1 Laatst bewerkt door jyttevw (10-05-2013 11:30)

Onderwerp: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Omdat mijn broer allergisch is aan eieren en de boter zo goed als op was, heb ik wat gegoogeld, een combinatie van verschillende receptjes samengengevoegd en wat cupcakes in elkaar geflanst! (:
Ze zijn supergoed gelukt en in tegenstelling tot de meeste eivrije cupcakes, zijn deze luchtig, niet hard, zakken ze niet in (integendeel, ze werden echt groot!) enz.

Het receptje: (voor ca. 25 cupcakes)

Benodigdheden:
- 345 g (zelfrijzende) bloem
- 2 koffielepels bakpoeder
- 0,5 koffielepel baksoda
- 0,5 koffielepel zout
- 2 zakjes vanillesuiker
- 200 g witte suiker
- 350 ml vanille soyamelk
- 1 eetlepel wit azijn
- 200 ml arachideolie

- 2 beslagkommen
- mixer

Bereidingswijze:

Neem de eerste beslagkom en meng hierin de soyamelk met het azijn.
Laat het staan terwijl je aan de 2de beslagkom begint zodat het kan schiften.
Neem de tweede beslagkom en meng hierin alle droge ingrediënten.
Voeg nu de olie toe aan de eerste beslagkom en mix dit 1 min. op een lichte stand.
Daarna voeg je de droge ingrediënten toe aan het natte mengsel en mix dit op een middelmatige stand voor 2 à 3 min.
Verdeel daarna het mengsel over de cakevormpjes en bak ze op 160 graden celcius tot ze goudbruin zijn. (ca. 10 à 12 minuten)

http://i47.tinypic.com/1zya7wl.jpg
Een kijkje in de oven! :)


http://i50.tinypic.com/xfszyw.jpg
Het eindresultaat, mmmm! :)




Smakelijk! :)

p.s.: ergens onderaan deze pagina vind je de binnenkant van de cupcake  :lol:

2

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Bedankt, ik heb het recept meteen gespaard. Dit is heel makkelijk om achter de hand te hebben, als er een verzoek komt!

Esther

3

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

waarom moet de soja eigenlijk eerst schiften? (ik probeer het normaal nl zoveel mogelijk te voorkomen, maar ik vraag me dus af wat het effect is in je eindresultaat..)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Mirjam5 schreef:

waarom moet de soja eigenlijk eerst schiften? (ik probeer het normaal nl zoveel mogelijk te voorkomen, maar ik vraag me dus af wat het effect is in je eindresultaat..)

Hierdoor worden je cakejes luchtiger, vind ik. (:

5

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Wat een goede oplossing,
ik zie dat je scheve bovenkanten hebt gebeurt mij ook vaak doordat ik een heteluchtoven heb, hoe voorkom je dat eigenlijk?

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Ik ben altijd benieuwd naar ei-vrije recepten. Dat zijn echt de moeilijkste wat mij betreft. Had nog niet eerder van de schifttip gehoord. Interessant! Ik had graag een binnenkant fotootje gezien O-) , om de luchtigheid van het kruim te kunnen zien. Maar zo zie ik in ieder geval een flink gerezen cakeje. Leuk om zo'n kijkje in de oven te krijgen!
Ik zie dat je (zelfrijzend) tussen haakjes hebt staan. Wat bedoel je daarmee? Of bedoel je dat je de bakpoeder weg laat als je voor de zelfrijzende kiest?

7

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

B&F schreef:

Wat een goede oplossing,
ik zie dat je scheve bovenkanten hebt gebeurt mij ook vaak doordat ik een heteluchtoven heb, hoe voorkom je dat eigenlijk?

Dat vind je hier ;) http://www.deleukstetaarten.nl/faq/105/ … ovenkant?/
Ik had het nu niet gedaan, omdat dit maar een probeersel was, niet om te versieren ofzo. (:

8

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

mieperdepiep schreef:

Ik ben altijd benieuwd naar ei-vrije recepten. Dat zijn echt de moeilijkste wat mij betreft. Had nog niet eerder van de schifttip gehoord. Interessant! Ik had graag een binnenkant fotootje gezien O-) , om de luchtigheid van het kruim te kunnen zien. Maar zo zie ik in ieder geval een flink gerezen cakeje. Leuk om zo'n kijkje in de oven te krijgen!
Ik zie dat je (zelfrijzend) tussen haakjes hebt staan. Wat bedoel je daarmee? Of bedoel je dat je de bakpoeder weg laat als je voor de zelfrijzende kiest?

Dit is eigenlijk het eerste echt goed gelukte ei-vrije receptje voor cakejes dat ik al geprobeerd heb. ;)
Goed idee, die foto van de binnenkant! Dom van me dat ik daar niet aan gedacht heb. Vandaag gaat helaas niet meer lukken denk ik, maar morgen of zondag komt die foto!
En met die zelfrijzend tussen haakjes, bedoel ik dat je ook gewone bloem kan gebruiken, ikzelf gebruik altijd zelfrijzende bloem en vind dat ook het handigste omdat ze dan wat groter worden. :)

9

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

jyttevw schreef:
Mirjam5 schreef:

waarom moet de soja eigenlijk eerst schiften? (ik probeer het normaal nl zoveel mogelijk te voorkomen, maar ik vraag me dus af wat het effect is in je eindresultaat..)

Hierdoor worden je cakejes luchtiger, vind ik. (:

dan ga ik dat dus zeker proberen!! :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Mirjam5 schreef:
jyttevw schreef:
Mirjam5 schreef:

waarom moet de soja eigenlijk eerst schiften? (ik probeer het normaal nl zoveel mogelijk te voorkomen, maar ik vraag me dus af wat het effect is in je eindresultaat..)

Hierdoor worden je cakejes luchtiger, vind ik. (:

dan ga ik dat dus zeker proberen!! :Y

Super! :Y

11

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Het is veeeeel te laat dat ik het erbij zet, maar beter laat dan nooit  :Y
Ik heb ze pas opnieuw gemaakt en opnieuw had ik een geweldig lekker, luchtig, niet brokkelend resultaat! ziehier de foto van de structuur van de cupcakes (: http://i39.tinypic.com/2m78co6.jpg

12

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Ziet er goed uit! :thumb:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Ziet er inderdaad verrassend luchtig uit voor een eivrijcakje. Leuk dat je de foto nog kwam laten zien.  :)

14

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

dankjulliewel! (:

15

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Zou je hier ook een blanda-tje mee kunnen doen?

Mezelf een 'leuke' uitdaging aan de hand gedaan, ei en koemelkvrije taart maken voor mn ouders volgende week, zijn 40 jr getrouwd. Heb de week erna slechts een bestelling voor 75 cc's staan dus tijd genoeg om wat nieuws uit te proberen toch?  :grr:

16

Re: Vegi vanillecupcakes! (ei-, melk- en botervrij)

Ik sla hem op, altijd handig!

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje