1

Onderwerp: Eigen recepten of uit verpakking?

Hallo,

Zoals jullie kunnen zien ben ik redelijk nieuw hier. Dus sorry als hier al een ander topic over is. Maar ik kon het zo snel niet vinden.

Ik ben mijzelf even wegwijs aan het maken in de taarten wereld. Ik ben er al achtergekomen dat het versieren het leukste is en niet zo zeer het bakken. Misschien komt dat ook wel omdat het mij niet zo gemakkelijk af gaat. Het is het iedere keer net niet. Te droog, te weinig beslag etc etc.

Nu is het zo... als ik een taart maak dan heb ik altijd in mijn achterhoofd dat ik alles zelf moet maken. Voel me dan een beetje een vals speler ofzo (terwijl ik er nu toch steeds meer na ga neigen haha) Maar toch lees ik dat heel veel mensen de mixen gebruiken van bijvoorbeeld Funcakes. (de biscuit of red velvet)
Nu vraag ik mij dus af, wat gebruiken de meeste mensen hier.. eigen recepten of toch de voor verpakte artikelen.

En dan vraag ik mij nog iets af. Ik ben op zoek naar een goede stevige slagroom. Ik kan bijna nergens die van 40% vinden. Hoe doen jullie dat? En ik zie op foto's vaak witte toefen en ben er altijd vanuit gegaan dat dat slagroom was. Maar zou dat ook die enchanted cream kunnen zijn? Ben benieuwd wat jullie gebruiken :)

2

Re: Eigen recepten of uit verpakking?

Ik gebruik de mixen van funcakes.
Lukken altijd goed en makkelijk te verwerken.

Toeven kunnen diverse dingen zijn; slagroom (al dan niet met versteviger), botercréme, enchanted créme..
Zelf vind ik enchanted créme erg lekker en makkelijk te verwerken, zowel als vulling of als toef. Met een smmakje erdoor is het nog smakelijker :)

3

Willeke87 schreef:

Toeven kunnen diverse dingen zijn; slagroom (al dan niet met versteviger), botercréme, enchanted créme..
Zelf vind ik enchanted créme erg lekker en makkelijk te verwerken, zowel als vulling of als toef. Met een smmakje erdoor is het nog smakelijker :)

Bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik binnen kort maar een paar kilo in huis slaan.

En kan je enchated creme ook gebruiken op fondant? of moet je voor versiering echt botercreme of genache gebruiken?  Zou het zonde vinden als het ging smelten.

4

Ik gebruik ook bijna alles van funcakes, het werkt heel fijn.
Ook enchanted cream vind ik prettig zeker met gesmolten witte chocolade erdoor.

Voor toeven gebruik ik ook aangevette slagroom.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby

5

Sieniej_ schreef:
Willeke87 schreef:

Bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik binnen kort maar een paar kilo in huis slaan.

En kan je enchated creme ook gebruiken op fondant? of moet je voor versiering echt botercreme of genache gebruiken?  Zou het zonde vinden als het ging smelten.

Toeven op de fondant bedoel je?!
Daar is pas nog een discussie over geweest hier ;)
De ene zegt dat slagroom/enchanted niet op fondant kan ivm smelten vd fondant, terwijl n ander weer andere ervaring heeft..

6

Ik ben ook van de mixen  :Y . Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan  ;) . Toeven maak ik niet veel maar als ik het wel doe dan maak ik de mbc. Hier kun je mooie toeven mee spuiten. Enchanted creme droogt wat uit, vind ik, waardoor het lijkt of ik zo'n roze/geel schuimblok, maar dan zachter, aan het eten ben. Toeven zijn wel mooi met de EC. Aangevette slagroom is idd ook erg lekker en werkt heel fijn. Blijft ook mooi in model en zakt niet in, wat gewone slagroom wel eens doet.

7

zelf gebruik ik ook de mixen van funcakes, werkt prima en fijn.

voor de toef met slagroom is aangevette slagroom heel fijn dan blijft het inderdaad mooi stevig.

enchanted cream doe ik ook met witte chocolade en is vooral makkelijk en voor een smashcake prima!!

merenque botercreme is iets meer werk maar ook erg lekker en kan je mooie toefen mee spuiten.

succes met alles!! :thumb:

Ik gebruik ook de mixen van funcakes. Ik gebruikte al de biscuitmis en de cupcakemix en sinds vorige week ook de mix van de botercreme. Vind het zelf lekker en de biscuit blijft bij mij lekker smeuiig.
Ik gebruik voor het vullen altijd botercreme ipv slagroom, dat is makkelijker goed te houden....

9

Ik ben net als jij - ik vind het decoreren het leukst. Dus ik besteed daar de tijd aan en maak het me makkelijk voor het bakken. Mixen dus. Meestal funcakes, want die bevallen mij erg goed.

"Gewone" slagroom is meestal 35% vet, dat is (precies) voldoende om te gebruiken voor ganache. Wil je het opkloppen en langere tijd stevig houden, dan kun je het vetgehalte verhogen, door mascarpone toe te voegen, of - wat ik persoonlijk veel makkelijker vind, omdat ik het altijd in huis heb - wat gesmolten roomboter. Zie dit topic, berichtje 18 en verder.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

10

Denk dat het een kwestie van uitproberen is. Zelf bak ik het liefst gewoon "from scratch", maar in sommige gevallen is een mix ook  ideaal. Biscuit bak ik altijd met de mix van funcakes, omdat ik dat gewoon het lekkerst vind. Cake van een mix vind ik niks(althans  niet te vergelijken  met zelf gemaakt). Een uitzondering daarop is dan weer de winter wondercake van funcakes, die vind ik echt super lekker. Dus gewoon uitproberen wat je het lekkerst vindt(en het prettigst vindt werken),  dan zul je merken dat je voor sommige dingen een mix zult kiezen, en soms liever een eigen recept.

Wat slagroom betreft, aangevette slagroom is erg lekker, en mooi stevig. Je kunt het recept hierboven vinden bij recepten.

11

oohhhhh dus eigenlijk zegt merendeel dus gewoon kant en klaar! Mooi, dan ga ik vrijdag flink inslaan :D

Heel erg bedankt voor jullie reacties :)

12

Ik bak from scratch. Heb nog nooit een mix gebruikt en durf niet van mijn recept af te wijken.
Ook de vullingen maak ik zelf, behalve bv vlaaivulling...die gebruik ik uit blik.
Toeven spuit ik van crème die ik maak van roomboter en zelfgemaakte BBR (geen instant). Als ik slagroom spuit dan voeg ik slagroomversteviger toe.

NB: de enchanted cream zou ik overigens wel eens willen proberen...hoor zoveel lovende verhalen.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery