Via een mailtje hebben Bakla en ik getest of de fondant zich goed houdt, ik deel hier met jullie even het resultaat en het recept dat ik altijd gebruik:
De test is gelukt (twee teetips met een beetje creme en een rondje fondant erop). Zowel degene die gekoeld stond als de degene die op het aanrecht is blijven staan, in beide gevallen is de fondant droog gebleven en niet gesmolten. Dus krijg je nu mijn recept. Het is in cups, op google kun je desnoods wel vinden hoe je het omrekent als je geen cups hebt. Geen idee waar ik het ooit vandaan heb gehaald, vast van een amerikaanse site.
Doe 2/3e cup suiker in een pan met 1/4e cup bloem en 1 cup melk. Kook dit al roerend voor 5 minuten (echt blijven roeren hoor, het brandt snel aan) op een laag vuur. Laat afkoelen tot kamertemperatuur. Ik koel altijd snel af door de gootsteen gedeeltelijk vol te laten lopen en de pan daarin te zetten. Ook dan af en toe roeren om een vel te voorkomen.
Klop een zachte pakje roomboter, doe de vla erbij en blijf nog 5 minuten kloppen. Klaar ben je. Je kunt er allerlei smaken doorheen doen, maar het schift snel als je er fruit of zelfgemaakte jam doorheen doet. De jam uit de winkel gaat beter (zit kennelijk minder vocht/fruit in…
Het handige van dit recept is dat je geen poedersuiker gebruikt en dus nooit het risico loopt je tanden te voelen knersen..
Tieneke