1 Laatst bewerkt door Jozien (20-12-2006 22:39)

Onderwerp: koekjes! Mijn favoriete recept.

BENODIGDHEDEN:

100 gram witte basterdsuiker
150 gram roomboter
200 gram bloem
3 gram zout

Met dit deeg kunnen twee ovenroosters (60 cm) worden gevuld. De koekjes blijven goed van vorm, de smaak is heerlijk, ze zijn lekker bros en knapperig.

WERKWIJZE:

Verwarm de oven voor op 160 graden. Knip bakpapier op maat voor de roosters. De boter klein snijden en met de andere bestanddelen in een kom doen. Alles snel doorelkaar kneden tot je een samenhangend deeg krijgt.

Het deeg uitrollen tot een lap van ca.3 mm dikte en er koekjes van steken. De koekjes op een onderlinge afstand van ca. 2 cm op de met bakpapier beklede ovenroosters leggen.

Schuif de roosters in de oven. De baktijd is 20 a 25 minuten. De koekjes zijn dan heel lichtbruin van kleur. Ze zijn nog een beetje zacht. De koekjes op het rooster laten afkoelen (wel zorgen dat er lucht onder het rooster kan komen). Na ongeveer 10 minuten omdraaien.

TIPS:

- De koekjes moeten snel afkoelen, anders worden ze taaiig zacht. Wanneer je geen ovenroosters, maar bakblikken gebruikt moeten de koekjes na het bakken direct op een taartrooster worden gelegd om af te koelen.

- Snel kneden is nodig omdat de boter anders smelt, zodat het deeg te plakkerig en te slap wordt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je de kinderen laat kneden ;-)Dit is wel weer te verhelpen door het deeg een tijdje in de koelkast te leggen.

- De koekjes bewaren in een koektrommel. Niet in een plastic doos, want dan worden ze zacht.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=HXIGXZXH

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

2

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

bedankt jozien, ben nog altijd op zoek naar een lekker koekjes recept.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

ook ik werd enthousiast door de koekjes berichten van de afgelopen tijd, maar kon geen goed recept vinden.
Binnenkort probeer ik je recept en uiteraard zal ik hem posten.

Bedankt ! en nog veel bakplezier

4

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

wat bedoel je met basterdsuiker?

5

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

basterd suiker is bruine suiker maar dan de witte variant

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

6

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

hi,

bastaardsuiker is zowel wit als bruin te verkrijgen.
witte bastaardsuiker is een "vettigere" suiker dan gewone, zo blijven de dingen iets zachter.


... weetje van op 't school /// :Y

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

7

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

is dat dan die lichtbruine suiker - die blonde kandijsuiker? of nog iets anders? onder welke naam vind je deze suiker in de rekken?

8

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Hoi, basterdsuiker kennen we in drie varianten, wit, geel (=lichtbruin) en bruin(=donkerbruin) Er is ook nog rietsuiker, dat is ook geel-lichtbruin. Maar ik heb geen idee of dat ook gebruikt wordt voor bakken.

9

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Even gegoogled, en vond nog deze uitleg:

Basterdsuiker is een typisch, traditioneel Nederlands product. Het wordt verkregen door aan fijngekookte of fijngemalen kristalsuiker een invertsuikeroplossing (invertsuiker: een mengsel van exacte gelijke delen glucose en fructose) toe te voegen. Om basterdsuiker bruin te kleuren wordt een karameloplossing (verhitte suiker) toegevoegd. Zo ontstaan er drie soorten: witte, gele en bruine basterdsuiker. Hoe donkerder de basterdsuiker, hoe hoger het gehalte aan invertsuiker, vocht en karamel.

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

10

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Nog even verder gegoogled:

cassonade (Belgisch) = witte/gele/bruine basterdsuiker (Nederlands)

Zegt jullie dat iets?

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

11

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

ja hoor Car, dan weet ik welke het is
bedankt!

Kristien

12 Laatst bewerkt door Jozien (30-10-2006 21:43)

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Bloos... (oh ja, daar hebben we een smiley voor :o ),

Ik had helemaal niet gemerkt dat ik de kleur van de basterdsuiker er niet bij had gezet..... Maakt trouwens ook niet echt uit hoor! ;-)

Ik gebruik zelf witte voor dit recept. Bruine basterdsuiker gebruik ik meestal voor speculaasjes of chocoladekoekjes, de gebrande suiker geeft een extra lekkere smaak daaraan vind ik, en de kleur wordt dieper bruin.

Top dat jullie zo snel die informatie over basterdsuiker gevonden hebben...

Brigitte (en anderen): laat horen hoe de koekjes geworden zijn!!!!!

Jozien.


PS: Ik heb dus eergisteren wat koekjes met fondant versierd, even om te proberen. Maar zulke koekjes kun je niet goed bewaren; door het vocht uit de fondant worden de koekjes na een paar uur zacht, ook in de koektrommel....:-(
Snel opeten dus dan maar hihi, mjam....;-)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

vanmiddag wil ik ze gaan maken met mijn zoon, maar zou ik ook margarine kunnen gebruiken, of zijn ze dan een stuk minder lekker? anders nog maar even gauw naar de winkel, denk ik

14

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Brigitte, ga je ze ook met RI kleuren ????

Wil heel graag weten hoe dat is gegaan, waar je ze in hebt bewaard en hoe lang ze nog echt lekker waren ...haha...lijk Wendy wel

15

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Ik zal je eerlijk bekennen, ik ben een behoorlijke leek op taarten/koekjes bak- gebied. En had zo iets van ik kijk eerst even of ik het wel echt leuk vind, voordat er straks een doos vol bakartikelen ligt, waar ik vervolgens niets meer mee doe. Tot vandaag had ik zelfs nog geen deegroller.
Maar zoals bij zo vele, houdt het taartenvirus mij in zijn macht. hihihi
Dus ik waag me nog niet aan RI, maar doe het gewoon met poedersuiker, water en een kleurtje. Maar zaterdag ga ik naar het wte, en ik denk dat ik maar een goed gevulde portomonnee meeneem.

16

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

ik gebruik het basisrecept van peggy porschen.
In het begin vond ik het ook niet veel maar door veel rond te lezen ben ik tot de ontdekking gekomen dat het slagen juist komt door de boter met suiker echt lang apart te mixen.
Doe je alles bijeen van het begin dan hebben ze de neiging keihard te worden.
Althans dat is mijn ervaring.

17

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Nou ik zag aan de koekjes die je gemaakt hebt voor Roos dat ze er in elk geval erg mooi uitzien! (Mijn dochter noem ik ook Roosje! leuk! :-) )

Wil je het recept plaatsen?

Groeten, Jozien.

PS Brigitte: Margarine kan, maar ik zelf vind het niet zo lekker.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

18

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

200 gr suiker
200 gr boter die je zacht hebt laten worden ( je kan hem even in de micro zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de frigo)
Dat mixen, ongeveer 5 tot 7 minuutjes, daar 1 ei bijvoegen , weer mixen en dan de
400 gr bloem (niet zelfrijzend !)

stil beginnen en dan mag de snelheid wat omhoog en even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje,
uithalen,folietje rond doen en minstens

19

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Dank je, karentje!

Ik zal het recept binnenkort gaan uitproberen! Ben nu weer met een taart bezig :-)

Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20 Laatst bewerkt door Lonnes (08-11-2006 16:03)

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Ik heb het PeggyP recept net geprobeerd (gisterenavond al gemaakt) maar ik vind het deeg zo verschrikkelijk zacht! Dat heb ik eerder ook al gehad met een recept van Nigella.
Het standaard zandkoekjesrecept uit mijn oude Margriet kookboek levert veel steviger deeg op. (het zgn. 1-2-3 recept geloof ik, 150 bloem, 100 boter, 50 suiker en evt. een ei).
Hoe doen jullie dat? Bij mij valt het amper te kneden zonder dat alles aan je handen plakt. Ja, als ik er heel veel bloem op doe gaat het net, maar handig is anders.

Edit: Whaaa!!! Ik kijk net in de oven en de koekjes rijzen de pan uit! Ik heb het idee dat de koekjes met harder deeg ook minder rijzen, kan dat kloppen? Of doe ik iets verkeerd?
Wat zou nou echt het ideale recept zijn, gemakkelijk te maken, verwerken, niet uitlopend onder het bakken en nog lekker ook?

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

21

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

karentje schreef:

200 gr suiker
200 gr boter die je zacht hebt laten worden ( je kan hem even in de micro zetten maar beter is gewoon een paar uurtjes uit de frigo)
Dat mixen, ongeveer 5 tot 7 minuutjes, daar 1 ei bijvoegen , weer mixen en dan de
400 gr bloem (niet zelfrijzend !)

stil beginnen en dan mag de snelheid wat omhoog en even de randen afschrapen en terug mixen en dan vormt er zich een bolletje,
uithalen,folietje rond doen en minstens

22 Laatst bewerkt door Jozien (08-11-2006 19:37)

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Grappig!

Lonnes, Ook ik heb gisteren het Peggy P-recept geprobeerd, om het te kunnen vergelijken met mijn favoriete recept. Ik vind het juist prima te verwerken, niet te zacht. Maar ik heb ook niet de tip van Karentje gevolgd om de boter en de suiker lang te mixen (heb namelijk geen keukenmachine). Ik denk dat de boter dan nogal zacht wordt en het deeg plakkerig. Je kunt dat oplossen door het deeg eerst een tijd in de koelkast te laten opstijven voor het verwerken (Ik werk meestal met koude boter die ik in kleine stukjes snijd. Dan kun je na het kneden direct uitrollen).

Ook dat over het rijzen herken ik niet, ik had ik juist de ervaring dat de koekjes tijdens het bakken perfect in vorm bleven, zoals beloofd. Heb je misschien wat veel ei of bakpoeder (zelfrijzend bakmeel) gebruikt?

Ik was juist wel tevreden over PP's recept. Ik zou het iedereen aanraden die de koekjes gaat  decoreren. De koekjes bleven mooi glad en goed in vorm. De koekjes van "mijn" recept blijven ook in vorm, maar worden iets minder glad. Mocht je toch voor de smaak gaan :D : Ik blijf koekjes van 'mijn' recept lekkerder vinden. De PP-koekjes worden wat hard, niet zo lekker bros. Maar we gaan hier voor mooi; PP's recept dus! ;-) Maar: wat zout en evt. wat kruiden door het deeg vind ik echt een welkome toevoeging voor de smaak.

Groet, Jozien.

P.S: Karentje, je had bij het recept niet vermeld hoe lang te bakken en op welke temperatuur. Dus heb ik 20-25 min aangehouden op 160 graden, zoals in mijn 'eigen' recept. Was dat OK?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

23

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Het koekjesdeeg mag geen bakmeel, geen zelfrijzende bloem bevatten!!
Dan gaat het vervormen door te rijzen.

En dit deeg, net zoals dat van nigella zijn echt natte degen. Je moet daar onderweg met het uitrollen behoorlijk wat bloem bijdoen.
Met het uitrollen doe ik dat ook steeds aan beide zijden van de lap deeg.
Dus uitrollen, bloem bijgooien op je werkblad, terug dichtplooien, beetje kneden, weer uitrollen.
Je moet dat een beetje aanvoelen door het een paar keer te doen.

En ze moeten maar zo'n 8 tot 10 minuutjes in de oven op 180 graden.
Als je ze uithaalt zijn ze nog heel zacht, maar door het afkoelen op een taartrooster worden ze hard.
Ze moeten echt zacht uit de oven komen.
En wat smaak betreft kan je eraan toevoegen wat je lekker vindt.

Ik doe ,was ik vergeten te vermelden, 150g gewone suiker en 50g vanillesuiker.

Ook belangrijk, koekjes van dezelfde grootte samen in de oven.

En ik rol het deeg 4 tot 6mm uit.

Ik mix het met een kenwood, eerst de klopper voor boter, die zacht is, met de suiker en smaakjes, ook nog daarna het ei erbij.
En dan wissel ik met de k-klopper.

voila, ik denk dat ik nu toch niks vergeten ben ;-)

veel bakplezier.

24 Laatst bewerkt door Lonnes (09-11-2006 17:34)

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Hoi,

Ik heb gewone witte bloem (van de molen, ik vind altijd dat mijn brood daar niet zo goed mee rijst) gebruikt, dus echt geen zelfrijzend bakmeel of bakpoeder oid. Verder heb ik de werkwijze van Karentje aangehouden, alleen heb ik alles alleen met de k-klopper gedaan. Daarna (omdat het zo vreselijk zacht was) de hele nacht in de koelkast laten opstijven en deze middag pas verwerkt. Ik heb wel veel bloem gebruikt met het uitrollen, maar misschien niet genoeg. Zoals ik al eerder vertelde, mijn ervaring is tot nu toe dat steviger degen minder uitvloeien/rijzen tijdens het bakken.

Dit is het plaatje van hoe ze uit de oven kwamen, zacht en wel en al ingedrukt met mijn uitsteker (de randjes hebben we zo opgesnoept)
http://new.photos.yahoo.com/baklonnes/a … 3308495/31

En dit is hoe ze uiteindelijk geworden zijn:
http://new.photos.yahoo.com/baklonnes/a … 3345677/32
http://new.photos.yahoo.com/baklonnes/p … 06103392/0

Deze keer het ontwerp van PeggyP schaamteloos gejat.....

Raar zeg, opeens werkte mijn yahoo niet meer... toen wel, maar waren mijn nieuwe foto's foetsie, toen werkte het weer niet meer, en nu staat alles er weer op :) Misschien toch maar eens overstappen naar mijnalbum.nl.....

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

25 Laatst bewerkt door mascha (24-11-2006 17:42)

Re: koekjes! Mijn favoriete recept.

Ik heb nog een heel makkelijk en heerlijk recept dat ook niet vervormt tijdens het bakken. Ik heb het gebruikt die ene keer dat ik koekjes ging bakken voor Halloween, en dat lukte me als koekjesleek prima.

250 gram bloem
150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
zout (mespunt ofzo)
1 ei
125 gram boter

Met de mixer (deeghaak) eerst even op de laagste, dan op de hoogste stand mengen, vervolgens op het werkvlak tot een glad deeg kneden. Is het te kleverig dan nog even in de koelkast leggen.

Ik kneed het meestal met de hand omdat het weinig werk is en ik te lui ben om de mixer te pakken en schoon te maken.
Gewoon kneden tot een glad deeg en dan je vingers aflikken.

Wel even bloem op het werkblad strooien en op je roller want het plakt anders wel vast.

Voor choco-koekjes:
30 gram cacao
30 gram suiker
2 el melk toevoegen.

De koekjes moeten in een voorverwarmde oven op 175-200 graden C,  10-15 minuten, tot ze lichtbruinig zijn (niet voor de choco :D)
Ze zijn dan nog wel wat zacht, maar worden harder als ze afkoelen.

Mijn website: Presentaart

Berichten [ 1 tot 25 van 33 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Ingezonden recepten » koekjes! Mijn favoriete recept.