1 Laatst bewerkt door Whippy (07-02-2014 10:17)

Onderwerp: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ik weet dat het afhankelijk is van het type taart en vooral van de versieringen die je aanbrengt en dat er dus niet kan gesproken worden over "standaardtijd", maar ik stel me heel vaak de vraag hoeveel tijd de bakster nodig heeft gehad om haar taart te maken (ik stel de vraag ook af en toe).

Ik heb een drukke job, dus maak ik (of probeer ik toch) mijn versieringen op voorhand, elke avond na het werk een uurtje of 2. De avond voordien maak ik dan mijn taart.
Het is geen uitzondering dat ik dan bezig ben tot 2u 's morgens (keuken opruimen lukt trouwens niet altijd  :( )

Mijn groot probleem is dat ik heel veel ideeën opdoe via het internet en dan in mijn hoofd de taart al een beetje samenstel, maar het is heel vaak dat het resultaat uiteindelijk helemaal anders uitdraait.

Deze taart bijvoorbeeld heb ik 6uur nodig gehad
http://i60.tinypic.com/qwwqgx.jpg

Gisteren heb ik 36 cupcakes gebakken, 24 vanille en 12 choco-chocochips. Terwijl ik aan het bakken was heeft de echtgenoot de cupcakewrappers geknipt (gelukkig maar). Ik heb maar 20 cupcakes met fondant kunnen versieren en maar heel sober (dit weekend post ik een foto). Ik had de moed niet meer om de choco-chocochips te versieren, dus daar gaan we vanavond snel een toef slagroom op spuiten. Ik ben daar uiteindelijk 5u30 mee bezig geweest.
Dat lijkt me zo ontichelijk lang.

Gemiddeld ben ik zo'n 6u bezig met een taart. En dan bedoel ik, van het ogenblik dat ik hem bak tot hij versierd is. Dus als ik wat boetseersels heb, die maak ik op voorhand, die tijd reken ik er zelfs niet bij. (mijn paardenstal heb ik de boetseersels de avond zelf gemaakt wegens geen tijd voordien)

Ik lees graag jullie ervaringen, hoe jullie jullie organiseren, hoeveel tijd jullie nodig hebben om een taart te maken. Ik heb een beetje geruststelling nodig denk ik  :)

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

2

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Als ik zo naar je taart kijk, ben je volgens mij heel precies.
Je werkt je taart netjes af, en je boetseersels zijn mooi.
Dat kost tijd. Je kunt het vast sneller, maar dan zal je taart er niet zo (strak en mooi) uitzien..

Ik doe ook altijd lang over 'n taart. Niet over het bakken, vullen en bekleden, maar de decoratie nekt me. Natuurlijk merk ik wel dat ik sneller werk dan in het begin (doe het nu 3 jaar) maar ik leg de lat ook steeds hoger, waardoor ik er weer langer over doe omdat ik veel te precies kijk... Gek word ik daar ooit van...

Ik zou diep van binnen best mijn werk van mijn hobby willen maken, maar dat gaat me gezien de tijd die ik in een taart stop never nooit lukken.
Ik vraag me ook altijd af wat anderen (zij die er hun brood mee verdienen)  nou voor 'n taart vragen.
Als ik alle tijd ga tellen, dan leg ik meestal geld bij 'n taart.
Ik blijf dus maar lekker voor familie en vrienden bakken. 

Ik heb laatst in 'recordtijd' een taart gemaakt. Zag er leuk uit, maar écht tevreden was ik er niet over.
Had dingen anders willen doen (mooier, beter, nóg mooier, nóg beter ;-) ) en dat gaat dan niet omdat daar simpelweg geen tijd voor was.

Lastig dus.
Ik zie wel eens taarten voorbij komen waar ik niet eens geld voor zou durven vragen..
Maar dat is míjn probleem en niet dat van een ander.
Als een klant tevreden is, wie ben ik dan om te zeggen dat 'n taart niet mooi zou zijn.

Misschien gewoon eens proberen om sneller te werken en wat minder precies te kijken. Je ziet dan vanzelf of je er dan net zo tevreden over bent.

Succes! En hou vooral veel plezier in deze 'heerlijke' hobby!

3

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ha Ilse, ik ben blij dat er nog zo'n "gekke madammen" rondlopen ... nooit tevreden, kan altijd beter ...  =D . Hoe vaak heb ik de lieve opmerking niet gekregen dat ik dit als fulltime job zou moeten doen. En dan rol ik eens met m'n ogen en denk ik "deuh, jullie hebben de taarten op het forum nog niet gezien" en "wanneer zal ik dan slapen, mijn katjes knuffelen, mijn huishouden doen, en ook nog wat tijd doorbrengen met de echtgenoot?"  :lol:  :lol:

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ik maak dan nog geen hele ingewikkelde taarten en ze zien er ook nog niet uit als de kunstwerken die ik voorbij zie komen, maar ik werk er net zo lang aan totdat mijn rug en nek en voornamelijk mijn frustratielevel niet meer kunnen. En ja, dat is lang! Als ik dan eens filmpjes bekijk van anderen, dat gaat zo snel... Oefening baart kunst denk ik? Hoewel ik zelf nog nooit 5,5 uur bezig ben geweest met cupcakes. Heb er eens een stuk of 50 gemaakt voor mijn vader, en hoewel dat heel basic versierd was (geen fondant oid), ben ik toch met decoratie voor alle 50 maximaal 2 uur bezig geweest.
Maar dan ben ik erg benieuwd naar wat jij 'sober' vindt, want soms zie ik wel eens zogenaamde 'simpele' taarten voorbijkomen die ik mezelf de komende 5 jaar nog niet zie maken, haha!

5

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Dank je chocomonster (vind ik zo'n leuke bijnaam :) ) voor de opbeurende woorden.
Ik post dit weekend mijn cupcakes

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Het verschilt bij mij per taart en het bakken neemt niet heel veel tijd in beslag. Tenminste het beslag zit in 15min. in de oven en dan begin ik alvast met alles klaarmaken voor te vullen zodat dit zeker is afgekoeld als de taart ook afgekoeld is.
Met bekleden ben ik ongeveer 2 - 3 uur bezig en als ik egt veel moet boetseren kost het me natuurlijk ook meer tijd maar ik ben nu ongeveer een jaar aan het bakken en merk dat het steeds makkelijker en sneller gaat ;)

Maak je dus maar geen zorgen want ook ik ben heel precies :D

7

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Whippy schreef:

Hoe vaak heb ik de lieve opmerking niet gekregen dat ik dit als fulltime job zou moeten doen.

:lol: Zó herkenbaar! Alsof ik zo'n taart waar ik úren, zo niet avonden aan heb zitten boetseren in 'n uurtje of wat klaar heb. Nou als dat kon! Dan wist ik het wel!

Totdat ze 'n keer komen voor 'n 'workshop'. Dan staan ze versteld en ervaren ze zelf hoeveel werk het is..

Of de opmerking krijgen: 'Je zou best het dubbele voor zo'n taart kunnen vragen!'.

Eh ja...vragen kan ik het altijd, maar of ik het dan ook krijg? Natuurlijk niet, want dan haken ze af  :rolleyes:

Misschien dat we samen ooit nog eens fulltime aan de gang kunnen ;) dan gaat het eens zo snel!  :lol:

8

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

met een taart ben ik gemiddeld een uur of 10 bezig  :Y

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

9

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

nou ik vindt je nog snel hoor ik werk er gemiddeld een uur tot 2 uur per dag aan en op de dag dat hij klaar moet dan bak ik pas en werk alles af mijn laatste taart was dan ook een heel project op zich en daar zitten heel wat uurtjes in

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !

10

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

idd mensen zien vaak niet wat een werk het is totdat ze het een keer mogen proberen ... lol

ilse74 schreef:
Whippy schreef:

Hoe vaak heb ik de lieve opmerking niet gekregen dat ik dit als fulltime job zou moeten doen.

:lol: Zó herkenbaar! Alsof ik zo'n taart waar ik úren, zo niet avonden aan heb zitten boetseren in 'n uurtje of wat klaar heb. Nou als dat kon! Dan wist ik het wel!

Totdat ze 'n keer komen voor 'n 'workshop'. Dan staan ze versteld en ervaren ze zelf hoeveel werk het is..

Of de opmerking krijgen: 'Je zou best het dubbele voor zo'n taart kunnen vragen!'.

Eh ja...vragen kan ik het altijd, maar of ik het dan ook krijg? Natuurlijk niet, want dan haken ze af  :rolleyes:

Misschien dat we samen ooit nog eens fulltime aan de gang kunnen ;) dan gaat het eens zo snel!  :lol:

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !

11

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Lekker herkenbaar allemaal. Hier nog zo'n pietje precies die nooit tevreden is.
Heb momenteel geen werk en ik moet zeggen dat ik daardoor wel heel relaxed met het taarten bezig ben.

Heb in december mijn eerste stapeltaart gemaakt en daar ben ik ongeveer 18 uur mee bezig geweest. En dan de uurtjes die ik er in mijn hoofd mee bezig was....

Voor een gemiddelde taart ben ik denk ik alles bij elkaar (bakken, vullingen bereiden, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren) ook wel een uurtje of 10 bezig.

Ben soms alleen al een uur aan het afsmeren.... En dan nog krijg ik het niet superstrak (Tamataartje strak).

Maar vind het nog steeds een heerlijke hobby!

12

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Bij mij duurt het ook even voor ik tevreden ben. Daarom ben ik ook zo lang met een taart bezig. heb het eigenlijk nooit echt bijgehouden, maar kom, denk ik, niet onder de 8 uur (simpele taart). Ben ook nogal pietje precies (gelukkig kan ik heel snel bekleden  ;)). Maar het zorgt er wel voor dat ik nog meer gemaild wordt voor taarten, maar merk daardoor wel dat ik minder aan de taarten doe dan ik zou willen. Ik ben nog steeds precies, maar er komen dan minder decoraties op dan ik zou willen. Heb dus besloten om het echt minder/rustiger aan te gaan doen (heb ik vaker gezegd, maar kan slecht nee zeggen..) Komt ook nog bij dat ik steeds meer last krijg van mijn linker schouder/nek (overbelast?  :think: )

13

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

ik ben ook gemiddeld 5-6 uur met een taart bezig hoor

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

14 Laatst bewerkt door lizzl (09-02-2014 18:22)

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

ik ben gemiddeld een dag of 2 met een taart bezig.
Ongeveer een week van te voren maak ik boetseersels ,meestal in een avond.
(bloemen begin in een week of 4 van tevoren mee)
de avond/dag vantevoren maak ik de cakes/kapsels en vaak de 'basis'van de vullingen (ik gebruik geen mixen, dus een custard of zo moet je toch een paar uur/nacht laten opstijven) de vullingen maak ik als de cakes in de over staan. totaal zo'n 4-6 uur. (hangt af van hoeveel lagen en vulingen) als het zo uitkomt doe ik het vullen/afsmeren ook de avond er voor.
Op de dag zelf vaak het bekleden/decoreren. tussen de 4-8 uur afhankelijk van de taart.

oh, en  ik maak dus in pricipe 1 taart per maand: dan hou ik ook nog een leven ernaast over O-)

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

15

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

lizzl schreef:

ik ben gemiddeld een dag of 2 met een taart bezig.
Ongeveer een week van te voren maak ik boetseersels ,meestal in een avond.
(bloemen begin in een week of 4 van tevoren mee)
de avond/dag vantevoren maak ik de cakes/kapsels en vaak de 'basis'van de vullingen (ik gebruik geen mixen, dus een custard of zo moet je toch een paar uur/nacht laten opstijven) de vullingen maak ik als de cakes in de over staan. totaal zo'n 4-6 uur. (hangt af van hoeveel lagen en vulingen) als het zo uitkomt doe ik het vullen/afsmeren ook de avond er voor.
Op de dag zelf vaak het bekleden/decoreren. tussen de 4-8 uur afhankelijk van de taart.

oh, en  ik maak dus in pricipe 1 taart per maand: dan hou ik ook nog een leven ernaast over O-)

Ja, als je het zo bekijkt ben ik ook een paar dagen bezig  ;) . Vaak met meerdere taarten in die 2 dagen. Maar als je echt puur de uren rekent zit ik dus gemiddeld op 8-10 uur. Gisteren was ik bv met de Teletubbies 3 uur bezig, met de rest ook zoiets. Dit was dus een taart die minder uren kostte  ;)

16

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Dank jullie wel dames, ik denk dat ik mag zeggen dat jullie mij hebben gerustgesteld:-)

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

17

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ik heb toevallig net in recordtempo een taart gemaakt: 2,5 uur! Maar meestal werk ik net zoals Lizzl en zorg ik gewoon dat ik mijn taarten op een vrije dag maak zodat ik lekker de rust en tijd heb. Donderdag ga ik een stapeltaart maken met de bovenste taart in 3D. Daarvoor zet ik dus op tijd mijn wekker en zorg ik dat ik alle boodschappen + extra in huis heb, want niks is frustrerender dan ontbrekende ingrediënten ;) dan ben ik weer een uur verder namelijk en kom ik ruim boven de 8 uur uit.

18

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ik zit ook makkelijk aan de 10 uur voor een taart hoor! En ook nog wel veel meer  :o
In het begin dacht ik altijd: als ik het wat langer en vaker doe, gaat het vast sneller. Maar dat is bij mij dus echt niet zo!! De ideeën worden steeds ingewikkelder en met de uitvoering wil ik dat alle details perfect zijn.  ;) Dus eigenlijk doe ik nu nog veel langer over een taart dan in het begin  :p  :p

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

19 Laatst bewerkt door lizzl (09-02-2014 21:23)

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Esther68 schreef:

Ja, als je het zo bekijkt ben ik ook een paar dagen bezig  ;) . Vaak met meerdere taarten in die 2 dagen. Maar als je echt puur de uren rekent zit ik dus gemiddeld op 8-10 uur. Gisteren was ik bv met de Teletubbies 3 uur bezig, met de rest ook zoiets. Dit was dus een taart die minder uren kostte  ;)


Gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat bedoel je met 'als je het zo bekijkt'?
avond boetseren: 4 uur
cakes bakken en vullingen maken 4-6 uur
(dan bedoel ik echt de tijd dat ik bezig ben, wat als het er iets in de over staat ben ik ondertussen beslag aan het maken of vullingen etc.  of ik bekleed 1 van de 'eerdere lagen': Niet dat ik voor de oven zit te wachten tot het klaar is ;) )
taart decoreren 4-8 uur
totaal kom ik dan op 12-18 uur (zonder bloemen)
Uitgaande van een 'normale' 8-urige werkdag zou dat 1,5 tot 2,25 dagen zijn of reken jij dat heel anders Esther?

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

20

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Ik bedoelde het niet verkeerd hoor  ;) , maar er wordt heel vaak gevraagd aan mij hoe lang ik bezig ben met een taart en ik zeg dan ook vaak 1-2 dagen. Maar dit is natuurlijk niet constant. Ook, net als bij jou, verdeeld over die dagen. Bij mij duurt het even voor ik op gang kom 's morgens omdat ik soms niet altijd weet hoe de taart eruit gaat zien (ik heb wel een idee in mijn hoofd en op papier, maar dit veranderd nogal eens). Nadeel is wel dat ik dan tot laat bezig ben. Bakken duurt eigenlijk maar een kwartier omdat ik de oventijd niet meereken en vulling maken doe ik vlak voordat ik de taart vul (heb 9/10 keer bc vulling). Ik reken dus ook puur de tijd dat ik er actief mee bezig  :y . Nu ik nog eens nadenk......ik ben veel langer bezig met de taart.... Het ontwerp en plaatjes zoeken/printen kost me soms meer tijd dan de hele taart maken  :lol:  (wil het graag goed doen  :) ). Maar net als wat Sonja zegt....je denkt dat het makkelijker wordt, maar dat is juist niet  ;) . Ik denk dat ik het eens echt op ga schrijven hoe lang ik er nu precies over doe  :think:

21

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

al het denkwerk niet meegerekend, denk ik dat ik al snel 8-10 uur met een taartje bezig ben. En dan heb ik het soms nog niet eens gehad over het voorwerk: plaatjes zoeken op internet, printen nadenken enz. Maar ik merk wel: hoe meer brainstormtijd in heb, hoe beter het taartje meestal ook lukken wil, omdat ik dan ook vaak in gedachten al tegen de valkuilen aanloop, en dus dan alternatieven kan bedenken....

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

22

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Esther68 schreef:

Ik bedoelde het niet verkeerd hoor  ;)

Daar ging ook niet van uit hoor, maar ik was gewoon benieuwd waarom jij 12-18 uur actief werk (hoewel verdeeld over gemiddeld 3-4 dagen) niet als 2 dagen zag ;)

Ik moet er inderdaad niet aan denken om ook de tijd waarin ik het het ontwerp nog in uren uit te gaan drukken ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYBLPRO8-D.jpg

Als ik naar deze taart kijk, hoef je natuurlijk weinig aan het ontwerp te doen, de tijd die het me kostte:
details vooraf (lampen, spoiler, logo's etc) incl. custom stencils snijden: 4 uur
kapsels (2x) bakken en custard & ganache maken: 1 uur
vulling afmaken, cake vullen, carven, afsmeren, bekleden: 3 uur
de details maken (wielen, raampjes, ogen, bliksems, 'smile', schroefjes, zwarte omlijningen, stapeltje banden etc): 3,5 uur
totaal dus bijna 11,5 uur, maar dit is dan ook een relatief kleine taart, en met maar 1 vulling (de lemoncurd had ik al eerder gemaakt dus rekening ik voor het gemak niet mee)

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

En dan hebben jullie de denk-uren nog niet mee geteld! Ik kan som 's nachts uren wakker liggen denken van enthousiasme!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

24

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

Voor een taartje van 20cm, niet te ingewikkeld zit ik ook snel aan de 6-8 uur. De grotere en stapels, tja 12-18+ uur is geen uitzondering.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

25

Re: Hoeveel tijd besteed jij aan een taart?

ik ben nu bezig met een 3 hoge vierkante taart.

Althans, de voorbereidingen, mailen, schetsen, info zoeken, plaatjes zoeken...
en ben nu al zo'n 6 uur bezig geweest,
en dan ben ik dus nog niet eens echt de taart aan het maken.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!