1

Onderwerp: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

Ik ben op zoek naar een ´nooit-mislukkend´recept voor chocolade cupcakes. Wie o wie heeft tips? Ik ben echt op zoek naar een beetje smeuig recept, niet van die droge cake.

2 Laatst bewerkt door Lara M. (16-08-2007 09:50)

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

Hoi Roos, ik heb op m'n website een receptje van Nigella geplaats voor heerlijke smeuïge chococakejes, er gaat ook lekker gesmolten chocolade door en jam, echt een aanrader, en nee ze zijn nog nooit mislukt ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3 Laatst bewerkt door Granny W. (16-08-2007 11:14)

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

Roos88 schreef:

Ik ben op zoek naar een ´nooit-mislukkend´recept voor chocolade cupcakes. Wie o wie heeft tips? Ik ben echt op zoek naar een beetje smeuig recept, niet van die droge cake.

Er zijn veel recepten voor chocolade cake, bijna elke kun je gebruiken voor cupcakes, maar je kunt ook je favoriete recept proberen voor brownies, erg geschikt om een smeuige cupcake te maken.
Hier heb je een basic brownie recept, vol met chocolade :

65 gram boter
65 gram chocolade in stukjes
210 gram rietsuiker
65 ml volle melk (kamertemperatuur)
2 eieren (kamertemperatuur)
80 gram patenbloem 1 el cacao
2 el bakvaste chocolade druppels (optioneel)
een paar druppels vanille
mespuntje zout

Chocolade even laten smelten, goed doorroeren om zeker te zijn dat alles gesmolten is en opzij zetten.
De bloem vermengen met de cacaopoeder en zout en wegzetten

Boter net smelten en de suiker er goed door mixen, nu toevoegen de eieren, na ieder ei goed mixen, dan de melk, de gesmolten chocolade, de bloemmix en de vanille. Nu de chocolade druppels met een lepel even door het beslag vouwen.

In de cupcakes vullen, dit is een brownie beslag dus komt niet hoog op.

In een voorvermarmde oven van 175 graden bak de cupcakes voor ongeveer een 20 minuten, de cakjes worden op top een beetje krokant en blijven zacht en chewy aan de binnenkant.

Je kunt uiteraard ook bvb wat gehakte pecans of walnoten toevoegen.

Erg lekker is om als de brownie cupcakes klaar zijn in de magnetron in een geschikt hitte bestendig schaaltje 3 of 4 vanillefudge caramels te smelten met een theelepletje melk, goed roeren (kijk uit, gloeiend heet) en deze met behulp van een vorkje of lepeltje wat fudge lijntjes te trekken over je brownies.

I believe in Sandy Claws

4

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

Dat recept klinkt lekker, Granny W. Moet de 65 gram chocolade pure of melkchocolade zijn?

5

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

johnnycupcakes schreef:

Dat recept klinkt lekker, Granny W. Moet de 65 gram chocolade pure of melkchocolade zijn?

Ik gebruik zelf voor de basis altijd een pure chocolade, dat geeft een rijke chocoladesmaak, je kunt voor de echte chocholic uiteraard ook de echte 72% of hoger bijna zwarte chocolade gebruiken, mijn dochter is daar razend op :)

I believe in Sandy Claws

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

hoi granny,

staat dit recept oop op je site???
heb gisteren even gekeken en de marzipan botercreme lijkt me geweldig!
bedankt!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

dutchdecorator schreef:

hoi granny,

staat dit recept oop op je site???
heb gisteren even gekeken en de marzipan botercreme lijkt me geweldig!
bedankt!

Saskia

Hi Saskia

Het recept staat nog niet op mijn site, we zijn deze tak van de site nog maar net begonnen en voegen stukje bij stukje toe, ik probeer van ieder recept een foto te leveren, recept te schrijven en dan erop. Maar mijn webdesigner was even niet beschikbaar vanwege een paar gekneusde vingers en we lopen enigzins achter :)

Ik ben niet alleen bezig met zoet maar ook met brood etc, wil al mijn recepten eerst weer allemaal even zelf maken zodat ik zeker weet dat er niets verkeerd gaat :)

Ik moet ook een keuze maken aan recepten die ik over een periode van meer dan 30 jaar heb gebruikt/ontworpen of geleerd tijdens mijn opleiding/werk of van mijn moeder en dat zijn er nogal wat en niet allemaal zijn ze aan de Nederlandse smaak getoetst :)

Er staat op dit forum nog een paar van mijn recepten, eentje voor chocolatchip cookies (een recept van een kennis en door mij een beetje aangepast) en een sugarcookie dat niet vervormd tijdens het bakken en geschikt is voor versiermogelijkheden, beiden komen ook op de site te staan met foto's.

Ook de trempeersiroop moet nog naar de site en nog honderd andere dingen geloof ik :)

Maar nu terug naar de keuken, verse Kaiserbrotchen bakken :)

I believe in Sandy Claws

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

hmmmmmmm ik heb net broodmix gekocht voor het geval dat het morgen de hele dag regend hebben de jongens wat te doen ik wilde een broodje vlechten !

groet,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

9

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

dutchdecorator schreef:

hmmmmmmm ik heb net broodmix gekocht voor het geval dat het morgen de hele dag regend hebben de jongens wat te doen ik wilde een broodje vlechten !

groet,
Saskia

Er staat een recept op de site voor Butterzopf, dit is een lekker zacht zoetig witbrood, erg geschikt om een vlechtbrood van te maken als je ooit nog eens met gewone ingredienten aan de bak wil, zoveel leuker en lekkerder dan een mix :)

Wil je eens een kaiserbroodje vorm krijgen dan verdeel je deeg in stukjes van ongeveer 60 gram en rol een stukje uit tot een lengte van 15 cm ongeveer, hierin leg je een simpele platte knoop, stop het 'onderste uiteinde boven in het midden en de het 'bovenste' uiteinde onder in het midden een beetje omhoog, zo heb je een kaiserbroodje vorm :)

Even kijken want ik heb ergens een site url waar een fotocollage staat........

Yep gevonden:
http://www.preparedpantry.com/howtomakekaiserrolls.htm

I believe in Sandy Claws

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

leuk!
bedankt,
ja het moet nu maar even met een mix anders worden de kids ongeduldig het is ook maar een testje hoor meer bezig houden eigenlijk man man wat zal ik blij zijn als die schooldeur weer open staat!
SaskiA

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

dutchdecorator schreef:

leuk!
bedankt,
ja het moet nu maar even met een mix anders worden de kids ongeduldig het is ook maar een testje hoor meer bezig houden eigenlijk man man wat zal ik blij zijn als die schooldeur weer open staat!
SaskiA

:) Ik heb gelukkig geen kleine kids.........ik vind ze altijd wel leuk....van een ander :)

Mijn dochter (20) gaat maandag weer naar school, maar tussendoor zie ik die ook maar weinig, op die leeftijd hebben ze gelukkig een eigen leven :)

I believe in Sandy Claws

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

ja ik kan niet wachten tot ze de deur uit zijn maar helaas met 5 en 7 duurt dat nog wel even.

als ze nou eens niet zo zouden vechten de hele dag maar eens gewoon een spelletje doen of lego-en of zo maar nee hoor elkaar aanvallen blijft blijkbaar de leukste bezigheid.
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

13

Re: Recept gezocht dat niet kan mislukken: chocolade cupcakes!

dutchdecorator schreef:

ja ik kan niet wachten tot ze de deur uit zijn maar helaas met 5 en 7 duurt dat nog wel even.

als ze nou eens niet zo zouden vechten de hele dag maar eens gewoon een spelletje doen of lego-en of zo maar nee hoor elkaar aanvallen blijft blijkbaar de leukste bezigheid.
saskia

Aha ...slopertjes.......ik zette de slopertjes meestal aan het werk met zoutdeeg en liet ze daar mee knoeien en enge dingen van maken zoals bloeddoorlopen ogen enzo.........vonden ze geweldig :)

I believe in Sandy Claws