1

Onderwerp: Ready to roll icing?

Hoi, ben nieuw hier en begin gelijk met een beginnersvraag.
Heb zelf nog nooit een taart of cupcakes gebakken, maar et lijkt me wel superleuk om het te leren. Ik wil voor maandag een taart maken en ben daarvoor naar de xenos geweest vandaag. Was op zoek naar marsepein, maar die hadden ze alleen in gebroken wit. Verder zag ik rolfondant en icing ready to  roll staan. Had eerder gelezen dat je met fondant kunt bekleden, maar helaas hadden ze mijn kleuren niet. Uiteindelijk heb ik dus die icing gehaald. Is dat ook geschikt om mee te bekleden? Moet aan ijs denken haha hopelijk smelt dat niet als ik het ga gebruiken.

Een smoother heb ik niet kunnen vinden id xenos, is dat een must? Kan ik wat anders ervoor gebruiken? Ik wil zondag met de taart beginnen, er één aanschaffen voor die tijd zal vast niet lukken.

2

Re: Ready to roll icing?

Ready to roll icing is engels voor rolfondant, icing is een verzamelnaam. Of die van Xenos goed genoeg is om te bekleden weet ik niet, heb van Xenos fondant uiteenlopende ervaringen gelezen/gehoord.

Smoother is erg handig, maar je kunt ook zonder en zorgen dat je met je handen de fondant glad op de taart krijgt. Zorg dat je taart goed glad is afgesmeerd met botercrème, en niet te dun uitrollen, dan kom je een eind hoor.

Veel plezier met je eerste taart :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: Ready to roll icing?

Ohh wat goed om te weten, wel verwarrend dat ze een zelfde product verkopen onder 2 namen.

Ben benieuwd of ik het glad kan krijgen met mn handen, zal voor een volgende x (als die er komt hihi) tijdig een smoother aanschaffen.

Die boterceme, zag op youtube de workshop waarin dat als vulling wordt gebruikt, maar smaakt de taart dan niet erg naar boter?

4

Re: Ready to roll icing?

Botercrème die je van mix maakt smaakt - als je het tenminste goed klaar maakt - absoluut niet boterig, maar zelf vul ik daar alleen maar mee. Om af te smeren gebruik ik liever 1:1 botercrème: net zoveel boter als poedersuiker en dan lekker lang mixen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: Ready to roll icing?

Dank voor je reactie! Helaas heb ik nog geen mix in huis, kan ik van boter en poedersuiker ook een botecreme maken om te vullen? Kan ik er aardbeistukjes doorheen mixen?

6

Re: Ready to roll icing?

Denk dat ik voor de vulling slagroom of mascarpone met aardbeistukjes gebruik en dan alles afsmeren met neutrale botercreme. Of is mascarpone te zwaar? Miss een zakje vanillesuiker door de botercreme doen?

7

Re: Ready to roll icing?

Mascarpone gemengd met jam is lekker als vulling hoor, zeker als je dan stukjes aardbei er door spatelt. En dan inderdaad afsmeren met 1:1 botercrème.  Daar zou ik persoonlijk niet mee vullen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Re: Ready to roll icing?

Bedankt, dat wordt het!

Ik las dat je snel moet werken met fondant, dat het binnen 5min al hard wordt, klopt dit? Op de video die ik heb gezien op youtube lijkt dit nl niet het geval.

9

Re: Ready to roll icing?

Ik wil zo aan de slag met de biscuit, moet deze na afkoelen in de koelkast bewaard worden? Morgen wil ik gaan bekleden en decoreren. Moeten de vulling en fondant overigens eerst een paar uur in de kast staan, alvorens te gebruiken? Heb verschillende dingen erover gelezen op inet.

10

Re: Ready to roll icing?

Fondant wordt niet al al na 5 minuten hard, dat is gumpaste. Je kan met een gerust hart je taart bekleden zonder te haasten.

Biscuit kun je afgekoeld het beste luchtdicht in een doorzichtige dichtgeknoopte pedaalemmerzak bewaren buiten de koelkast.

Fondant niet in de koelkast bewaren hoor! gewoon in de verpakking bij kamertemperatuur. Het kan namelijk door het temperatuursverschil wat condens vormen en dat gaat plakken. Welke vulling gebruik je? Bavarois, banketbakkersroom, slagroom etc maak je klaar wanneer je de taart wil gaan vullen. Kant en klare vulling zoals vlaaifruit kan je als het blik dicht is ook gewoon op kamertemperatuur bewaren.

Het is wel verstandig om je taart te koelen wanneer je deze hebt afgesmeerd met botercreme, zo kan het lekker hard worden wat het bekleden makkelijker maakt.

Wanneer je fondant versiersels op je beklede taart wil plakken dan kan je dat doen door het versiersel heel licht met water te bevochtigen.

Succes en show je je taart nog even wanneer deze klaar is??

Groetjes Kirsten

11

Re: Ready to roll icing?

Ohh das goed om te weten, dank.
Ben er helaas niet aan toegekomen om de biscuits vanavond te bakken, dat wordt dan morgenochtend bakken en in de middag vullen en bekleden. Voor de vulling gebruik ik een mascarpone/slagroommix met jam en aardbeistukjes. De aarbeistukjes wil ik alleen op de onderste laag.

Dus als ik het goed begrijp, zou ik in de ochtend moeten bakken, in de middag vullen, dan in de koeling en in de avond pas bekleden? Als de botercreme hard wordt in de koeling, verliest dit dan niet de plakfunctie voor de fondant?

Nogmaals dank voor al je hulp! Als de taart gelukt is, plaats ik wel een foto :)

Lees veel dat biscuitdeeg vaak mislukt de eerste keren, dus ben wel een beetje angstig hihi ik neem het recept voor biscuitdeeg1 en zal ipv een kom water, de eieren in heet water warm laten worden (kan ik kokend water gebruiken?). Is hier een tijd voor? Geldt dat voor eieren die in de koeling liggen en/of voor eieren die al op kamertemperatuur zijn? En hoe zit dat met bakken, er staat voorverwarmen op 180, mr ook geleidelijk op laten lopen van 140 tot 180.

Sorry voor mijn vele vragen :o

12

Re: Ready to roll icing?

Vraag maar raak, ik hoop dat mijn antwoorden je kunnen helpen....

Zolang je de aarbeienstukje maar wel in/op het mascarpone/slagroom mengsel legt en om de laagjes m/s mix een dijkje botercreme spuit (tegen het uitlekken) zit je goed.

Door het temp-verschil koelkast en keuken zal er zich enigszins wel wat condens (ook plakfunctie) op de botercreme vormen en aangezien het je eerste taart is die je bekleed komt de botercreme wel weer op kamertemp en zal deze weer zacht worden dus plakken zal je fondant zeker doen.

Alleen als je je eieren bewaard in de koelkast kan je ze nu al wel op je aanrecht leggen dan zijn ze morgen gewoon op kamertemperatuur. (Zou je de eitjes morgen pas voor gebruik uit de koelkast halen dan kan je ze ong 7 minuten in warm water uit de kraan op temp laten komen) Ik zou kiezen voor het eerst. Voor het mixen het warmste water uit je kraan gebruiken, met kokend water heb je straks een omelet in je kom  :) . (ik gebruik zelf een biscuitmix, heb nog niet geprobeerd om zelf de mix te maken)

Voor je oven: Gebruik je een combi oven met hetelucht functie? De een vind oplopend bakken ideaal en de ander bakt gewoon op de opgegeven temp in een keer. Bij oplopend bakken moet je iedere 10 minuten de temperatuur 10 graden omhoog doen. Dus voorverwarmen op 145, dan 10 min bakken, daarna 10 min op 155, dan 10 min op 165, 10 min op 175 en als laatste 10 min op 185. Dan bak je 50 minuten in totaal. Als je biscuit na die tijd nog niet helemaal droog is boven in kan je de baktijd met 5 minuten per keer verhogen, totdat je biscuit helemaal droog is. Controleren met naald of sateprikker nadat 2/3 van je baktijd verstreken is anders zakt je biscuit in tot een zielig hoopje.

Mocht je nog vragen hebben, zet ze maar neer. Ik ga eens kijken of het lukt om een orchidee in elkaar te zetten.

Groetjes Kirsten

13 Laatst bewerkt door Sistaaa (18-10-2014 21:57)

Re: Ready to roll icing?

Echt super dat je de tijd neemt om zo uitgebreid en duidelijk te antwoorden, toppie!

Dat dijkje had ik al over gelezen, maar was het alweer vergeten.
Ben toch maar blij dat ik vanavond nog niets heb gebakken, anders hadden we omelettaart hihi
De eieren had ik gisteren al uit de koelkast gehaald, ze zijn dus al op kamertemperatuur. Moeten ze alsnog in warm water morgen? En is dat ook voor 7min?

Yep, heb een hetelucht functie. Het volgende symbool moet k dus gebruiken, toch (hihi ben een echte leek)
http://www.degrotekeukengids.be/data/electro/symbool_conventioneel.jpg
Als er geen verschil is, kies ik liever om het in 1x te bakken, hoef ik er minder naar om te kijken.
Betekent een ingezakte taart dat het te lang gebakken is?

Succes met je orchidee, vind dat zo knap dat mensen dat kunnen, petje af!

Nogmaals dank!

14

Re: Ready to roll icing?

Aan het recept te zien, hoef je de eieren niet voor te verwarmen door ze eerst in warm water te leggen, je kan dus de eieren, suiker en vanillesuiker tegelijk in de kom doen en die op een pan warm water zetten zodat de temp omhoog gaat van het mengsel en de suiker oplost.

Hete lucht wordt op de oven aangegeven met een vierkantje met daarin een propellertje. Bovenstaand symbool is voor boven en onder warmte.

Ja, je biscuit kan ook iets inzakken wanneer deze te lang is gebakken, dat kan je zien aan de zijkanten die loslaten van het bakblik en de bovenkant die inzakt. Het inzakken kan ook komen door te vroeg de deur te openen waardoor er "te koele" lucht in de oven komt. Of wanneer je je biscuit (ook wel kapsel) wil controleren en je prikt in de bovenkant dan ontstaat er een gaatje waardoor de lucht uit je kapsel gaat.

Ik bak ook in 1 keer en vaak bak ik iets langer bij een iets lagere temperatuur. Het is vaak gewoon even uitvogelen wat het beste voor je werkt. Houdt pen en papier bij de hand, schrijf gewoon op hoeveel mix je hebt gemaakt voor je bakvorm, op hoeveel graden je gebakken hebt en hoelang je gebakken hebt.

Hopelijk lukt je kapsel in een keer, zo niet dan moet je geen advies meer van mij vragen, hahaha.

Groetjes Kirsten

15

Re: Ready to roll icing?

Ik wil de eieren overigens niet met de hand 10min kloppen, maar met een handmixer. Moet ik dan ook een pan met warm water gebruiken? En mix ik dan met de hoogste stand? Ik las ergens dat je eerst met de hoogste snelheid mixt en daaraan 2min met de laagste, geldt dat ook voor mij?
Aha, een propellertje dus, ik zou echt alles verkeerd hebben gedaan hihi. Ik zie ook een propellertje met boven en onder een streep staan, mr dat is dan vast ook hetzelfde als de eerder geplaatste icoon?

Nou ben benieuwd wat ik ervan bak haha als het mislukt, zal ik waarschijnlijk niet meer zo snel een poging doen hihi dan bestel ik wel een taart bij jou ;)

16

Re: Ready to roll icing?

Goedemorgen,

Nee lekker met je handmixer (anders heb je geen armen mee over voor het fondant kneden) doen en dan de kom met eieren en suiker op een pan met warm water zetten. Mixen op de hoogste stand zodat er lucht in geklopt wordt. Als er staat dat je de hele tijd op hoge snelheid moet kloppen zou ik dat doen.

Heb je de gebruiksaanwijzing van je oven dichtbij? Dan zou je kunnen kijken welke stand hetelucht is. Wat je beschrijft komt al wel in de buurt.

Als het niet lukt, kan je hier op het forum vragen of iemand het biscuit voor je wil maken. Dan kan je de rest helemaal zelf doen. Of een zak funcakesmix kopen. En je mag natuurlijk een taart bij mij bestellen, hahaha.

Heel veel succes

Groetjes Kirsten

17

Re: Ready to roll icing?

Goodmorning,

Heb de knop hetelucht gevonden, maar na wat googlen, kwam dit ik tegen: Bij alles wat moet rijzen (cake, soufflé, brood e.d.) kun je beter alleen boven en onderwarmte gebruiken. De heteluchtfunctie werkt als een soort tocht, waardoor je gerecht kan inzakken.

Is dit zo? Ik begin over een uurtje aan mn biscuit :s

Heb voor morgen de taart nodig, iemand zoeken die voor me wil bakken zal denk ik niet meer lukken hihi dan wordt het maar een taart vd Hema  :D

18

Re: Ready to roll icing?

Gebruik dan maar de boven en onderwarmte, mocht dat niet helemaal lukken kan je misschien de heteluchtfunctie nog een keer gebruiken.

Groetjes Kirsten

19

Re: Ready to roll icing?

Oke dan, ik ga er nu mee aan de slag!
Nogmaals dank voor alles!

20

Re: Ready to roll icing?

Ik zit in spanning te wachten!!

Groetjes Kirsten

21

Re: Ready to roll icing?

Poehh wat een klus zeg haha
De biscuits zitten nu een kwartiertje id oven, heb er gelijk 2 gemaakt.
http://i58.tinypic.com/2hp3tcw.jpg

22

Re: Ready to roll icing?

Wow, ik kijk net naar de biscuits (oven dichtgelaten) en ze zijn al flink gerezen in 20min tijd, als ze er maar niet overheen stromen

http://i62.tinypic.com/5nvkat.jpg

Ik bak de biscuits op 175 ipv 185 graden. Was ook vergeten de oven voor te verwarmen. Ik neem aan dat de kleine wat eerder eruit moet?

23

Re: Ready to roll icing?

Ze zijn eruit
http://i58.tinypic.com/xcvsj7.jpg

24

Re: Ready to roll icing?

De kleine ging er makkelijk uit, mr de ronde bleef wat plakken en is op bepaalde plekken gebarsten (let niet op de smiley haha ik kon geen gewone vorm vinden)

http://i62.tinypic.com/wqtsnb.jpg

25

Re: Ready to roll icing?

Nou ziet er goed uit :thumb: Hahaha, die smiley was me nog niet eens opgevallen. Jammer dat de grote niet heel makkelijk uit het bakblik kwam maar dat is na vullen en afsmeren niet meer zichtbaar.

Ben benieuwd naar het eindresultaa(r)t.

Groetjes Kirsten