1 Laatst bewerkt door Roos (13-10-2006 16:37)

Onderwerp: bavarois,kersenjam of kersenvlaaivulling

Nog weer een vraagje van mij. Ik kom er namelijk niet helemaal uit. Ik heb mijn zusje beloofd haar trouwtaart te maken. Ze trouwen donderdag. Nu wil ik dinsdagavond de taarten bakken. Woensdag snijden en vullen en afwerken met rolfondant en marsepeinen roosjes.

Vanaf woensdag middag gaat de vulling er in en donderdagmiddag zo'n 24 uur later wordt de taart aangesneden.

Volgens mij moet de taart buiten de koeling blijven toch omdat er fondant omheen zit? Nu mijn vraag:Wat is het slimst om te gebruiken; kersenbavarois, kersenjam of kersenvlaaivulling? De cake is van chocolade.

Ik lees/hoor verschillende dingen en ik als leek weet dan niet meer wat het verstandigste is, de taart moet er natuurlijk mooi uitzien en lekker om te eten zijn.

alvast heel erg bedankt!!

groet,
Roos

2

Re: bavarois,kersenjam of kersenvlaaivulling

Hoi Roos,
Spannend joh, ik kan me helemaal voorstellen dat je een beetje stress aan het krijgen bent ;-) Als je kersenbavarois gebruikt moet de taart inderdaad in de koelkast staan, ik weet niet of dat mogelijk is, hoeveel taarten je hebt en of het je eigen koelkast is (die je dan wat lager kunt zetten) of dat ze in de koeling van het restaurant gaan (die vaak heel koud is maar dat kun je altijd even informeren). In principe kan een taart met fondant wel in de koelkast hoor, ik zet hem wel in een kartonnen taartdoos zodat die het vocht opneemt maar mijn koelkast staan ook niet zo heel laag (Inge bijvoorbeeld heeft haar koelkast altijd op stand 1 staan en dan kan het ook zonder doos).

Heb je echt cake gebakken of is het biscuitmix? Als het cake dan heeft het van zichzelf al veel smaak maar bij biscuitmix vind ik persoonlijk dat je wel echt een vulling nodig hebt van jam of vlaaivulling plus iets anders van bavarois of botercreme ofzo.
Je kunt anders de taart vullen met botercreme (creme au beurre van Soezie ofzo) of die van het recept hier van de site met banketbakkersroom, is ook heel lekker hoor. Die hoeft niet in de koelkast te staan, zeker niet nu het zo koud is ´s nachts (goed voor de taarten! :-) ). Gewoon op een koele plek zetten, in de bijkeuken of studiekamer (dat doe ik dus :-) ).

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt, mocht je nog vragen hebben, ik kijk hier regelmatig hoor ;-) en anders zijn er vast wel medebaksters die nog iets weten hierover.

Veel sukses in ieder geval!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Hi Lara,

Dank je wel voor je berichtje. Ja de stress begint een beetje toe te slaan.
Het zijn zes harten, dus dat neemt wat koelkastruimte in.

Het is cake van chocolademix met stukjes chocola. Dus het heeft al aardig smaak van zichzelf.
Ik denk dat ik een chocolade-boter-roomrandje maak en dan de taart vul met kersenjam. Misschien nog een boterlaagje eronder tegen het lekken, is dat handig?
Manlief denkt alleen dat de bavarois of de vlaaivulling lekkerder is. :-)

Het is waar de nachten zijn lekker koel. Dus dat redden ze denk ik wel. Hopen dat het 's ochtends goed gaat tot aan het moment van aansnijden.

groet,
Roos

4

Heel veel succes, spannend allemaal he!!!! Klinkt erg lekker chocoladetaart zou ook gaan voor een dunlaagje botercreme met kersenjam of kersenvlaaivulling hmmm.  Niet al te veel stressen en het resultaat laten zien he!!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

5

Heel veel plezier vast met het bakken. En als je de botercreme extra neemt en echt 10 minuten klopt, nou dan maar eens een lik in je man zijn mond stoppen en kijken wat hij zegt. ;) :)