Onderwerp: Hèt lijstje van 'buiten-de-koelkast-houdbare' vullingen
Hoi allemaal,
Ik heb hier een lijstje met vullingen die buiten de koelkast langer houdbaar zijn.
Mede dankzij de lijst van Ria, die ze me een keer had gemaild, had ik al wat vullingen kunnen vinden en daarnaast van degene die op mijn verzoekje hadden gereageerd.
Dank jullie allemaal.
En voor de rest: doe er je voordeel mee! (lijfspreuk van een oud-collega )
Blz 1
Lijst van (buiten de koelkast) houdbare vullingen:
Met dank aan Ria, Ini, Granny W. Manika, Fatima, Jiska en Miekje
- Bokkenpootjes vulling, gemaakt van 250 gram chocobotercrème in plaats van slagroom
- Botercreme (met eventueel naar eigen smaak een toevoeging, zoals citroen, vanille, cacao, advocaat)
- Amarettocrème
- Chocolade fudge
- Choco pasta (wit, puur, hazelnoot)
- Blikfruit (mandarijntjes, peer, etc)
Combi-suggestie: Mandarijntjes uit blik en een laag van botercrème (van de webshop) met schuddebuikjes toegevoegd (deze worden uiteraard wel zacht)
Dit is een heerlijke combinatie volgens Ini.
- Vlaaivulling (diverse soorten)
- Lemon curd
- Vruchtenjam (diverse soorten)
- Honing
- Ganache (waarvan de room boven de 80 graden is geweest)
Alle vormen van cremes gemaakt met boter/vet zonder verse room of vruchtentoevoegingen
- Gekookte gelei vullingen (andere vorm van jam/confiture)
- praline’s *
- roomcaramel *
- notenpurees *
- Wat Granny W. lekker vindt is een hoog kwaliteitsmarsepein (dus met een zeer hoog amandelgehalte) te nemen, die af te slappen met amaretto tot smeerbaar en deze als een dun laagje aan te brengen op een fonceerbodem voor ze de cake aanbrengt........
Deze lijst is opgemaakt op 11-11-2007 door Carina
Eventuele aanvullingen zijn altijd welkom.
* Recept vind je op blz 2.
Blz 2
* Recepten gepost door Granny W.:
roomcaramel
Je hebt nodig: een pan met dikke bodem, middenmaat (spul bruist tijdens afblussen en is gloeiend heet) dus geen te kleine pan nemen.
Extra steelpannetje voor de slaroom.
250 gram witte kristalsuiker
250 gram (let op grammen) slagroom.
60 gram room boter (kamertemperatuur)
Zet de slagroom op het vuur en verwarm deze tot aan de kook en blijf roeren zodat ze niet aanzet, als ze kookt zet op het laagste pitje en zet je dikke pan op het vuur.
Doe de helft van de suiker in de pan en laat deze rustig smelten (niet te hoog vuur en erbij blijven want suiker verbrandt razendsnel), voeg nu steeds wat suiker bij totdat alles gesmolten is en je geen kristallen meer ziet, de kleur zal nu licht bruin zijn, neem de pan van het vuur en je garde en al roerend voeg je nu een klein deel van de room, toe, niet panieken want het ziet er niet uit, blijven roeren en room toevoegen totdat alles is toegevoegd, blijven roeren en als het niet meer bruist terug op een laag vuurtje totdat er geen brokken etc. meer in zitten maar de saus een dikke gladde homogeen mengsel is geworden, nu haal je hem van het vuur af en blijf nog even roeren, zet weg op een rooster en laat afkoelen tot lauwwarm, voeg nu de roomboter in stukjes toe en roer deze door het mengsel totdat ze zijn opgenomen.
Je kunt deze caramel cream gebruiken vermengd in vullingen, ijs, toetjes, in chocoladecups, in cupcakes spuiten (dat doe je met een lange dunne spuitmond vaak te vinden in standaard spuitzaksetjes), mengen met slaroom, botercreme, etc.....en dit is echte caramelroom )
Wil je een vanille smaak aan je caramelcream dan doe de inhoud van 1 vanillepod uitschrappen en voeg deze aan de slagroom toe als je die in het pannetje doet om op te warmen.
Praline van bvb hazelnoten kun je het beste kopen, vanaf 1 januari heb ik het hopelijk binnen in mijn shop, kun je zo lang niet wachten hebben ze het vast wel bij Chocolatwarehouse
Gewone notenpuree's maak ik door noten te pureren en daarna op te mengen met bvb een roomboter, cremig mixen, eventueel een zoettoon bijvoegen door wat honing erbij te geven of wat nootlikeur en daarna een dun laagje aanbrengen op de bodem van een taart etc.......
http://www.taartwerk.nl