1

Onderwerp: Niet machtige botercreme gevraagd

Hallo,

Weten jullie een recept voor botercreme dat niet zo machtig is? Ik heb er zelf niet veel last van maar als mensen het eten hoor ik vaak dat ze zeggen dat ze het te machtig vinden, hebben jullie recepten of tips en ideeën?

Bedankt voor het lezen <3

Groetjes,
Liesbeth

2

Re: Niet machtige botercreme gevraagd

botercreme luchtig, staat bij de recepten hierboven. Heerlijk, smaakt naar softijs.

Tieneke

3

kan op de botercrème luchtig fondant, dus een toef op een cupcake met een fondant versiering? :think:

4

Via een mailtje hebben Bakla en ik getest of de fondant zich goed houdt, ik deel hier met jullie even het resultaat en het recept dat ik altijd gebruik:

De test is gelukt (twee teetips met een beetje creme en een rondje fondant erop). Zowel degene die gekoeld stond als de degene die op het aanrecht is blijven staan, in beide gevallen is de fondant droog gebleven en niet gesmolten. Dus krijg je nu mijn recept. Het is in cups, op google kun je desnoods wel vinden hoe je het omrekent als je geen cups hebt. Geen idee waar ik het ooit vandaan heb gehaald, vast van een amerikaanse site.

Doe 2/3e cup suiker in een pan met 1/4e cup bloem en 1 cup melk. Kook dit al roerend voor 5 minuten (echt blijven roeren hoor, het brandt snel aan) op een laag vuur. Laat afkoelen tot kamertemperatuur. Ik koel altijd snel af door de gootsteen gedeeltelijk vol te laten lopen en de pan daarin te zetten. Ook dan af en toe roeren om een vel te voorkomen.
Klop een zachte pakje roomboter, doe de vla erbij en blijf nog 5 minuten kloppen. Klaar ben je. Je kunt er allerlei smaken doorheen doen, maar het schift snel als je er fruit of zelfgemaakte jam doorheen doet. De jam uit de winkel gaat beter (zit kennelijk minder vocht/fruit in…

Het handige van dit recept is dat je geen poedersuiker gebruikt en dus nooit het risico loopt je tanden te voelen knersen..

Tieneke

5

Super bedankt nogmaals Tante Tien en morgen laat ik zeker weten hoe het gegaan is!! :thumb:  :y  :y

kan eigenlijk niet wachten maar ja morgen is beter :lol:

6

Tante Tien schreef:

Via een mailtje hebben Bakla en ik getest of de fondant zich goed houdt, ik deel hier met jullie even het resultaat en het recept dat ik altijd gebruik:

De test is gelukt (twee teetips met een beetje creme en een rondje fondant erop). Zowel degene die gekoeld stond als de degene die op het aanrecht is blijven staan, in beide gevallen is de fondant droog gebleven en niet gesmolten. Dus krijg je nu mijn recept. Het is in cups, op google kun je desnoods wel vinden hoe je het omrekent als je geen cups hebt. Geen idee waar ik het ooit vandaan heb gehaald, vast van een amerikaanse site.

Doe 2/3e cup suiker in een pan met 1/4e cup bloem en 1 cup melk. Kook dit al roerend voor 5 minuten (echt blijven roeren hoor, het brandt snel aan) op een laag vuur. Laat afkoelen tot kamertemperatuur. Ik koel altijd snel af door de gootsteen gedeeltelijk vol te laten lopen en de pan daarin te zetten. Ook dan af en toe roeren om een vel te voorkomen.
Klop een zachte pakje roomboter, doe de vla erbij en blijf nog 5 minuten kloppen. Klaar ben je. Je kunt er allerlei smaken doorheen doen, maar het schift snel als je er fruit of zelfgemaakte jam doorheen doet. De jam uit de winkel gaat beter (zit kennelijk minder vocht/fruit in…

Het handige van dit recept is dat je geen poedersuiker gebruikt en dus nooit het risico loopt je tanden te voelen knersen..

Tieneke

Heel erg bedankt!! Dit is dus een botercreme recept?? Hoeveel is 1 pakje roomboter en hoeveel vla moet er bij? Nogmaals heel erg bedankt voor het recept!!

7

Het is inderdaad botercreme. 1 pakje roomboter is 250 gram en de vla heb je daarvoor zelf gemaakt van bloem, melk en suiker.

Tieneke

8

Voor de duidelijkheid nog even een opmerking van mijn kant.
Een cup is een inhoudsmaat, je hebt van die lepels waar cup op staat, maar mocht je die niet hebben dan kun je ook een kopje, glas of beker of schaaltje gebruiken, zolang je voor alle benodigdheden in je recept maar dezelfde kop,glas,beker of schaaltje gebruikt.
Dus een koffie kopje voor de suiker, dan hetzelfde kopje voor de rest van het recept.

Succes.

Christine.

9

Ik ben nog heel wat aan het uittesten, heb nu al botercreme obv bloem en melk geprobeerd en obv meringuepoeder! Allebei heel lekker, maar naar welke gaat jullie voorkeur ivm werken en standvastig blijven met bv warm weer?

Groetjes Anne

10

Is dat recept ook om taart mee af te smeren of alleen voor toeven spuiten?

11

Ik smeer mijn taarten er ook mee af en vul ze ook hiermee.

Tieneke

Kan ik dit recept ook gebruiken als ik een drip cake ga maken? Om hem af te smeren met deze (gekleurde )frosting/botercrème zoals hierboven beschreven staat?

Ik ga straks aan de bak. Eerste drip cake!

Bedankt alvast