1

Onderwerp: Ideeën voor eetbaar zand?

Hoi allemaal :)

Over een aantal weken maak ik een Woezel en Pip piratentaart. Hierbij wil ik ook graag 'eetbaar zand' gebruiken.
Ik heb gelezen over bruine basterdsuiker en over koekkruimels. Hebben jullie misschien nog andere ideeën? En is het ook mogelijk om witte suiker te kleuren in de juiste kleur?

Bedankt!

2

Re: Ideeën voor eetbaar zand?

Witte suiker kleuren zou ik niet doen (weet eigenlijk hoe je suiker moet kleuren, maar zou denken poederkleurstof). Dan kun je beter lichtbruine basterdsuiker gebruiken. Veel makkelijker  ;). Ik gebruik meestal biscuits hiervoor. Ik ga er niet extra voor bakken maar heb meestal wel een half bolletje in de vriezer liggen. Voordeel van biscuit is dat deze de taart niet nog zoeter maakt. Nadeel is dat het 'zand' zo licht is dat je uit moet kijken dat deze niet wegwaait wanneer je de taart verplaats  ;). Ik plak het zand wel vast maar zand van biscuit is veel lichter dan bv biscuitjes en/of suiker. Soms gebruik ik beschuit maar meestal hebben we de volkoren en die is dan weer te donker.

Super bedankt! Maar je hebt het over biscuit en biscuitjes. Dus van die kaakjes bedoel je? Dat werkt dus ook goed?

4

Gekleurde suiker maak je met kristalsuiker en gelkleurstof (die je ook voor fondant gebruikt). Gewoon in een boterhamzakje bij elkaar doen en dan kneden tot je de kleur mooi vind.
En verkruimelde digestive geeft ook mooi zand hoor.

Tieneke

5

Elize van B. schreef:

Super bedankt! Maar je hebt het over biscuit en biscuitjes. Dus van die kaakjes bedoel je? Dat werkt dus ook goed?

Met biscuit bedoel ik de taartbodem en met bescuitjes de koekjes  ;). De biscuit kun je heel fijn vermalen tussen je handen en de biscuitjes met een lepel in een bakje vermalen  ;)

Tante Tien schreef:

Gekleurde suiker maak je met kristalsuiker en gelkleurstof (die je ook voor fondant gebruikt). Gewoon in een boterhamzakje bij elkaar doen en dan kneden tot je de kleur mooi vind.
En verkruimelde digestive geeft ook mooi zand hoor.

Tieneke

Dit kan dus ook met de kleurstof van wilton? (icing colours) Dan ga ik dat eens proberen. Bedankt!

Esther68 schreef:
Elize van B. schreef:

Met biscuit bedoel ik de taartbodem en met bescuitjes de koekjes  ;). De biscuit kun je heel fijn vermalen tussen je handen en de biscuitjes met een lepel in een bakje vermalen  ;)

Okee :) bedankt. Ik ga het denk ik proberen met de biscuitjes en ook met suiker kleuren. Dan kijk ik wat het mooiste effect geeft.

8 Laatst bewerkt door Bianca1969 (29-04-2016 18:28)

Als ik "zand" moet hebben, dan gebruik ik altijd lichtbruine basterdsuiker. Vind ik wel een mooi effect geven.
Suiker kleuren kan natuurlijk ook, maar de structuur van de suiker vind ik persoonlijk niet zo zandachtig.

Hier een foto van een taart waarbij ik lichtbruine basterdsuiker heb gebruikt als zand. De donkerbruine basterdsuiker geeft een "aarde" look, dus als je een moestuintje of zo wilt maken.
http://myalbum.com/photo/ppMKa3JhMDU2/360.jpg

Maar idd wat je zegt: even uitproberen wat je zelf het mooiste vindt.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Bianca1969 schreef:

Als ik "zand" moet hebben, dan gebruik ik altijd lichtbruine basterdsuiker. Vind ik wel een mooi effect geven.
Suiker kleuren kan natuurlijk ook, maar de structuur van de suiker vind ik persoonlijk niet zo zandachtig.

Hier een foto van een taart waarbij ik lichtbruine basterdsuiker heb gebruikt als zand. De donkerbruine basterdsuiker geeft een "aarde" look, dus als je een moestuintje of zo wilt maken.
http://myalbum.com/photo/ppMKa3JhMDU2/360.jpg

Maar idd wat je zegt: even uitproberen wat je zelf het mooiste vindt.

Bedankt! Ziet er inderdaad mooi uit. Ik ga even uitproberen en kijken wat het beste bij de taart staat :)