1 Laatst bewerkt door Carina (12-11-2007 17:11)

Onderwerp: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Hoi allemaal,
Ik heb hier een lijstje met vullingen die buiten de koelkast langer houdbaar zijn.
Mede dankzij de lijst van Ria, die ze me een keer had gemaild, had ik al wat vullingen kunnen vinden en daarnaast van degene die op mijn verzoekje hadden gereageerd.
Dank jullie allemaal.

En voor de rest: doe er je voordeel mee! (lijfspreuk van een oud-collega  ;)  )

Blz 1
Lijst van (buiten de koelkast) houdbare vullingen:
Met dank aan Ria, Ini, Granny W. Manika, Fatima, Jiska en Miekje


-    Bokkenpootjes vulling, gemaakt van  250 gram chocobotercrème in plaats van slagroom
-    Botercreme (met eventueel naar eigen smaak een toevoeging, zoals citroen, vanille, cacao, advocaat)
-    Amarettocrème
-    Chocolade fudge
-    Choco pasta (wit, puur, hazelnoot)
-    Blikfruit (mandarijntjes, peer, etc)
Combi-suggestie: Mandarijntjes uit blik en een laag van botercrème (van de webshop) met schuddebuikjes toegevoegd (deze worden uiteraard wel zacht)
Dit is een heerlijke combinatie volgens Ini.
-    Vlaaivulling (diverse soorten)
-    Lemon curd
-    Vruchtenjam (diverse soorten)
-    Honing
-    Ganache (waarvan de room boven de 80 graden is geweest)
Alle vormen van cremes gemaakt met boter/vet zonder verse room of vruchtentoevoegingen
-    Gekookte gelei vullingen (andere vorm van jam/confiture)
-    praline’s *
-    roomcaramel *
-    notenpurees *
-    Wat Granny W. lekker vindt is een hoog kwaliteitsmarsepein (dus met een zeer hoog amandelgehalte) te nemen, die af te slappen met amaretto tot smeerbaar en deze als een dun laagje aan te brengen op een fonceerbodem voor ze de cake aanbrengt........

Deze lijst is opgemaakt op 11-11-2007 door Carina
Eventuele aanvullingen zijn altijd welkom.


* Recept vind je op blz 2.

Blz 2
* Recepten gepost door Granny W.:
roomcaramel
Je hebt nodig: een pan met dikke bodem, middenmaat (spul bruist tijdens afblussen en is gloeiend heet) dus geen te kleine pan nemen.
Extra steelpannetje voor de slaroom.

250 gram witte kristalsuiker
250 gram (let op grammen) slagroom.
60 gram room boter (kamertemperatuur)

Zet de slagroom op het vuur en verwarm deze tot aan de kook en blijf roeren zodat ze niet aanzet, als ze kookt zet op het laagste pitje en zet je dikke pan op het vuur.

Doe de helft van de suiker in de pan en laat deze rustig smelten (niet te hoog vuur en erbij blijven want suiker verbrandt razendsnel), voeg nu steeds wat suiker bij totdat alles gesmolten is en je geen kristallen meer ziet, de kleur zal nu licht bruin zijn, neem de pan van het vuur en je garde en al roerend voeg je nu een klein deel van de room, toe, niet panieken want het ziet er niet uit, blijven roeren en room toevoegen totdat alles is toegevoegd, blijven roeren en als het niet meer bruist terug op een laag vuurtje totdat er geen brokken etc. meer in zitten maar de saus een dikke gladde homogeen mengsel is geworden, nu haal je hem van het vuur af en blijf nog even roeren, zet weg op een rooster en laat afkoelen tot lauwwarm, voeg nu de roomboter in stukjes toe en roer deze door het mengsel totdat ze zijn opgenomen.

Je kunt deze caramel cream gebruiken vermengd in vullingen, ijs, toetjes, in chocoladecups, in cupcakes spuiten (dat doe je met een lange dunne spuitmond vaak te vinden in standaard spuitzaksetjes), mengen met slaroom, botercreme, etc.....en dit is echte caramelroom  )

Wil je een vanille smaak aan je caramelcream dan doe de inhoud van 1 vanillepod uitschrappen en voeg deze aan de slagroom toe als je die in het pannetje doet om op te warmen.

Praline van bvb hazelnoten kun je het beste kopen, vanaf 1 januari heb ik het hopelijk binnen in mijn shop, kun je zo lang niet wachten hebben ze het vast wel bij Chocolatwarehouse

Gewone notenpuree's maak ik door noten te pureren en daarna op te mengen met bvb een roomboter, cremig mixen, eventueel een zoettoon bijvoegen door wat honing erbij te geven of wat nootlikeur en daarna een dun laagje aanbrengen op de bodem van een taart etc.......

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

2

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

xxx

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

hey dit is nu handig, bedankt Carina dat je dit met ons wilt delen en dat je de moeite hebt genomen om dit allemaal uit te zoeken, echt geweldig.

groetjes van Dewi

4

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Dit is handig!!! Goed initiatief Carina :Y, misschien kan Marianne er een sticky van maken?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

5

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Wauw dit is inderdaad heel handig!!! Ik zat erook net aan te denken en toets in de zoekfunctie en tattaaa....bedankt voor deze info :thumb:

Groetjes van Jette

6

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Dank dank dank!!!

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

7

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Handig!

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

8

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Super Carina, heel erg handig!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Ja, hij is af!!! Bedankt hoor!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

10

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

graag gedaan meiden!

nog een aanvulling, gepikt van Naära ;)
bananenbotercreme
De BananenBotercreme heb ik gemaakt door enkel wat Saroma-poeder door de botercreme te roeren. Verder niets. Hoeveelheid is afhankelijk van je smaak. Met kleine beetjes toevoegen en regelmatig proeven. Ik vond het zelf erg lekker, beter dan ik verwacht had. Het stel was er ook helemaal weg van. Zij houdt erg van bananen, dat wist ik al. Maar ze verkozen hem zelfs boven de banketbakkersroom met verse stukjes banaan

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

11

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Sigrid schreef:

Dit is handig!!! Goed initiatief Carina :Y, misschien kan Marianne er een sticky van maken?

Zeker een goed initiatief! Dit lijstje moet natuurlijk niet verdwijnen in de vergetelheid. We hebben niet gekozen voor een sticky topic, maar het anders opgelost: De link is terug te vinden bij de recepten op de site (doorklikken naar vullen) en dan kom je hierr: http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … ten:Vullen

En natuurlijk aanvullingen blijven posten, he?

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Ooo, ik heb nog een aanvulling!
Sinaasappelbotercreme (sinaasappelaroma toevoegen aan botercrememix), abrikozenjam en stukjes perzik (gewoon uit blik). Lekker dat dat is!

13

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Wow Ini, een geweldig lekkere aanvulling, die gaan we eens uitproberen! :Y

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

14

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

oh wat geweldig, deze ga ik morgen uitprinten! en bedankt voor de tip om saroma door de botercreme te doen! (ik moet een bruidstaart met aardbeienmouse maken zal ik die van saroma door de botercreme doen!)
bedankt dames! hierperdepiep voor de site!

ik functioneer alleen op suiker...

15

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Over Granny W gesproken: waar is ze gebleven?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

16

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

kokkie schreef:

Over Granny W gesproken: waar is ze gebleven?

Die heeft alweer een paar maanden geleden besloten dat dit forum niet geschikt was voor haar :-)

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

17

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

O??
Heb ik helemaal gemist....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

18

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Ze heeft nog wel "afscheid" genomen, geheel in haar eigen stijl
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=16233

19

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Waar kun je je taart het beste bewaren als hij niet in de koelkast hoeft omdat de vulling niet gekoeld bewaard hoeft te worden?

Groetjes Cassidy

20

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Het liefst iets onder kamertemperatuur. Dus op een tamelijk koele plek, uit de zon, uit de buurt van de verwarming. In de winter is de keuken meestal prima, in de zomer kun je denken aan de bijkeuken of kelderkast.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

21

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Ok super bedankt! Dan bewaar ik hem denk ik gewoon in de keuken.

Groetjes Cassidy

22

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

sweetiepie schreef:

Ze heeft nog wel "afscheid" genomen, geheel in haar eigen stijl
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=16233

Had het ondertussen gevonden ja, heel apart allemaal! Ik heb er gelukkig niks van gemerkt, al dat geneuzel, we zijn hier toch gewoon om als volwassen mensen van elkaar te leren (tenminste dat is mijn insteek, toch...)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

23 Laatst bewerkt door Elvuuwiej (02-08-2010 09:14)

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Ik vond dit sticky via de link in de recepten rubriek: ideaal!

Ik vroeg me alleen even af: er staat dat je botercreme buiten de koelkast kunt bewaren.. Maar zijn dat alle soorten botercreme? Dus ook de meringue botercreme? En maakt dat dan ook nog uit als je er een smaakje doorheen doet? (lemoncurd, chocopasta of vruchten uit blik bijvoorbeeld?)
Gaat hij ook niet zakken/bubbelen als ik hem afsmeer met de 1:2:3 mbc en buiten de koelkast hou? Omdat het toch een anders is dan de 1:1 bc...

Ik ben benieuwd! Want ik heb liever de mbc dan gewone bc, maar moet een taartje maken die een tijd buiten de koelkast moet blijven..

Alvast ssssuper bedankt!!

24

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Nee dat geldt niet voor alle botercremes. Luchtig en BC extra niet, want daar zit melk of Banketbakkersroom in.

of je een smaakje erdoor heen doet, maakt niet uit.

over meringue botercreme zijn de meningen verdeelt of het in de koelkast moet. De meningen zijn namelijk verdeelt over als je verser eiwitten gebruikt of die voldoende worden verhit. Als ze voldoende zijn verhit hoeven ze niet in de koelkast, als ze niet voldoende zijn verhit moet het wel in de koelkast. Als je gebruikt maakt van eiwitpoeder of van gepasteuriseerde eiwit, dan kun je het met een gerust hart buiten de koelkast bewaren.
en met de 1-2-3 afsmeren

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

25

Re: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen

Blijft toch wel handig.  ;-)

gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******