1

Onderwerp: Ganache in de koelkast

Als je een taart vult met ganache, moet deze dan in de koelkast?

.. Want taart kan altijd!!

Re: Ganache in de koelkast

Hoi,

Ja want ganache is chocolade met slagroom.

3

Zie dit topic: http://forum.deleukstetaarten.nl/viewtopic.php?id=15183

Als de room boven de 80 graden verwarmd is geweest kun je deze buiten de koelkast houden...........afhankelijk van hoe je verder de taart afsmeert en vult, want soms heb je voor de stevigheid/vormbehoud wel de koelkast nodig ;)

4

Ah bedankt Karin, ik kon m op de een of andere manier niet vinden.

Ja, want ik wou al zeggen, ik zie vaak taarten afgesmeerd met ganache buiten de koelkast.
Alleen.. hoe weet je nou of het boven de 80 graden is :S

5

Als je kleine belletjes op je slagroom ziet verschijnen dan kookt het is is het boven de 80 graden! Of even een thermometer erin  :D

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

Hoi,

Ik ben het niet eens hoor dat ganache buiten de koelkast bewaard kan worden. Ik heb dat niet geleerd in mijn opleiding patisserie. Ik heb het ook nagevraagd bij een ervaren banketbakker. Hij zet zelf een reactie op dit forum.
Hij heet bakker Jarno.

7

Hoooooi!

Gelukkig heb ik hier een diploma voor dus zal alles even haarfijn uit de doeken doen:

Volgens de theorie zou het kunnen, Maar in de praktijk is dat onmogelijk aangezien de ganache na het koken niet de temperatuur van 120 graden heeft bereikt, blijven er melkzuur bacteriën in de ganache achter. Deze zullen na verloop van tijd beginnen met verzuren.. Waardoor het product minder lekker ruikt en zuur kan gaan smaken. Net zo als bij een pak melk wat je op het aanrecht laat staan! Stel je hebt een crème vulling, met ganache op de buiten kant is het geen probleem om hem een uurtje buiten de koelkast te houden om de taart op kamertemperatuur te laten komen voor consumptie, zolang de taart daarna maar weer in de koelkast komt!

conclusie: ganache taarten gaan gewoon in de koelkast!

Dankje voor het linkje sas!

Allround Brood en Banket Bakker! Jaaa met diploma!

8

ok, bedankt!!