1

Onderwerp: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Dit topic is afgesplitst uit een ander topic

Marianne schreef:

Maar het scheelt natuurlijk wel dat "wij" vnl. biscuit gebruiken en geen zwaardere engelse cake. Het klinkt alsof jij vooral engels bakt, klopt dat? Ik vind het juist zo leuk dat er een "nederlands stroming" onstaat, met stapeltaarten ipv stacked cakes ;)

Waarom gebruiken zoveel mensen hier eigenlijk biscuit, ik gebruik hoofdzakelijk cake, in verschillende soorten, heeft niets met Engels te maken eigenlijk.

Wat ik hier zie is dat het veel lijkt op wat ik in Amerika tegenkom. Biscuit is bvb niet echt geschikt voor veel werk waar hier nogal een voorkeur voor is zoals bvb voor modelwerk enzo.

Ik gebruik cake omdat de draagkracht gewoon erg belangrijk is, de smaak en structuur uiteraard en de houdbaarheid.

Ik heb niets tegen een Nederlandse stroming, iik vind het alleen jammer dat men hier ter lande niet meer geloofd in echt goed gebak door de gewoonte om gebak alleen maar te eten als kapselgebak met een natte vulling :)

I believe in Sandy Claws

2

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

ik had laatst een taart gemaakt met cake en gevuld..en de mensen vonden dat het erg zwaar op de maag lag....dus ja...verschillende mensen verschillende smaken...ik vind biscuit lekkerder......

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

3

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

slankesas schreef:

ik had laatst een taart gemaakt met cake en gevuld..en de mensen vonden dat het erg zwaar op de maag lag....dus ja...verschillende mensen verschillende smaken...ik vind biscuit lekkerder......

:) Ik werk liever traditioneel en de porties zijn ook traditioneel, dit zijn eigenlijk geen taarten waar grote punten van gesneden worden, daar zijn slagroomtaarten voor, de porties in Nederland zijn trouwens zowiezo al jaren de Amerikaanse achterna gegaan.........maar zelfs daar snijden ze van dit soort taarten (de nonslagroombiscuit) altijd kleine porties, vaak niet groter dan een petit four.

Maar je hebt gelijk, ieder het zijne, ik vroeg het mij gewoon af :)

I believe in Sandy Claws

4

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny W. schreef:
Marianne schreef:

Maar het scheelt natuurlijk wel dat "wij" vnl. biscuit gebruiken en geen zwaardere engelse cake. Het klinkt alsof jij vooral engels bakt, klopt dat? Ik vind het juist zo leuk dat er een "nederlands stroming" onstaat, met stapeltaarten ipv stacked cakes ;)

Waarom gebruiken zoveel mensen hier eigenlijk biscuit, ik gebruik hoofdzakelijk cake, in verschillende soorten, heeft niets met Engels te maken eigenlijk.

Wat ik hier zie is dat het veel lijkt op wat ik in Amerika tegenkom. Biscuit is bvb niet echt geschikt voor veel werk waar hier nogal een voorkeur voor is zoals bvb voor modelwerk enzo.

Ik gebruik cake omdat de draagkracht gewoon erg belangrijk is, de smaak en structuur uiteraard en de houdbaarheid.

Ik heb niets tegen een Nederlandse stroming, iik vind het alleen jammer dat men hier ter lande niet meer geloofd in echt goed gebak door de gewoonte om gebak alleen maar te eten als kapselgebak met een natte vulling :)

Ik vind dit een leuke discussie waard, vind je het goed dat ik het topic splits? Dan kan dit topic voor Stefanie haar stapeltaart blijven en gaan we in een nieuw topic verder. Alleen is Bones nu wel bezig, dus ik kom er daarna op terug :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny W. schreef:
slankesas schreef:

ik had laatst een taart gemaakt met cake en gevuld..en de mensen vonden dat het erg zwaar op de maag lag....dus ja...verschillende mensen verschillende smaken...ik vind biscuit lekkerder......

:) Ik werk liever traditioneel en de porties zijn ook traditioneel, dit zijn eigenlijk geen taarten waar grote punten van gesneden worden, daar zijn slagroomtaarten voor, de porties in Nederland zijn trouwens zowiezo al jaren de Amerikaanse achterna gegaan.........maar zelfs daar snijden ze van dit soort taarten (de nonslagroombiscuit) altijd kleine porties, vaak niet groter dan een petit four.

Maar je hebt gelijk, ieder het zijne, ik vroeg het mij gewoon af :)

je hebt misschien wel gelijk...deze taarten zijn misschien geschikter om kleinere puntjes van te snijden..(zeker die hele mooie) .maar hee...als wij nederlanders op visite komen willen we wel taaart..!!!!!!
hahahahaha....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

6

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny W. schreef:

Waarom gebruiken zoveel mensen hier eigenlijk biscuit, ik gebruik hoofdzakelijk cake, in verschillende soorten, heeft niets met Engels te maken eigenlijk.

Ik vind het zelf wel juist 'engels' om zware cake te maken, ook al heeft dat bij jou niets met engels te maken. Al de recepten in al mijn engelse boeken zijn allemaal van stevige cake, en om kleine stukjes te snijden. Ik zie dat eigenlijk niet terug in Nederland? Behalve voor 3D-taarten, daar is het wel handiger voor.

Ik gebruik cake omdat de draagkracht gewoon erg belangrijk is, de smaak en structuur uiteraard en de houdbaarheid.

Eigenlijk op de draagkracht na, gebruik ik biscuit om 2 van die redenen: Smaak & structuur. Ik vind biscuit met een lekkere vulling v

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny W. schreef:
slankesas schreef:

ik had laatst een taart gemaakt met cake en gevuld..en de mensen vonden dat het erg zwaar op de maag lag....dus ja...verschillende mensen verschillende smaken...ik vind biscuit lekkerder......

:) Ik werk liever traditioneel en de porties zijn ook traditioneel, dit zijn eigenlijk geen taarten waar grote punten van gesneden worden, daar zijn slagroomtaarten voor, de porties in Nederland zijn trouwens zowiezo al jaren de Amerikaanse achterna gegaan.........maar zelfs daar snijden ze van dit soort taarten (de nonslagroombiscuit) altijd kleine porties, vaak niet groter dan een petit four.

Maar je hebt gelijk, ieder het zijne, ik vroeg het mij gewoon af :)

Ik geloof dat het weinig met amerika te maken heeft :S
Ik ben denk ik juist

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

ook enkele bedenkingen:
- biscuit is veel luchtiger dan cake, veel minder zwaar (geen boter)
- biscuit zonder vulling eet je eigenlijk niet he, das droog en geeft niet zoveel smaak, tegenover cake, das wat vochtiger en kan je zo eten
- cake 'vul' ik eigenlijk nooit, ik vind dat dat eigenlijk niet past bij cake, een vulling.
het enige dat ik echt goed bij cake vind passen is chocolade.
- als je voor veel mensen een haalbaar volume wil bakken, zit je beter bij cake omdat de stukken dan idd kleiner zijn
- ik vind ze allebei lekker!

9

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

:) Gewone cake is zo Nederlands als het maar kan, kapselgebak was eigenlijk een gebaksoort die hier gekomen is via zwitsers gebak via Amerika na de oorlog en eigenlijk de junkfood onder de gebaksoorten. Het was makkelijk, benodigde weinig kookkunst, kon industrieel snel en goedkoop gemaakt worden en nam al snel de plaats in van gewone cakesoorten die voor die tijd gemaakt werden. En men heeft het idee door iets luchtigs te eten dat het niet 'zwaar' op de maag ligt. Goed gemaakte echte cake kan net zo luchtig zijn als het moet, allen die kunst hebben velen verleerd ben ik bang:)

Ik zit te piekeren hoe ik dit onder woorden moet brengen, kapselbeslag is aardig maar een eenheidsworstje, zelfs met het lekkerste smaakje is het een 'arm' stuk 'cake' het heeft geen eigen rijkheid die je bereikt met een cake waarin met boter wordt gewerkt. Boter heeft een dragende functie wat betreft smaak. Zo had ik ook mijn bedenkingen over rich fruit cakes, zwaar, zoet waarschijnlijk oneetbaar........tot je je erin gaat verdiepen, expirimenteren en proeven dan kom je tot de ontdekking dat het een groot potentieel heeft.

Nu is mijn doelgroep een geheel andere  natuurlijk als de meeste mensen hier op het oog hebben dus daar zit zowiezo een verschil in met wat ik maak :)

Ik heb een testpanel van 12 mensen verdeeld over heel Nederland, hoofdzakelijk kritische kokers/eters die aardig verwend zijn om zo maar te zeggen, die krijgen om de zoveel tijd van mij 1 of meerdere sneetjes cake opgestuurd om te proeven en te beoordelen en de uitslagen waren zeer verrassend te noemen. Allemaal (en dit had ik dus echt niet verwacht) waren weg van de RFC's......

Ik gebruik ook wel eens kapsel maar alleen voor  Zwitserse rollen en eventueel bij desserts die een neutrale drager benodigen.

Even nog voor de zekerheid, dit is mijn puur persoonlijke mening, iedereen die dol op kapsel is moet daar vooral mee doorgaan want het is belangrijk dat je plezier hebt in wat je doet en wat je eet :)

I believe in Sandy Claws

10

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

als ik een bestelling krijg willen mensen graag biscuit men vind het gewoon lekker
cake is wel degelijk engels en in amerika gebruiken ze ook cake
het gebak van de engelsen is ook veel zwaarder dan bij ons
als ik cake in mijn taarten stop krijg ik te horen "we vonden hem te machtig "
men snijd hier nu eenmaal grote stukken en met al die fondant is het nog machter
ik moet wel toegeven dat cake beter is als je er een zwaar figuur op maakt
en voor 3d  het is makkelijker te vormen
maar het is maar net wat je zelf wil toch ?

11

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

monidick schreef:

als ik een bestelling krijg willen mensen graag biscuit men vind het gewoon lekker
cake is wel degelijk engels en in amerika gebruiken ze ook cake
het gebak van de engelsen is ook veel zwaarder dan bij ons
als ik cake in mijn taarten stop krijg ik te horen "we vonden hem te machtig "
men snijd hier nu eenmaal grote stukken en met al die fondant is het nog machter
ik moet wel toegeven dat cake beter is als je er een zwaar figuur op maakt
en voor 3d  het is makkelijker te vormen
maar het is maar net wat je zelf wil toch ?

Je kunt ook een biscuit maken met vet hoor, biscuit is kapselbeslag, vroeger rolbeslag geheten. Dat kwam van de Zwitserse rol. Er zijn verschilende soorten, de meest gebruikte heden tendage is de eivorm zonder boter maar er zijn verschillende variaties met  boter te maken. Voor de jaren 70 werd alle biscuit in Nederland alleen maar als taartbodem gebruikt bij de bakkerijen en thuis.

Je kunt in 'gewone' cake een deel van het vet vervangen door bijvoorbeeld een vruchtensap waardoor je een cake krijgt die werkelijk heerlijk is :)
Is boter een probleem (te veel verzadigde vetten) kun je met Trexx of met Crisco werken of een deel van de boter behouden en de rest vervangen door 1 van die 2.

Een cake die erg geschikt is om een zwaar figuur te dragen, na rich fruitcake is bvb een carrotcake, enige nadeel daarvan is dat ik persoonlijk olie verafschuw in cake, tip van de dag, vervang de olie door gesmolten boter :)

Als ik morgen taarten wilde gaan verkopen dan zit ik de komende maanden vol met bestellingen alleen niet voor kapselbeslag :)

I believe in Sandy Claws

12

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Voor elk wat wils.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

13 Laatst bewerkt door nnicole1234 (28-05-2007 07:46)

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Als ik een taart heb gemaakt van biscuit dan doet me dat denken aan dik 30 jaar terug waar toen opa in zijn banketbakkerij altijd mijn verjaardagstaart maakte.
Heel erg traditioneel dus met veel smaak en in combinatie met de marsepein goed te verdragen op je maag ;)

Ik denk er dus niet aan om deze traditie die de vader van mijn opa in onze familie al is begonnen geweld aan te doen door cake te gebruiken. Sterker nog, dat is ook een van de redenen dat ik niet zo gek ben op DB cakes...

Nee...bij mijn biscuitgebruik is zeker nagedacht ! :D

Groetjes Nicole
En ik moet zeggen...mijn kapsels zijn zoooo lekker dat ik nooit klagen heb gehad..hooguit een vraag voor het recept en de vraag om er een te bakken zodat ze dioe zelf verder kunnen verwerken :9

14

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Kijk en daar ligt dus mijn knelpunt, waarom zou ik iets bijzonders maken van een algemeen verkrijgbaar product.......?

Dat is ( en niets ten nadele van je opa :) net zoiets als zou ik thuis een macdonald hamburger maken en die dan aankleden met veel creatieviteit en perfecte glaceersauzen en andere eerste klas producten.....

Mijn taarten moeten handwerk en vakkennis uitstralen, zowel van binnen als van buiten voordat er ooit eentje tegen betaling de deur uitgaat.........

De binnenkant ken ik, dat heeft voor mij geen geheimen meer na een kleine 40 jaar ervaring, de buitenkant is nog zeker een jaar training en leerproces en handigheid opdoen.

Zo, en dat gezegd hebbende heb ik net een biscuit gemaakt, en zal ik als het kan, vandaag nog even een fotootje posten om te laten zien waar ik biscuit voor gebruik :)

I believe in Sandy Claws

15

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny W. schreef:

Kijk en daar ligt dus mijn knelpunt, waarom zou ik iets bijzonders maken van een algemeen verkrijgbaar product.......?

Dat is ( en niets ten nadele van je opa :) net zoiets als zou ik thuis een macdonald hamburger maken en die dan aankleden met veel creatieviteit en perfecte glaceersauzen en andere eerste klas producten.....

En daar maak je eigenlijk een prachtige vergelijking! Dat maakt voor mij dus wel degelijk het verschil; die mcdonalds-hamburger is dan zelfgemaakt en met zorg dus verder opgemaakt gegarneerd. Dat heeft dan dus niets meer met mcdonalds te maken maar alles met mezelf. Wat jouw knelpunt is, is mijn uitdaging :)

Mijn taarten moeten handwerk en vakkennis uitstralen, zowel van binnen als van buiten voordat er ooit eentje tegen betaling de deur uitgaat.........

Die van Nicole toch ook? Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar een taart met biscuitvulling straalt niet per definitie minder handwerk of vakkennis uit.

Ik bedoel het trouwens niet vervelend hoor, het heeft wel wat om idee

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Ja wat heerlijk dat we het niet eens hoeven te zijn ! :D

Ik moet toch eens bij jou op de koffie komen om je taarten te proeven want ik kan er natuurlijk geen oordeel over geven zonder het geproefd te hebben ;)

Maar een gewone cake bakken kan iedereen in Nederland maar een lekkere biscuit blijkt opeens voor velen helemaal niet zo eenvoudig te zijn...juist dat vinden mensen zo bijzonder en juist dan zeggen ze vaak : "hij is lekkerder dan van mijn eigen bakker"...en dat vind ik wel een groot compliment voor mijn hobby !

Ben benieuwd hoe jouw cake er uit ziet !

Groetjes Nicole,

Wel leuk om te lezen hoe jij er over denkt ! Ik leer graag elke dag weer bij !!!!

17

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Waarom moeten de taarten vakkennis uitstralen eigenlijk.
Ik ben puur een hobbyist en heb nog niemand horen klagen
ik heb wel gehoord dat ik vooruit ben gegaan met de uitwerking ervan.
Zolang het een hobby is mag er wat aan mankeren.

Ik gebruik altijd de biscuit hoor, want zeggen de mensen die mijn taart eten die is lekkerder als van bij de bakker.

cateren is ook gebakjes maken :)

18

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Ik ben ook heel erg blij met de uitvinding biscuit en dan vooral de kant en klare mix waar ik dus alleen eieren aan toe moet voegen. Ja het is heel erg, maar ik kan nog geen cake bakken, alhoewel ik dat dus wel heel erg lekker vind.

Ik vind wel dat je gelijk hebt wat betreft de biscuit, dat smaakt naar niets. Ik heb net gister iets uitgeprobeerd en dat lukte. Ik heb de mix gemaakt en 10 min. laten mixen en daarna er gesmolten boter voorzichtig doorheen gedaan, nou daar knapt je kapsel dus echt van op. Echt v

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

19

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Ik vind het fijn om ideeen op te doen maar we hoeven elkaar niet te gaan overtuigen van ons gelijk. Ieder persoon, land en cultuur z'n eigen gebruiken en iedere taart z'n eigen aanpak. Het punt dat je niet altijd biscuit hoeft te gebruiken is gemaakt doe er je voordeel mee zonder elkaar aan te praten dat het 1 beter is dan het andere. Of je het nu voor voor je hobby doet of professioneel en wie je doelgroep is moet op dit forum niets uitmaken. Iedereen doet wat hij kan en wil naar eigen smaak.

20

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Erk schreef:

Ik vind het fijn om ideeen op te doen maar we hoeven elkaar niet te gaan overtuigen van ons gelijk. Ieder persoon, land en cultuur z'n eigen gebruiken en iedere taart z'n eigen aanpak. Het punt dat je niet altijd biscuit hoeft te gebruiken is gemaakt doe er je voordeel mee zonder elkaar aan te praten dat het 1 beter is dan het andere. Of je het nu voor voor je hobby doet of professioneel en wie je doelgroep is moet op dit forum niets uitmaken. Iedereen doet wat hij kan en wil naar eigen smaak.

En daar ben ik het nou helemaal mee eens!

21

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

H

22 Laatst bewerkt door Neeltje (31-05-2007 08:07)

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

NU dat biscuit geen smaak heeft ben ik het dus niet mee eens. Ik heb van de week nog 'n mislukt kapsel zo opgegeten en vond het heerlijk. Smaakte eigenlijk net zoals 'n goeie eierkoek van de bakker.

Ik vind het gewoon twee soorten gebak. Cake en biscuit. 'n Cake is gewoon makkelijk, omdat die klaar is als die uit de over is. Ik doe er soms wel vulling in nootjes of zo, of maak 'n engelse cake, maar dat is voor mij totaal ander gebak dan 'n taart van biscuit. Ik maak hem gewoon zelf, geen mixen of zo enne, ik heb ze veel liever dan die van de bakker. En als ik zie hoe het bezoek er van smult en ook hoor dat het veel lekkerder is als die van de bakker, zit ik te glunderen.

Vakkennis, tja, de meesten van m'n vrienden kunnen helemaal niets bakken, dus maakt eigenlijk helemaal niet uit hoe goed of slecht hij is gelukt, ze vinden het allemaal prachtig. Als doe ik er alleen maar icing overheen en kant en klaar  gekochte suikerversiering (roosjes, bloempjes, blaadjes, frutseltjes) en m'n uhum niet zo perfecte spuitwerk met de kant en klare icing van Wilton vinden ze het prachtig. Ik denk dat het voornaamste is dat we plezier hebben in wat we maken en hoe het er dan precies uitziet och 'n kronkeltje meer of minder maakt niet uit.

Daarnaast bak ik ook nog boterkoek, koekjes, muffins, scones, en alle andere soorten gebak als ik er zin in heb. Dus beperk me niet alleen tot slagroom taarten. Het is maar net waar ik zin in heb.

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Granny, ik ben het volledig met je eens. Ik hoef er verder niets aan toe te voegen, zelfs tot het stukje dat olie in de cake niet te pruimen is...
Ik gebruik bijna uitsluitend cake en krijg altijd te horen dat het heerlijk was. Bij voorbaat zeg ik er bij dat ze geen grote stukken moeten snijden. Door cake te gebruiken blijft de taart ook betaalbaar (grotere taarten dan).

Voor cake gebruik ik ook vullingen, voornamelijk fruit, botercreme e.d. geen slagroomvullingen. Want die horen royaal, vind ik, en daar gebruik ik dan de biscuit dan weer voor. Het voordeel van cake is ook nog dat je de cake zelf een smaak kan geven. Biscuit smaakt naar biscuit (eierkoek)

Ik heb ooit voor 1 gezin 2 verschillende taarten gemaakt, de eerste met biscuit en de andere met cake. De laatste was absoluut favoriet.

En dat cake makkelijk te bakken is vind ik persoonlijk niet waar. Net als biscuit kan cake niet gaar worden, niet rijzen, bol rijzen, scheuren en ga zo maar door.

Ik stem op cake!
En dat het Engels is vind ik juist leuk, het is toch een heel erg Engels beroep/hobby?!

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

24

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Nee juist niet

het is niet Engels

oke ze waren in engeland en amerika ons voor

gedecoreerde taarten zijn al een tijdje in
maar i.p.v.
plastic worden er nu figuurtjes en bloemen etc, gemaakt

en in plaats van een ouwel  wordt er nu gepuzzeld

cateren is ook gebakjes maken :)

25

Re: Bicsuit of Cake: Wat en waarom?

Onze taarten zijn niet engels en niet Amerikaans, die zijn gewoon Nederlands en taarten die worden hier al jaar en dag gemaakt. Dat ze nu op 'n andere manier gedecoreerd worden ok, dat is iets anders, maar doet niets af aan de taart zelf. Er waren hier vroeger ook al prachtige taarten net zo goed als in Amerika of Engeland. Maar heel eerlijk gezegd hoef ik hier ook geen engelse en al helemaal geen Amerikaanse taarten, gewoon lekkere Nederlandse taarten, want ik woon hier en niet daar.

Dat je zelf 'n voorkeur geeft aan gebak uit een ander land, wil niet zeggen dat wat we hier maken minder goed is. Ieder land heeft zo z'n eigen baktradities en geen een land doet onder voor de ander. Het is maar net waar je aan gewend bent en je zelf de voorkeur aan geeft.