekker, het had alleen niet die donkere kleur van hun speculaas dus ik weet niet wat het verschil was - hebben ze toch iets achtergehouden van het recept? :-)

Kristien

5

Re: speculaasdeeg

Dag Kristien,

Ik had hier net al een bericht ingetikt maar toen viel internet uit!!!

dus nog eens,
Ik dacht ook dat er misschien iets uit weg was gelaten want de meeste zijn toch "ingewikkelder" vind ik.
Maar ik en mijn dochters hebben het deeg net gemaakt en het smaakt heerlijk. ik ben een ongelofelijke deegsnoeper, vind dat meestal beter dan het eindprodukt ;-)
Morgen het bakresultaat !

groetjes

Karen

6 Laatst bewerkt door Jozien (11-12-2006 21:14)

Re: speculaasdeeg

Mij klinkt het toch wel in de oren als het recept voor Hasseltse speculoos/speculaas. "Gewone" speculaas (die ik in Nederland gewend ben :D) is volgens mij idd wat sterker gekruid. Maar ik heb een recept voor Hasseltse speculoos gevonden waar ook kaneel en kruidnagel in wordt gebruikt. Heb het recept  gevonden op een website (la cuccina.be)

1,5 kg bloem
- 1 kg bruine suiker
- ¾ kg boter
- 4 eieren
- 2 koffielepels bicarbonaat
- 6 g potas (in water opgelost) =kaliumcarbonaat, ook een rijsmiddel
- 25 g kaneel
- 12 kruidnagels (waarvan alleen de kopjes fijngewreven worden)
- 250 gesnipperde of gemalen amandelen
- amandelen
- zout

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Re: speculaasdeeg

Dat recept ken ik ook en in dat soort toestanden had ik geen zin, alleen al dat van die kruidnagels pff
Maar goed ik heb er koekjes van gemaakt en ze smaken heerlijk !
Dat is een superrecept en zo eenvoudig!Het eerste dus.
En ze steken goed uit en zijn mooi glad.