1

Onderwerp: Bruidstaart vullingen

Hai,
Binnenkort gaat mijn dochter trouwen en wil ik graag mijn eerste en hopelijk mooie bruidstaart maken.
Maar de taart moet de dag ervoor naar het restaurant en ik heb dus aantal vragen?

Ten eerste normaal gebruik ik marsepein maar is fondant niet mooier?

Kan de taart dan wel in de koelcel? Ivm vocht. Ik ben bang voor water vlekken op het fondant.

Moet ik de 3 lagen los in 3 dozen doen, zodat ik m op de dag op elkaar kan zetten?

Welke vullingen zouden het beste en lekkerste zijn? Welke combi smaken?
Vullingen Bijv botercreme zodat hij buiten koelkast kan of kan ik ook een marcarpone vulling gebruiken, hoelang kan hij dan buiten koelkast staan?

Een laag is een dummy, kan ik deze langer van te voren maken?

Ik hoop op wat tips van jullie, want hij mag natuurlijk niet mislukken!
Alvast bedankt!!

2 Laatst bewerkt door KimN (17-04-2016 10:16)

Re: Bruidstaart vullingen

Spannend hoor je eerste bruidstaart en dan ook nog voor je dochter. Persoonlijk werk ik liever met fondant, strakker, gladder en het smaakt niet naar amandel. ;)  Marsepein is toch wat korreliger om mee te werken en juist  bruidstaarten vragen vaak een strakke afwerking. Ze kunnen dan zeker nog wel in de koeling zolang deze maar "zo warm" mogelijk staat. Je taart gast namelijk vlekken of zweten wanneer het temperatuur verschil tussen  binnen en buiten de koeling te groot is. Je zou ook nog de dozen kunnen voorzien van een plastic zak, zo kan het vocht uit de koeling niet bij de taart komen. 1 a 2 uur voor gebruik de taarten in een doos buiten de koeling op temperatuur laten komen het vocht kan dan ook in de doos trekken. Vulling is natuurlijk ook wat de voorkeur van het bruidspaar is. Persoonlijk kies ik eigenlijk nooit voor zware vullingen met chocolade,  eerder frisse vullingen met bijvoorbeeld witte chocolade, monchou en frambozen of iets anders fruitigs met bijvoorbeeld lemon curd. Botercreme is inderdaad ideaal wanneer de taart langere tijd buiten de koeling staat op de dag zelf. Hier kun je ook alles doorheen mixen. De dummy's zijn ideaal om eerder te maken. De fondant hardt uit en kun je daarom lang bewaren op de dummy.
De onderste 2 lagen van deze taart zijn dummy's en heb ik vooraf gebruikt. Hij was gevuld met slagroom monchou met stukjes bastogne witte chocolade yoghurtvulling en frambozen.

http://myalbum.com/photo/iA3EnRv2rmEb/360.jpg

Hai KimN

Bedankt voor de fijne uitleg en het was super duidelijk.
Zo ben ik iig alvast voorbereid.
Wat een prachtige bruidstaart heb je zelf gemaakt, top!
De vullingen klinken in ieder geval heerlijk, dus het zal zo iets worden, maar mijn dochter en haar aanstaande kunnen dan bepalen welk fruit.
Witte chocolade wordt het zeker, daar zijn ze gek op (en ik ook)!
Nogmaals bedankt!

4

Als je met een plastic zak werkt krijg je ook vocht, door temp verschil komt er condens op aan de binnenkant. Ik werk nooit met plastic zakken, alles gaat de koeling in, de kunst is om de taart rustig op temp te laten komen, condens op,de taart trekt vanzelf weer weg

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

5

Oh, wat betreft de vulling, hou er rekening mee dat er een risico zit aan koelkast vulling, als de locatie geen ruimte in de koeling heeft, de taart buiten wordt opgesteld of in een warme ruimte of je weet niet wat er met de taart gebeurt nadat jij hem hebt geleverd, zou ik op zeker spelen en geen vulling gebruiken die in de koeling moet

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Plastic zak doe ik zelf eigenlijk ook nooit maar heb m wel eens gehoord.  Rustig op temperatuur laten komen is zeker het beste. Zeker rekening houden met mogelijkheden van de locatie en anders eventueel een vulling kiezen die je buiten de koeling kunt bewaren.  Maar ook daarvoor mogelijkheden genoeg!  Succes!

Dankjulliewel!
Maar ik heb nog n vraag, als ik hem met ganache afstrijk en daarna met fondant bekleed kan hij dan wel uit de koelkast blijven?
Ganache is wel met room maar wordt dan toch hard?
Een nadeel van botercreme vind ik dat je dan als deze smelt kuiltjes enzo krijgt.
Of heb ik hem dan te dik afgemeerd?

8

Heeft denken ik weinig met de dikte van de bc te maken, goed kiezen voordat je hem bekleedt is belangrijk.  Ik koel hem zodanig dat de bc hard is en niet bij elke aanraking drukt.  Afsmeren met ganache veranderd niks aan de inhoud van de taart. Hij zal dan nog steeds in de koeling moeten.

9

Nog een tip voor de dummies en taart zelf, als je deze met een kleur bekleedt... Zorg dat dat je genoeg fondant kleurt voor de hele taart zodat je zeker weet dat alles dezelfde kleur heeft en je dummie niet net anders is dan de rest van de taart

Er waren eens cupcakes, taarten, koekjes en nog veel meer ander lekkers te vinden op http://www.bakverhalen.nl en https://www.facebook.com/bakverhalen

10 Laatst bewerkt door Hakkiegebakkie (18-04-2016 10:16)

Bedankt allemaal!