1

Onderwerp: Kitchenaid

Hallo Allemaal,


Nou hebben we pas een kitchenaid aangeschaft en ging ik vandaag pannenkoekbeslag maken in de kitchenaid met de ballonklopper, alleen de tarwebloem bleef aan de kom plakken en ik kreeg klontjes in het beslag.

Ik dacht dat ik de ka niet goed had afgedteld, dus heb daar naar gekeken en ging het wel beter, maar niet klontjes vrij en er bleef wat tarwebloem aan de kom plakken ( als je dat dus los haalt met een spatel krijg je klontjes, maar ook al haalde ik het niet weg had ik ook klontjes.


Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Heb het in de magimix gemaakt en daar had ik geen klontjes in het beslag.

Heb ik de ka misschien niet goed afgesteld? Of een te lage snelheid, ben tot 6 gegaan en de kom was niet helemaal vol.

Ik zou graag wat tips krijgen van de mensen die al langer de ka artisan in hun bezit hebben.

( heb het ook de 1e keer gehad met de flexiklopper dat ik hem dus voor het eerst ging gebruiken bij een koopmans chocolade cake , toen gekregen van koopmans vanwege een slecht product, dat het toch wel aan de kom bleef zitten, toch een spatel moest gebruiken en het ook wat aan de rand zat van de flexiklopper.  Misschien eerst insmeren met wat olie??

Ik hoor graag jullie tips.


Alvast bedankt.

Groetjes Marijke

2

Re: Kitchenaid

Je moet voor pannenkoekbeslag gewoon de vlinderklopper gebruiken en niet de ballon klopper.

Wat ik altijd doe is de helft van de melk toevoegen aan de bloem en dit glad kloppen. En daarna pas de rest van de melk en de eieren toevoegen.

Verder kan het zijn dat je kop iets te hoog staat afgesteld waardoor de klopper niet helemaal onder in je kom komt. In de gebruiksaanwijzing kun je leze hoe je deze kan afstellen.

3

Re: Kitchenaid

Oke dus echt alleen de vlinderklopper.

Ja over dat afstellen heb ik gelezen.

Ik had al wel de ballonklopper wat naar boven gedraaid, want hij stond voor mijn gevoel te laag naar de kom toe, het leek alsof hij de kom raakte met draaien of ik moet gewoon aan het geluid wennen.

Ik had ook nadat ik de ballonklopper had gebruikt heel even de flexiklopper gebruikt, volgende keer gewoon de normale vlinderklopper gebruiken dus.

Oke dan zal ik dat fout hebben gedaan bij de ka, ik heb het 2 x gemaakt, 1 keer alles bij elkaar alleen nog de helft van de melk later erbij gedaan en 1 keer alles behalve de bloem die deed ik er dan in delen bij, maar allebei met klontjes.

Ik ga het de volgende keer op jouw manier doen.


Bedankt.

Groetjes Marijke

4

Re: Kitchenaid

djehr schreef:

Je moet voor pannenkoekbeslag gewoon de vlinderklopper gebruiken en niet de ballon klopper.

Wat ik altijd doe is de helft van de melk toevoegen aan de bloem en dit glad kloppen. En daarna pas de rest van de melk en de eieren toevoegen.

Verder kan het zijn dat je kop iets te hoog staat afgesteld waardoor de klopper niet helemaal onder in je kom komt. In de gebruiksaanwijzing kun je leze hoe je deze kan afstellen.



Nog 1 vraag. tot welke stand gebruik je dan de ka?

Groetjes Marijke

5

Re: Kitchenaid

Het ligt er aan wat ik mix
Voor cake mix ik boter en suiker met de vlinderhaak op stand 6 en voor de eieren op stand 4 en de bloem stand 1

Biscuit mix ik met de ballongarde op stand 8

Brooddeeg mix ik met de deeghaak op stand 2

Koekjesdeeg mix ik met de vlinderhaak boter en suiker op stand 4 en de bloem op stand 1

De raspen gebruik ik op stand 2

6

Re: Kitchenaid

Geen idee hoe je het op kunt lossen,

maar vind het zo grappig om te lezen dat je voor pannenkoek beslag een KitchenAid gebruikt,

ik heb er ook een,
maar pannenkoekbeslag doe ik gewoon met de garde kloppen!
(met de hand bedoel ik dan dus,
is zo klaar)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7 Laatst bewerkt door djehr (01-07-2013 21:08)

Re: Kitchenaid

Ik doe ook pannenkoekbeslag in mijn KA.  Veel sneller en makkelijker dan met de hand kloppen vind ik. Is maar wat je gewend ben denk ik  :)

8

Re: Kitchenaid

Siena schreef:

Geen idee hoe je het op kunt lossen,

maar vind het zo grappig om te lezen dat je voor pannenkoek beslag een KitchenAid gebruikt,

ik heb er ook een,
maar pannenkoekbeslag doe ik gewoon met de garde kloppen!
(met de hand bedoel ik dan dus,
is zo klaar)

Omdat ik last van mijn pols heb en de kitchenaid er niet voor niets staat.

En ook omdat er dan meer lucht in komt, deed het hiervoor met de handmixer.

Groetjes Marijke

9

Re: Kitchenaid

djehr schreef:

Ik doe ook pannenkoekbeslag in mijn KA.  Veel sneller en makkelijker dan met de hand kloppen vind ik. Is maar wat je gewend ben denk ik  :)

Maar heb je geen klontjes er in gehad dan?

Ik heb het ook in de magimix gemaakt en daar had ik geen klontjes in.

Groetjes Marijke

10

Re: Kitchenaid

geen klontjes nee. Je zou nog kunnen proberen de melk in de kom te doen en beetje bij beetje de gezeefde bloem toevoegen.
Ik gebruik trouwens pannenkoekenmix van de molen. Misschien is dat ook het verschil?

11

Re: Kitchenaid

Ik gebruik altijd een electrische handmixer, en doe altijd eerst de melk in de kom, en voeg dan het meel toe, en niet zoals in vele pannenkoekenrecepten staat eerst het meel in de kom, en dan de melk toevoegen. Lijkt mij dat je met de 2e manier ook meer klontjes krijgt.

12

Re: Kitchenaid

Heb vandaag weer pannenkoekenbeslag gemaakt en even opgelet wat ik precies doe.
ik doe eerst de helft van de melk in de kom en zet de kitchenaid met de bisschopshaak op stand 1. Dan voeg ik terwijl de mixer draait het meel toe. Als alle meel toegevoegd is heb je inderdaad klontjes. dan zet ik de mixer op stand 4 en mix ongeveer 1 minuut. je ziet de klontjes dan verdwijnen. dan voeg ik 1 voor 1 de eieren toe en mix nog ongeveer 30 seconden. Dan zet ik de mixer weer terug naar stand 1 en voeg de rest van de melk toe.

13

Re: Kitchenaid

Bedankt! :thumb:


Erg aardig dat je de moeite hebt genomen om te kijken hoe je het beslag het beste er in kunt maken!

Heel erg aardig!

Groetjes Marijke

14

Re: Kitchenaid

Ik pak de ballonklopper gooi al de bloem in de kom, eieren en melk erbij, laat alles rustig roeren tot de melk door de bloem zit en zet hem dan gewoon p flink kloppen, al een paar keer gedaan en nooit klontjes

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

15

Re: Kitchenaid

nou ja zeg, ik dacht even dat mijn man onder mijn naam een topic geopend had! Wij hadden vrijdag hetzelfde verhaal! klontjes, en geen mooi glad beslag....
Bedoel jij met de ballongarde ook de draadgaarde? en is de vlinder dan die platte?

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

16

Re: Kitchenaid

mickeymama schreef:

....
Bedoel jij met de ballongarde ook de draadgaarde? en is de vlinder dan die platte?...

:Y  :Y

17

Re: Kitchenaid

owke....dan denk ik dat ik ergens deze vakantie mijn kids nog een keer blij ga proberen met (deze keer klontvrije) pannekoeken.... gemaakt met de juiste garde....
thanks................

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

18

Re: Kitchenaid

djehr schreef:

Heb vandaag weer pannenkoekenbeslag gemaakt en even opgelet wat ik precies doe.
ik doe eerst de helft van de melk in de kom en zet de kitchenaid met de bisschopshaak op stand 1. Dan voeg ik terwijl de mixer draait het meel toe. Als alle meel toegevoegd is heb je inderdaad klontjes. dan zet ik de mixer op stand 4 en mix ongeveer 1 minuut. je ziet de klontjes dan verdwijnen. dan voeg ik 1 voor 1 de eieren toe en mix nog ongeveer 30 seconden. Dan zet ik de mixer weer terug naar stand 1 en voeg de rest van de melk toe.



Hoi,

Ik heb het vandaag gemaakt op deze manier en het is helemaal perfect gegaan.

Nogmaals bedankt voor de genomen moeite!

Groetjes Marijke

19

Re: Kitchenaid

:thumb:  Kleine moeite, groot plezier  ;)