1

Onderwerp: sorry ganache/Callebaut n00b

Hoi,

Ik weet dat hier al zoveel berichten over zijn, met heel veel verschillende meningen, maar ik ben dus helemaal nieuwe met ganache (afsmeren). Ik ga het nu toch proberen te maken, en heb al besloten Callebaut te gebruiken. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Mijn vragen:

Gebruiken jullie meestal pure of melk chocola voor de ganache (om af te smeren?)

Ik ben geen fan van puur, maar in ganache is het vermengd met slagroom, is dat lekker? Ik kan het natuurlijk zelf uittesten, maar ik zie zoveel mensen hier puur gebruiken dat het haast wel lekker MOET zijn toch?

Michelle van Youtube gebruikt geloof ik 900 gram chocola en 900 ML slagroom (dus slagroom niet in gram) - hoe doen jullie dat? grammen of milliliters?

En welke verhoudingen?

Puur: 1:1?
Melk 1:2?
Wit 1:3?

En voor het vullen met ganache? Gewoon opkloppen met de mixer? Gebruiken jullie daar wel melk of wit voor? Of ook puur?

Alvast bedankt!

Groeten uit Australia, waar Callebaut verdomd duur is :-( $50/2.5 kilo en in NL 18euro geloof ik... :-(

Re: sorry ganache/Callebaut n00b

Hoi,

Ik gebruik altijd chocolade van Callebout, want die vind ik toch het allerlekkerste, maar kookchocolade is ook prima hoor, als je niet zo veel geld uit wilt geven.
De verhoudingen die ik in mijn opleiding als patissier heb geleerd zijn:

Bij de verhouding slagroom/chocolade bij pure chocolade uitgaan van 1:1, = 200 ml slagroom en 200 g pure chocolade
    Bij melkchocolade 1:1,5
    Bij witte chocolade 1:2
Neem goede chocolade met minimaal 70% aan cacaobestanddelen.

Ik gebruik altijd pure chocolade, gewoonweg omdat de rest van de taart al zoet genoeg is. Dan is de verhouding in smaak precies goed. Maar de meningen hierover verschillen...

Gebruiksaanwijzing:
Breng de slagroom aan de kook en snijd of breek ondertussen de chocolade in stukjes.

Zodra de slagroom kookt, direct de pan van het vuur halen en in een paar delen met de al iets gesmolten chocolade brokken vermengen. Pure en melkchocolade kun je het beste een beetje smelten van tevoren. De witte chocolade kun je het beste helemaal smelten voordat je de slagroom er op schenkt.

Laat je de ganache eerst wat afkoelen tot een dikkere nog wel warme pasta, voordat je deze gebruikt om een taart mee af te smeren.

Smeer bij voorkeur af op een rooster en met een paletmes. Je kunt hiervoor ook een schoon rooster van je oven gebruiken. Zet de taart een half uur in de koelkast, hierdoor wordt de ganache hard.

Smeer de taart nadat je deze uit de koelkast hebt gehaald nogmaals af met een paletmes die je eerst onder de warme kraan hebt gehouden en hebt afgedroogd. Omdat het mes dan nog warm is, kun je er heel goed mee afsmeren en strak afsmeren. Dit is best een kunst, maar na een paar keer oefenen krijg je een mooie superstrakke laag, waardoor je taart ook superstrak wordt. Nu kun je de taart gaan decoreren of verder opmaken met marsepein of fondant.

Veel succes en de hartelijke groeten uit Almere, Nederland!

3

Bedankt Saskia!

4

Ik werk iets anders dan Saskia.

Ik gebruik altijd Tony Chocolonely's repen. Maar elke andere goede pure reep doet het ook prima.
Ik weeg af en doe bij puur 1:1 in gewicht van zowel de room als de chocolade.
Naar mijn smaak is dit het lekkerst omdat de taart toch al heel zoet is en ik houd van puur :)
Overigens wordt het qua smaak minder puur omdat je er room door heen roert.

Ik breng de slagroom aan de kook en doe vervolgens de pit uit. Daarna gaat "hop"alle choclade in stukken gebroken in de pan en roer ik regelmatig door toch het chocolade pasta dik is.

Daarna werk ik net als Saskia.

Voor het opkloppen: dit doe ik als het nog heel zacht is met mijn mixer op de hoogste stand.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

5

Thanks! Ik heb het geprobeerd met pure chocola 53% Callebaut 2:1 verhouding, maar het blijft erg zacht. Ik denk dat ik 3:1 moet proberen, want het is de bedoeling dat het ook op kamertemperatuur stijf is toch?