1 Laatst bewerkt door Ikkie (07-03-2006 14:16)

Onderwerp: sponscake

Sponscake

            Benodigdheden
            6 eieren
            6 eidooiers
            125 gram bloem 
            125 gram gesmolten boter 
            125 gram suiker
            1 theelepel pandanvloeistof (hoeft niet )

            Bereiden
            Verwarm de oven voor op 180 °C. Klop in een kom de eieren en
            eidooiers los met de suiker. Plaats de kom in een steelpan met heet
            water. De bodem van de kom mag het water niet raken. Zet het geheel
            op een lage warmtebron; zorg ervoor dat het water niet kookt. Klop
            het eiermengsel met een garde tot het warm is. Als een druppel
            langzaam van de garde glijdt, dan is het op de juiste temperatuur.
            Klop het vervolgens met een mixer, zodat het beslag in volume
            toeneemt. Spatel er dan voorzichtig de bloem, boter en pandan door.
            Beboter een springvorm en bedek de bodem met bakpapier. Schep het
            beslag erin en laat dit een half uur bakken. Haal de springvorm uit
            de oven en maak de springvorm los. Laat de cake buiten de oven
            afkoelen.

           


           Vandaar dat ik altijd de zakjes haal.;)
           
            Maar deze is ook goed te doen hoor.

            Groeten,Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

2

Re: sponscake

Hoi Eugenie,

Ziet er goed uit! Wat veel eieren zeg, maar dat zal het wel extra luchtig maken?
ik ga proberen of ik van de week nog een gaatje heb om het uit te proberen. Of weet jij zo hoeveel cupcakes je ongeveer met 1 keer dit recept kan maken? (En hoe groot moet de springvorm zijn?)
Is die pandanvloeistof nog ergens mee te vergelijken of is het iets heel bijzonders? Zal van de week een toko zoeken die 's ochtends open is (Geen zin om 3 kids op sleeptouw mee te nemen ;) ) Vandaag stond ik er bij 2 voor de deur die pas later in de middag open gaan. De eerste was zelfs de hele dinsdag gesloten :(

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: sponscake

hoi Mirjam,

ik heb ernog geen cupcakes mee gemaakt .deze hoeveelheid is goed voor 1 tulbandvorm
wel weet ik dat je ze niet gewoon in papieren vormpjes kan bakken want dan lopen ze uit.
pandan is een smaakvloeistof of eigenlijk meer een pasta
Groetjes Eugenie

Geloof me die kant en klaar zakjes zijn handiger hoor en ze hebben ze ook in vanille smaak
en soms ook in chocolade

cateren is ook gebakjes maken :)

4

Re: sponscake

Over welke zakjes heb je het dan precies?

5

Re: sponscake

Vogens mij bedoelt Ikkie die kant en klare zakjes Pandan cake mix (ook wel chiffon mix) kan je kopen bij de toko!
Je moet bij de mix alleen nog eieren klein beetje water en olie erbij doen en iets van 8 min. mixen.
Gelijk in de tulband vorm en in de oven doen.

Ik gebruik ook altijd van die zakjes, veel makkleijker! Ik heb ook een recept van pandan cake, alleen nog niet uitgeprobeert!

Ik heb alleen altijd de pandan gemaakt en nog nooit de chocolade, moet ik mischien maar een keertje maken......:-)

ciao | mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

6

Re: sponscake

ja sorry,

ik had het bij een ander topic over die zakjes gehad.
Maar inderdaad Mac heeft gelijk

cateren is ook gebakjes maken :)

7

Re: sponscake

Hoi ,
misschien een tip: ik had ook problemen met het cakejes bakken in papieren vormpjes.
Ik zet  nu steeds  de papieren vormpjes in een muffinvorm, dan zijn alle cakejes ook gelijk na het bakken.(en dat is heel belangrijk bij die cupcakestandaard die ik heb ,van wilton :) )
dus op deze manier zou het moeten lukken met dit recept.
groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

8

Re: sponscake

Ik maak cupcakes ook al steeds in een muffinvorm. Anders krijgen ze bij mij altijd zo'n rare uitgezakte vorm. Ik heb het recept al uitgeprint. Ga het gewoon een keer maken :D

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Re: sponscake

Hoi Eugenie,

Ik heb de sponscake vandaag gemaakt. Ik had het al een keer eerder gedaan met zo'n kant-en-klaar zakje van de Toko, maar dat was totaal mislukt.
Jouw recept werkt een stuk beter, al is hij niet zo hoog gekomen als dat hij zou moeten zijn. Hij smaakt in ieder geval goed. Ik heb hem gemaakt in een originale sposcake vorm, zo'n tulband-achtige. Ik denk dat ik maar eens in de leer moet gaan bij mijn tante, die maakt ze echt super lekker en heel luchtig en hoog.
Misschien zit er alleen een bepaald foefje aan, want jouw recept smaakt wel het zelfde.

Groetjes Ciska

10

Re: sponscake

Ik wilde hem morgen gaan proberen en heb het net nog eens even bestudeerd... Had je wel lang genoeg gemixd? Ik neem aan dat het, net als bij biscuit, flink luchtig gemixd moet worden.

Groetjes Evelien

11

Re: sponscake

Ik heb wel zeker 10 min. gemixd, maar misschien was het toch nog te kort.
Ik ga het gewoon nog een keer doen en dan toch nog wat langer mixen.

groetjes Ciska

12 Laatst bewerkt door mac:) (23-03-2006 16:24)

Re: sponscake

Hai Hai!
Ik heb ook een recept van pandan cake gekregen!
Misschien ook het uitproberen waard?


CHIFFON CAKE (PANDAN)

Benodigheden:

* 8 eieren
* 150 gr. zelfrijzend bakmeel + 50 gr. koffiecream + 1 tl. bakpoeder (samen mengen en zeven).
* 1 dl. (pandan pasta + kokosmelk)
* 90 cc olie
* 200 gr. basterdsuiker
* 1/2 tl. cream of tartar
* 1/2 tl. zout

Bereiden:

Oven voorverwarmen op 175°C

1. De eieren splitsen in eiwit en eigeel.
2. Het eiwit mixen met het zout tot het stijf is, daarna de suiker en de cream of tartar toevoegen.
3. Het eigeel mixen en daarna de bloem en pandan pasta+ kokosmelk toevoegen en als laatste de olie erbij doen.

stap 3 toevoegen aan stap 2. Roer alles met een spatel luchtig door elkaar (LET OP!!!! STAP 2 TOEVOEGEN AAN STAP 3 KAN NIET!!!!)

4. Giet het mengsel in de tulbandvorm en bak het 40 min. in de oven.

Als de koek gebakken is, de hele vorm met de koek omdraaien en precies in het midden op de hals van een fles plaatsen tot het is afgekoeld.
(dit laatste klinkt wel heel gevaarlijk :-D)

Veel succes!
Groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

13

Re: sponscake

Hoi Mac

wat is cream of tartar?

Eugenie

cateren is ook gebakjes maken :)

14

Re: sponscake

Hoi Magnolia,

Klinkt inderdaad gevaarlijk. Ik heb dat ook al eens zien doen op tv toen ze angelfoodcake maakten. Maar die maakten ze dan ook in een tulbandspringvorm. Misschien dat ie er dan nog wel makkelijk uit te krijgen is als ie eerst nog moet blijven zitten..............

Groetje,s
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Re: sponscake

Ik heb er gisteren 1 gemaakt, met een kant en klaar zakje en hij is perfect gelukt.

Alleen: hoe haal je in hemelsnaam zo'n ding uit de vorm?? Ik laat hem 10 minuten afkoelen wat op de verpakking staat en haal dan de binnenkant eruit. Maar hoe haal je hem vervolgens van zijn bodem af???

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

16

Re: sponscake

hmmm........ gewoon lossnijden denk ik. Ik had laatst ook zo'n zakje en een nieuwe tulbandspringvorm. Heel goed afgewassen van tevoren, maar blijkbaar toch niet goed genoeg. Aan de zijkanten bleef ie prima hangen tijdens het afkoelen, maar van de bodem was ie los gekomen. Resultaat: een cake met ingezakte bodem :rolleyes: Was echt niet lekker. Maar ik heb nog een zakje liggen, dus ik ga die vorm nog eens te lijf met heet azijnwater of zo en dan nog eens proberen. In de toko (die groothandel bij de Makro in Amsterdam) hadden ze ook speciale pandanpannen. Dat is dan ook een soort tulbandvorm, maar dan zonder ribbels en met losse bodem. Misschien gaat het daar wel makkelijker mee.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

Re: sponscake

Klopt ik heb een speciale pandan pan. En inderdaad heel heet gewassen. Die gebruik ik dan ook.
Met het afkoelen komt ie goed los van de zijkant maar als ik dan het middelste gedeelte eruit haal zit ie aan de bodem vast en snij ik hem inderdaad met een mes dicht langs de onderkant los. Want ik heb hem al een half uur op z'n kop aan een fles gehangen om te zorgen dat ie losvalt maar ook dat werkt niet.

Ik heb nu bakspray gekocht, misschien werkt dit beter dan margarine. Ga er morgen nog 1 maken voor mijn schoonmoeder en hopelijk komt die beter los

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

18

Re: sponscake

Met bakspray komt de cake perfect los van de vorm. Een aanrader!

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

19

Re: sponscake

Maar dan zakt ie toch in!???????????????

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

20

Re: sponscake

Nee hoor, ik heb de vorm eerst ingespoten, een minuut laten drogen voordat ik de mix erin heb gedaan.
Daarna op 150 graden ongeveer 70 minuten in de oven laten staan. Eruit halen en 10 minuten in de vorm laten afkoelen.
Vervolgens heb ik de buitenkant eraf gehaald en hem nog heel even zo laten afkoelen en vervolgens op de kop gezet op een flessendop en de cake kwam vanzelf los, zonder in te storen.

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com