1

Onderwerp: wegwerken van plooien, hellllllup

Wie weet er echt een goede how to, of filmpje, hoe ik die vervelende plooien weg krijg? Ik heb al zoveel filmpjes bekeken, maar daar gaat het allemaal zo makkelijk! Ze leggen de fondant erop, gaan er een paar keer met de handen langs, en klaar is kees.
Door het steeds opnieuw optillen vd fondant, scheurt de fondant op een gegeven moment bij mij. Wie kan me nu eens echt helpen?

2

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Ik denk dat je te lap te groot is en te dun, waardoor deze trekt en gaat scheuren. Wanneer een lap te dun is kun je ook van die plooien krijgen die bijna dubbel gaan zitten en deze er niet meer uit krijgt. Het kan ook aan het merk fondant/marsepein liggen

3

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Esther68 schreef:

Ik denk dat je te lap te groot is en te dun, waardoor deze trekt en gaat scheuren. Wanneer een lap te dun is kun je ook van die plooien krijgen die bijna dubbel gaan zitten en deze er niet meer uit krijgt. Het kan ook aan het merk fondant/marsepein liggen

Voorheen rolde ik altijd te dik uit waardoor ik bovenlangs scheuren kreeg. Ik gebruik nu de hoeveelheid fondant als hierboven aangegeven en merk dat ik dan wel dunner uit moet rollen anders heb ik te weinig. Maar ik heb bijna geen scheurtjes meer.
Maar nu de plooien nog.

4

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Wanneer ik de lap op de taart heb gelegd, druk ik eerst de randen aan. Dan trek ik de lap, die op de tafel ligt, voorzichtig uit elkaar. Dan voorzichtig naar beneden werken  ;)

5

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Esther68 schreef:

Wanneer ik de lap op de taart heb gelegd, druk ik eerst de randen aan. Dan trek ik de lap, die op de tafel ligt, voorzichtig uit elkaar. Dan voorzichtig naar beneden werken  ;)

Aandrukken doe ik ook meteen. Dat andere zal ik eens proberen. Hoe lang doe jij over het wegwerken?

6

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Denk zo'n 10-15 minuten. Schijnt redelijk snel te zijn....Eerst deed ik er veel langer over, maar  dan kreeg ik juist plooien. Het ligt ook een beetje aan hoe zacht de marsepein is. Verse marsepein wil bij mij ook nogal eens 'plooien'. Vandaar dat ik snel probeer te werken  ;)

7

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Ik heb ook nog geregeld last van plooien, maar wat bij mij wel helpt (mijn lap is nl ook vaak behoorlijk groot..) is het volgende:
wanneer ik de lap over de taart heb gelegd snij ik, voorzichtig en ruim gemeten het overtollige fondant / marsepein weg. Op die manier gaat het, bij mij in ieder geval, minder snel plooien en hangen. En dus ook minder snel scheuren.

8

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

wendyd schreef:

Ik heb ook nog geregeld last van plooien, maar wat bij mij wel helpt (mijn lap is nl ook vaak behoorlijk groot..) is het volgende:
wanneer ik de lap over de taart heb gelegd snij ik, voorzichtig en ruim gemeten het overtollige fondant / marsepein weg. Op die manier gaat het, bij mij in ieder geval, minder snel plooien en hangen. En dus ook minder snel scheuren.

Dat is ook een goed idee.  Ga ik ook proberen.  Dank je wel

9

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Het helpt bij mij ook dat ik nu andere fondant gebruik. Callebaut is echt een aanrader! Die kan je zelfs met kleine plooitjes nog heel mooi krijgen.

10

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

In de tabel staat voor 20 cm taart, 450 gr fondant. Moet ik dan iets meer afwegen of meer zodat ik niet zoveel plooien krijg?

11

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

ik houd ook altijd de tabellen ongeveer aan, rond af naar beneden, en heb altijd ruim genoeg.

ik werk vrij snel, en zorg eerst dat de bovenkant glad is, zonder luchtbellen,
dan druk ik de randen aan, en dan werk ik naar beneden.

Vóór ik dat laatste doe verdeel ik de plooien goed rondom de hele taart,
zodat ik niet aan de ene kant een kleine of zelfs geen plooi heb, en aan de overzijde een grote plooi.
Het overtollige fondant laat ik juist zitten, ik gebruik het als een soort rok die ik geleidelijk maar toch ook vrij snel steeds wijder maak naar onderen toe.
Steeds een plooi pakken, glad strijken, volgende plooi glad maken etc etc,
en zo werk je steeds verder naar beneden.

Het soort fondant maakt zeker verschil, maar hangt ook van persoonlijke voorkeur af.
én... oefening baart kunst!
Je moet het gewoon, letterlijk, in de vingers krijgen!

doen, doen, doen dus! Suc6!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

12

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

ik weet niet waar je vandaan komt, anders mag je best eens langskomen hoor!
(je website doet het overigens niet meer)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

13

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Siena schreef:

ik weet niet waar je vandaan komt, anders mag je best eens langskomen hoor!
(je website doet het overigens niet meer)

Ik woon in Limburg, is een beetje uit de buurt, jammer. Ik zie nu ook dat de website het niet meer doet. O facebook gewoon in tikken taartenvanlizet.
Maar effe over het uitrollem. Een kennis van mij is banketbakker. Aan hem heb ik ook advies gevraagd, hij zegt dun uitrollen en als de plak groot genoeg is dan valt hij al goed over de taart en heb je bijna geen plooien meer. Is dat ook jouw ervaring? Daarom vraag ik me af als je 450 gr nodig hebt, moet je dan meer pakken?

14

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

ik rol de plak idd (zo goed als) groot genoeg uit voor de gehele taart.
rol uit tot zo'n 3mm denk ik.
ik ben bang dat de banketbakker ietsje overdrijft... :shh:
(was het maar zo'n feest!)

wel is het zo (bij mij dan) dat het bekleden rap gaat,
de plooien heb ik er idd vrij makkelijk uit,
snel werken helpt hierbij wel.

maar het is onmogelijk dat je een grote platte lap zonder vouwen of plooien om een hoek kunt vouwen...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

15

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Siena schreef:

ik rol de plak idd (zo goed als) groot genoeg uit voor de gehele taart.
rol uit tot zo'n 3mm denk ik.
ik ben bang dat de banketbakker ietsje overdrijft... :shh:
(was het maar zo'n feest!)

wel is het zo (bij mij dan) dat het bekleden rap gaat,
de plooien heb ik er idd vrij makkelijk uit,
snel werken helpt hierbij wel.

maar het is onmogelijk dat je een grote platte lap zonder vouwen of plooien om een hoek kunt vouwen...

Dus jij pakt niet extra meer fondant dan de tabel aangeeft? Hoeveel denk je dat je onderlangs overhoudt als je de fondant op de taart hebt gelegd?

16 Laatst bewerkt door Siena (01-07-2014 21:27)

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Nee, ik pak zelfs wat minder omdat ik altijd ruimschoots overhoud.
ik houd altijd wel een rand van een centimeter of 5a 10 over
(na gladstrijken/ bekleden, dus wat ik van de taart afsnijd), geen idee hoeveel in gewicht...
Maar de tabellen zijn voor mij ruimvoldoende.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

17

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Ik heb verschillende fondant merken geprobeerd en ook verschillende manieren om de plooien weg te werken. Alles een ramp, scheuren en de plooien kreeg ik niet weg.
Wilde bijna stoppen met taarten maken omdat het me niet lukte. Totdat ik callebout fondant gebruikte.
Echt een aanrader! Ik heb wat op google gekeken waar ik 1 kilo kon bestellen om het uit te proberen. Nu meteen een grote emmer gekocht.

Met callebout deed ik precies het zelfde als met het andere fondant en deze scheurde helemaal niet en ik hoefde voor me gevoel niet eens "voorzichtig" te doen en kon gewoon goed de plooien weg werken en hierna evt het fondant weer oppakken.  Ik ben verkocht en weer lekker aan het bakken  :)

18

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Maris schreef:

Ik heb verschillende fondant merken geprobeerd en ook verschillende manieren om de plooien weg te werken. Alles een ramp, scheuren en de plooien kreeg ik niet weg.
Wilde bijna stoppen met taarten maken omdat het me niet lukte. Totdat ik callebout fondant gebruikte.
Echt een aanrader! Ik heb wat op google gekeken waar ik 1 kilo kon bestellen om het uit te proberen. Nu meteen een grote emmer gekocht.

Met callebout deed ik precies het zelfde als met het andere fondant en deze scheurde helemaal niet en ik hoefde voor me gevoel niet eens "voorzichtig" te doen en kon gewoon goed de plooien weg werken en hierna evt het fondant weer oppakken.  Ik ben verkocht en weer lekker aan het bakken  :)

Deze vind ik erg duur. IK verkoop en bak voor anderen, dan zou ik de niet veel overhouden.

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Maris schreef:

Ik heb verschillende fondant merken geprobeerd en ook verschillende manieren om de plooien weg te werken. Alles een ramp, scheuren en de plooien kreeg ik niet weg.
Wilde bijna stoppen met taarten maken omdat het me niet lukte. Totdat ik callebout fondant gebruikte.
Echt een aanrader! Ik heb wat op google gekeken waar ik 1 kilo kon bestellen om het uit te proberen. Nu meteen een grote emmer gekocht.

Met callebout deed ik precies het zelfde als met het andere fondant en deze scheurde helemaal niet en ik hoefde voor me gevoel niet eens "voorzichtig" te doen en kon gewoon goed de plooien weg werken en hierna evt het fondant weer oppakken.  Ik ben verkocht en weer lekker aan het bakken  :)

Ik ben al een tijdje op zoek naar 1 kg of eventueel 2,5 kg Callebaut fondant. Ik had 1 webshop gevonden maar daar was het uitverkocht, veder zie ik alleen de 7 kg. Mag ik vragen waar jij het koopt?

20 Laatst bewerkt door Siena (02-07-2014 08:15)

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Ik vind Callebaut eigenlijk helemaal niet zo duur, zeker niet gezien de super kwaliteit!

ik koop idd per 7kg, betaal slechts 53,- inclusief verzenden!
Goedkoper dan bv Satin Ice.

Het lijkt duur doordat het een groot bedrag is, maar het is óók een grote hoeveelheid!

En reken je om naar 250gram verpakking, dan zou het 1,89 kosten,
tegen 2,- / 2,50 per 250gram funcakes...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

ik betaal voor 5 kg satin ice anders 36.95 en voor 10 zelfs maar 59.95. Per kg is dat laatste maar 6 euro en dus behoorlijk goedkoper dan de Callebaut die in jouw voorbeeld nog 7,57 per kg kost.

22 Laatst bewerkt door Siena (02-07-2014 08:14)

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

is dat inclusief verzenden?

(ik betaalde 9,50 per kilo voor Satin Ice, en dan kwamen de verzendkosten er nog bij.
Bestelde het hier bij de webshop, maar..... zoals zo vaak, google is your friend!)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

23

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

MadameBaktaart schreef:
Maris schreef:

Ik heb verschillende fondant merken geprobeerd en ook verschillende manieren om de plooien weg te werken. Alles een ramp, scheuren en de plooien kreeg ik niet weg.
Wilde bijna stoppen met taarten maken omdat het me niet lukte. Totdat ik callebout fondant gebruikte.
Echt een aanrader! Ik heb wat op google gekeken waar ik 1 kilo kon bestellen om het uit te proberen. Nu meteen een grote emmer gekocht.

Met callebout deed ik precies het zelfde als met het andere fondant en deze scheurde helemaal niet en ik hoefde voor me gevoel niet eens "voorzichtig" te doen en kon gewoon goed de plooien weg werken en hierna evt het fondant weer oppakken.  Ik ben verkocht en weer lekker aan het bakken  :)

Ik ben al een tijdje op zoek naar 1 kg of eventueel 2,5 kg Callebaut fondant. Ik had 1 webshop gevonden maar daar was het uitverkocht, veder zie ik alleen de 7 kg. Mag ik vragen waar jij het koopt?

Ik heb je erover gemaild. Hopen dat het je hiermee wel lukt!

24

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

Siena schreef:

Nee, ik pak zelfs wat minder omdat ik altijd ruimschoots overhoud.
ik houd altijd wel een rand van een centimeter of 5a 10 over
(na gladstrijken/ bekleden, dus wat ik van de taart afsnijd), geen idee hoeveel in gewicht...
Maar de tabellen zijn voor mij ruimvoldoende.

Gebruik jij ook Callebaut? Ik zit er toch aan te denken.

25

Re: wegwerken van plooien, hellllllup

kan iemand mij zeggen waar ik 1 kg Callebaut kan kopen om te proberen?