1

Onderwerp: Ganache onder fondant. Hoe?

Enige tijd geleden liet ik weten dat het fondant op mijn taarten vaak "gesmolten" is de volgende dag. Het lijkt te komen doordat mijn botercreme te vochtig is.
Ik kreeg toen als tip om ganache er onder te gebruiken.
Hoe doe ik dit precies? Ik ken het recept, maar weet niet goed of ik de ganache na het aansmeren eerst moet laten koelen in de koelkast? Zoja, blijft het fondant daarna wel "plakken"?
Volgende week hoopt mijn moeder 50 jaar te worden, en moet dus wel een goede taart afleveren :)
Graag tips! Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Jolly-Joycie (11-11-2014 20:40)

Re: Ganache onder fondant. Hoe?

Hoihoi,

Hoe maak je je botercreme dan? Als je die gewoon 1:1 boter:poedersuiker maakt dan kan er niets misgaan.. Daar moet je alleen niet mee vullen want dat is teveel van het goede

De ganache zelf kun je gieten als het afgekoeld maar nog wel vloeibaar is. Ik vind het zelf prettiger om wat langer te wachten tot de ganache wat vaster is geworden. Je kunt het dan net als botercreme gebruiken en op dezelfde manier afsmeren.

Je kunt de ganache een nachtje laten opstijven maar als je het proces wilt versnellen dan kun je het in de koelkast zetten. Dan moet je wel regelmatig kijken en doorroeren want als het te dik is geworden dan is het lastig afsmeren (paar seconden in de magnetron doet dan wonderen om t weer hanteerbaarder te krijgen)

Als het op de taart zit laat je het in de koelkast of daarbuiten (afhankelijk van of je vulling in de koelkast moet) uitharden. Wil je er daarna fondant overheen doen dan strijk je met een kwastje een heel klein beetje water over de taart. Echt een heel klein beetje hoor! En dan hecht het goed aan de fondant

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

3

Re: Ganache onder fondant. Hoe?

Ik maak botercreme 1 op 1 met een paar drupjes vanille essence, blijkbaar is dat laatste hetgeen waardoor het te vochtig wordt.

4 Laatst bewerkt door saskiahuisman (13-11-2014 06:06)

Re: Ganache onder fondant. Hoe?

Hoi,


Bij de verhouding slagroom/chocolade bij pure chocolade uitgaan van 1:1, = 200 ml slagroom en 200 g pure chocolade
    Bij melkchocolade 1:1,5
    Bij witte chocolade 1:2

Breng de slagroom aan de kook en snijd of breek ondertussen de chocolade in stukjes.

Zodra de slagroom kookt, direct de pan van het vuur halen en in een paar delen met de al iets gesmolten chocolade brokken vermengen. Pure en melkchocolade kun je het beste een beetje smelten van tevoren. De witte chocolade kun je het beste helemaal smelten voordat je de slagroom er op schenkt.

Laat je de ganache eerst wat afkoelen tot een dikkere nog wel warme pasta, voordat je deze gebruikt om een taart mee af te smeren.

Smeer bij voorkeur af op een rooster en met een paletmes. Je kunt hiervoor ook een schoon rooster van je oven gebruiken. Zet de taart een half uur in de koelkast, hierdoor wordt de ganache hard.

Smeer de taart nadat je deze uit de koelkast hebt gehaald nogmaals af met een paletmes die je eerst onder de warme kraan hebt gehouden en hebt afgedroogd. Omdat het mes dan nog warm is, kun je er heel goed mee afsmeren en strak afsmeren. Dit is best een kunst, maar na een paar keer oefenen krijg je een mooie superstrakke laag, waardoor je taart ook superstrak wordt. Nu kun je de taart gaan decoreren of verder opmaken met marsepein of fondant.
Een taart afgesmeerd met ganache moet je echt in de koelkast bewaren, niet afhankelijk van de vulling maar omdat ganache gewoon in de koelkast thuis hoort. Meer hierover kun je lezen in dit topic me t het antwoord van een echte banketbakker:
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=240927


Tips:

    Neem goede chocolade met minimaal 70% aan cacaobestanddelen. Ik gebruik bij voorkeur chocolade van Callebout.
    Als je witte taarten maakt, kun je het beste witte chocolade gebruiken anders schijnt de pure chocolade door je fondant of marsepein heen.

5

Re: Ganache onder fondant. Hoe?

Of melkchocolade.... dat schijnt absoluut niet door je witte fondant heen. Vraag me niet naar de logica hierachter maar ik hoorde eens ..... "onder je witte broek draag je ook geen wit ondergoed"......  :o  ;)

Ik heb het uitgeprobeerd, meerdere keren, echt niks te zien............

En flink lang in de koelkast laten opstijven, als het kan een nacht(je).

Ik smeer hem dan in met Crisco, zodat je de fondant nog kan 'optillen' zonder dat de ganache meekomt en/of je fondant of marsepein gaat scheuren.

Veel plezier!

6 Laatst bewerkt door Carien (11-11-2014 23:24)

Re: Ganache onder fondant. Hoe?

kijk even op youtube "inspired by Michelle" 3 filmpjes :-)
De hierboven genoemde ganache is gietganache; om af te smeren net als met botercrème hanteer je
pure choc: 1:1,5
melkchoc: 1:2
witte choc: 1:3 (1 deel slagroom, 3 delen witte choc)

Bij Michelles methode gebruik je de magnetron. Ganache een nacht in de koelkast laten opstijven. Een paar uur voordat je het nodig hebt uit de koelkast halen. Een deel uit je voorraadbak halen en dat in bakje in de magnetron bijv 10 sec oppiepen. Doorroeren, als het nog te stijf is opnieuw even oppiepen. Het moet net niet dik-vloeibaar zijn... is even uitproberen, maar je merkt het gauw genoeg.
De 1e laag als een crumbcoat (dunnetjes, kruimels en vulling vastzetten, half uur in de koelkast (minimaal) en dan 2e laag opzetten (maar zeker niet zo dik als Michelle hoor, die woont in Australië, daar doen ze dat anders  ;-) ). Succes  :thumb:

Overigens kan een taart afgesmeerd met ganache prima buiten de koelkast bewaard worden (mits de vulling buiten de koelkast kan natuurlijk). Door alle chocola (en de daarin zittende suikers) wordt de gewezen slagroom veel langer houdbaar/minder bederfelijk  :)
Ik heb er inmiddels vele gemaakt, nog nooit wat mee gebeurd.
En ja, er zijn altijd mensen die zeggen dat het niet kan, maar die bonbons bij de bakker dan... die over zijn....die eet hij ook elke avond allemaal zelf op zeker ;-)

Er zijn ook mensen die beweren dat eieren in de koelkast moeten en dat ze anders na 2 weken bedorven zijn.... en ja, er zijn ook mensen....

Maar goed, ik heb geen behoefte om er een discussie over te starten hoor, het is alleen mijn ervaring en mijn mening  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl