Zoals beloofd, volgen hier de recepten.
De Polonaise van aardbeien en limoncelloroom
Het "bakje":
2 eiwitten
110gr fijne kristalsuiker
snufje zout
70gr poedersuiker
1tl citroensap
Klop het eiwit met het zout en het citroensap, voeg geleidelijk de kristalsuiker toe. Klop tot het eiwit stijf is (tot er pieken blijven staan). Spatel dan de poedersuiker (gezeefd) erdoor.
Spuit op een bakplaat (met bakpapier) één cirkel van ca12à15cm doorsnede en 4 ringen van dezelfde doorsnede. Bak dit op 100gr ca45minuten. Laat afkoelen.
Met de overgebleven meringue ga je het bakje vormen: spuit op de cirkel een ring en plak hier een reeds gebakken ring op. Dan spuit je weer een ring meringue-cement en plakt weer een gebakken ring er op. Zo vorm je verder je bakje compleet. Buitenom maskeer je de zijkant met meringue.
Zet het meringuebakje terug in de oven, weer op 100gr en nu 60min. Laat helemaal afkoelen.
Ik had een doorsnede van 12cm genomen, zo kon ik nl de cirkel en de ringen in één keer in mijn oven doen (ik heb een combi). Hierbij had ik wat meringue over en heb hier nog een paar dotten mee gespoten op de bakplaat. Ik heb het in de oven laten afkoelen, met de deur wat open.
vulling
250ml slagroom
2el suiker
4el limoncello
1 zakje klop-fix
paar aardbeien in plakjes gesneden
Klop de slagroom lobbig met de suiker en de limoncello. Vul het bakje tot halverwege met de limoncelloroom, leg hier de in plakjes gesneden aardbeien op en vul verder met de room.
Afwerking
Aardbeien (ca.120gr + een paar mooie)
60gr suiker
1el frambozenjam
1el water
Kook 120gr aardbeien met het water, de suiker en de frambozenjam tot moes. Pureer het in bv een blender of druk door een zeef, zodat je een gladde saus overhoudt
Leg de mooie aardbeien bovenop je taartje en giet hier de aardbeiencoulis over.
Tip: maak de polonaise op de dag zelf, want de meringue wordt weer wat zachter door de room
Succes!
Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery