1

Onderwerp: hoe maak je een dikkere vulling zonder dat hij uitpuilt?

Hallo,

Kan iemand me helpen aub...
Ik ben sinds mei aan het bakken.
En men gasten vinden mn taartjes echt wel lekker maar zeggen soms dat de vulling iets dikker mag zijn (bavarois of vers fruit).
Nu heb ik eens een dikkere vulling gelegd maar dan krijg ik na een tijd zon bol randje in mijn strakke taart :(
de volgende keer heb ik eerst met botercreme zo(n muurtje gemaakt en dan opgevuld... maar dan nog vonden ze het niet genoeg... hoe doen jullie dit? Hoe dik smeer je eigenlijk zon vulling?

bedankt

Groetjes,

Lara

2

Re: hoe maak je een dikkere vulling zonder dat hij uitpuilt?

Ik vul met een spuitzak, vrij grote ronde spuitmond; dan wordt de vulling ongeveer 1 cm dik. Een handig alternatief is niet dikkere vulling maar dunner biscuit; ipv in drie plakken snijden ( 2 lagen vulling) in 5 of  6 plakken, dan heb je 4 of 5 lagen vulling, dus toch lekker veel :D  :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Hoeveel lagen vulling maak je in je taart? En waarmee combineer je je verse fruit vulling?
Zelf vul ik altijd 3 lagen die ik eerst van een botercreme (1:1) dijkje voorzie. Afsmeren doe ik ook met bc. Minimaal een uur koelen (liefst langer) voor je gaat bekleden en dan weer goed koelen voor je verder gaat met de versiering. Dan heb je minder kans dat je botercreme te zacht wordt en je taart iets kan vervormen / inzakken. Ik vind wel dat je taart mooier blijft met meerdere dunne lagen vulling (elke laag max 1cm).

4

Hoeveel keer vul jij jouw taarten?Anders misschien meerdere laagjes in de taart doen?   :think: Weet zelf niet hoe dik ik ze ertussen doe,denk op z'n dikst 1cm.

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

5

idd meer laagjes, ipv 1 dikke. Dan is de vulling beter verdeeld over de hoeveelheid biscuits :9
https://lh3.googleusercontent.com/-AJcB4bJVu2k/T2RzHCs2KGI/AAAAAAAAVKE/zDK0VdbxeCM/s640/IMG_3751%2520%2528Kopie%2529-001.JPG

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Piep ik er met een vraag tussendoor. Als ik mn taartzaag op de laagste stand Et kan ik maar 3 lagen snijden, dis 2 keer vullen. Mn biscuit is ongeveer 7,5 cm, zelfde als mn bakblik na het bakken. Is mijn biscuit dan te laag om hem in meer lagen te snijden? Of moet ik een nieuwe taartzaag kopen;)

7

ik heb 2 soorten  :o  en die ene begint idd erg hoog te zagen :rolleyes:

... ik denk dat dit de lage is: http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -4097.html
en dit de hoge:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -3209.html

.....denk ik :think:

8

Je biscuit op een verhoging zetten zodat je lager kan beginnen met zagen? Dus er een bord op de kop onder............

9

Ik heb gezien in een filmpje van deleukstetaartenshop.nl dat als je taartzaag niet lager kan zagen... Dat je je zaag dan hoog moet zetten en je biscuit moet draaien!  :Y Dan heb je nog het gewenste effect

tanyawesterhoff.wix.com/tanyastaarten

10

Om 3 of meer lagen te zagen zet ik de biscuit ook altijd op een niet te brede snijplank. De taartzaag rus daar dan naast.
Maar omkeren is natuurlijk ook een optie.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

11

phy schreef:

Piep ik er met een vraag tussendoor. Als ik mn taartzaag op de laagste stand Et kan ik maar 3 lagen snijden, dis 2 keer vullen. Mn biscuit is ongeveer 7,5 cm, zelfde als mn bakblik na het bakken. Is mijn biscuit dan te laag om hem in meer lagen te snijden? Of moet ik een nieuwe taartzaag kopen;)

ik heb dat ook met mijn zaag. ik draai de taart dan om en dan kan het wel.

12

ik vul ook altijd met 3 lagen. mijn gasten houden ook van veel vulling  :) . ik maak de lagen ook best dik en maak geen dijkje, ik houd wel een halve cm van de rand leeg. en dan plamuur ik de taart dicht met botercreme bij het afsmeren. daarna zet ik hem in de koelkast om even op te stijven en als er dan eventueel nog wat vulling doorheen komt, smeer ik er later nog wat botercreme op. maar dat gebeurt niet vaak eigenlijk. ik weet niet hoe dik ik smeer maar denk ongeveer 1cm.

13

ik vul altijd met 4 lagen die ik met de hand snijd
taartzaag heb ik niet wel een heel lang kartelmes
de laagjes vulling houd ik vrij dun
en de smaken meestal 2 doe ik om en om met tussendoor tremperen
zo heb je de smaken mooi verdeeld over de taart
en dijkjes :nooo is toch niet lekker 1:1 en dan de laag fondant daar nog bij?

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

14

Dijkjes met 1:1 vind ik ook niet lekker, daarom gebruik ik voor dijkjes en afsmeren mbc.
Met mbc kun je ook lekker strak afsmeren zoals hier te zien ishttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XVWKOM7C.jpg

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

15

gewoon tot de rand vullen en dan afsmeren met ganache :Y  :9

:think: .... die laatste cm grote hap botercrème...  :s

16

Carien schreef:

gewoon tot de rand vullen en dan afsmeren met ganache :Y  :9

:think: .... die laatste cm grote hap botercrème...  :s

Als het lekkere botercreme is... niks mis mee! :D :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

17

T-anya schreef:

Ik heb gezien in een filmpje van deleukstetaartenshop.nl dat als je taartzaag niet lager kan zagen... Dat je je zaag dan hoog moet zetten en je biscuit moet draaien!  :Y Dan heb je nog het gewenste effect

Klopt, maar dat werkt alleen als je hem 2 x wil vullen.. niet als je 3 lagen vulling wil..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

18

Een hap mbc is best lekker, ik doe het er ook wel eens als laagje vulling tussen met een lekker smaakje erdoor.

Ganache moet je ook maar van houden, ik heb er een in de fam die geen chocolade lust, onbegrijpelijk maar waar  :lol:

I.p.v. afsmeren met Ganache kun je het er ook overheen gieten zoals ik hier gedaan heb, ook heel lekker. Alles wat lichtbruin is is 1-2-3 Meringue  met mocca, 2e laag is chocoladecreme en onderste laagje abrikozenjam met rum. En lekker dat ie was....
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TGG34XSA.jpg

19

jaa..... zoals altijd: smaken verschillen :D  ;)

20

Ik gebruik bc van de mix. En heb al vaak mensen gehad die deze ook als vulling willen. Nog geen problemen gehad met de marsepein. Afsmeren met 1:1 bc maar echt dun, puur voor het plakken. Dus minder dik dan de foto hier te zien.

Vanachter wil ik nog wel een keer proberen. Maar durf op de een of andere manier niet zo goed...

21 Laatst bewerkt door Carien (07-08-2012 15:17)

:think: vanachter...

:think: da's vast een telefoon met automatische woordcorrectie ofzo...

22 Laatst bewerkt door JPS (07-08-2012 15:56)

Vanachter vullen krijg je ook geen uitpuilingen van  :lol:  ;)  :x  :o  sorry

23

Dat vroeg natuurlijk om een inkopper..

Ik vroeg me altijd al af waarom de taarten van carien er zo mooi strak uit zien, en nooit uitbulken terwijl ze geen dam bouwt. Maar ik denk dat ganache daar inderdaad het antwoord op is. Dat droogt, zelfs als het heel dun is afgesmeerd, heel stevig op, waardoor heel geschikt is bij dikkere vullingen.
Ik gebruik altijd MBC, dat is héél lekker, en kun je gerust een hap dam van eten.  :9 . Maar ik gebruik dus wel altijd een dam. Voordeel is meteen dat het helpt bij de hoogte van je taart.  O-)

Biscuit moet je inderdaad niet te dik eten. Dat is niet lekker. Een hap biscuit is geen tractatie op zich, daarvoor heeft het te weinig smaak.  Zoveel mogelijk laagjes snijden als je kan, is mijn tip. Ik gebruik de stadterzaag en daar gaat het prima mee. De vulling hoeft dan wat mij betreft ook niet heel dik te zijn, als je maar véél laagjes hebt.

Ook even een fotootje, als we toch aan het showen zijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G364WE6Y-D.jpg
Hier had ik de botercreme eigenlijk nog te dun gemaakt. 1;2;2,5. Terwijl 1;2;3 een mooier dijkje geeft die je niet wegdrukt.

24 Laatst bewerkt door ireen123 (07-08-2012 20:29)

Bij de taartjes van gisteren, met een flinke laag vulling van dikke vanille slagroom pudding en een dikke laag aarbeien vlaaivulling.
Dit tussen de chocolade biscuit/genoise.
Een dijkje van chocolade botercreme ( 1:1 + cacao) gespoten en dun afgemeerd met die choco botercreme en die smaakte heel goed :)
Laten koelen met de vorm er op zijn kop op.
Toen choco ganache gemaakt en die er overheen geschud.
Flink laten koelen.
En verder met de fondant.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

25

@JPS
De vulling van abrikozenjam met rum....ook eens proberen, klinkt goed

bedankt voor het idee

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij