Dank jullie wel voor de leuke reacties.
Het recept voor de Schwarzwálder Kirsch is niet heel spectaculair hoor. Hier komt het:
Dit is voor een 15cm taart...
Chocoladebiscuit:
2 eieren (ik neem altijd maat L)
62gr suiker
40gr bloem
6gr cacaopoeder
10gr maïzena
3gr vanillesuiker
3gr bakpoeder
snufje zout
Eieren in een kom warm water leggen. Bakblik invetten en bekleden met bakpapier (hogere randen dan de randen van het bakblik, zodat je biscuit erboven uit kan groeien). Oven op 180graden voorverwarmen (let op: dit werkt bij mijn oven, wellicht moet je jouw oven lagere temperatuur kiezen!!)
Mix de eieren samen met de suiker en de vanillesuiker....zeker 10minuten mixen.
Zeef de bloem, maïzena, cacaopoeder en zout.
Mix dit bloemmengsel kort en op lage stand door het eimengsel...beter is nog om het erdoor te spatelen om de luchtigheid te behouden!
Bak op 180gr (of lager, afhankelijk van je oven) ca 35-40minuten (controleer na 30min met een satéprikker).
Laat je biscuit goed afkoelen en snijd hem daarna 2x door.
Suikersiroop
100gr water
100gr suiker
Kirschwasser
Zet het water met de suiker op het vuur en laat koken en indikken tot een suikersiroop. Het is goed als er grote bellen aan het wateroppervlak komen en je siroop traag van je lepel af loopt.
Haal het pannetje van het vuur en schenk je siroop in een kopje. Voeg naar smaak Kirschwasser toe. Ik denk dat ik ca. 5 el heb toegevoegd, weet het niet precies...tijdens het maken leek het me veel (na proeven, maar in de taart had het zelfs nog ietsje meer mogen zijn, dus niet bang zijn dat je teveel gebruikt)
Vulling
Slagroom: Klop je slagroom met suiker en klop-fix zoals je gewend bent. Je kunt ook nog wat cacaopoeder toevoegen, zodat je een chocoladeslagroom hebt (hoort ook eigenlijk, ik was het vergeten
Kersenvlaaivulling (blikje)
Opbouwen
De onderste laag van je biscuit rijkelijk besprenkelen met de Kirschsiroop. Een laagje kersenvlaaivulling én een laagje slagroom.
De 2e laag biscuit erop leggen en idem dito besprenkelen en laagje kersen én laagje slagroom. De 3e laag er op en wederom besprenkelen.
Afwerking: ik heb hier bovenop nog een laagje kersenvlaai gedaan en vervolgens de zijkanten met slagroom afgesmeerd en wat toefjes slagroom erop gedaan. Je kunt dan nog wat chocoladeschaafsel erover strooien of langs de zijkant chocoladevlokken strooien.
Zou je de Schwarzwálder willen bekleden met fondant, dan natuurlijk niet slagroom langs de buitenkant gebruiken en geen kersenvlaai bovenop. Je kunt dan een bc 1:1 maken en hier als smaakje wat Kirschwasser aan toevoegen (niet teveel, anders wordt je bc te vochtig) en dan je taart afsmeren....of als je normaal afsmeert met ganache, dan kun je daar ook Kirsch aan toevoegen.
Hoop dat je er iets aan hebt. Ik maak elk jaar wel een Schwarzwálder Kirsch voor mijn man, omdat hij dit de lekkerste taart vindt. Zie hier een greep van diverse uitvoeringen van de Schwarzwálder Kirsch....
Grtjs, Bianca
Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery