1

Onderwerp: Wat doe ik fout?

Mijn eerste biscuit gemaakt vandaag met mix van FunCakes. Schema aangehouden van deze site voor een 25x25x7 vorm. Temp op 175, baktijd 35 min. midden in oven. Echter begon de taart bij 30 minuten al wat 'donker' te ruiken. Even voelen en deeg veerde mooi terug. Taart kwam lastig uit vorm, ondanks oetker spray ( stuk wat aan vorm bleef plakken kon ik wel netjes terugstoppen). Ik vind de taart echter niet mooi omhoog gekomen. Ik heb mijn oven op boven en onder warmte gezet. Wellicht ook verkeerde stand?

Wie kan mij helpen?

Groet,

Renate

Ik eet taart, omdat er nu vast iemand op de wereld jarig is en dat vier ik mee!

Re: Wat doe ik fout?

Persoonlijk vind ik deze temperatuur veel te hoog, ik bak dit formaat op 150 graden hete lucht en dan 1 uur en 4 minuten. Maar dat is per oven verschillend, ik zou gewoon starten met lagere temperatuur en langere baktijd.

Verder mix ik 10 minuten op de hoogste stand (595 gram mix, 9 ei en 60 ml water) en gebruik ik de Wilton cake release die ik met een kwastje aanbreng in de bakvorm.

Ervaring met boven en onder warmte heb ik niet aangezien ik bak in een combimagnetron.

Groetjes Kirsten

3

Hi!

ikzelf doe de biscuit altijd onderin de oven, 175 graden en dan hete lucht. Volgende keer zou ik de biscuit dus onderin proberen en als t kan hete lucht.

ik gebruik zelf ook altijd de oetker spray en ikzelf ben altijd tevreden eigenlijk. Misschien de volgende keer iets meer sprayen en ikzelf smeer t ook altijd uit.

succes!

Hey,

Hier ook een Dr. Oetker sprayer ;)
Ik bak altijd op boven- en onderwarmte, 160 graden, minuut of 40/45.

Succes!

5 Laatst bewerkt door Esther68 (10-03-2016 08:23)

Ik vind dat met de hoeveelheden die de tabellen op DLT aangeeft de biscuit veel te laag wordt. Ik gebruik voor een 25x25x7 bijna 600 gr mix. Met deze hoeveelheid gaat mijn biscuit zeker wel 1 uur de oven in op 150-155 graden. Soms moet 'ie zelfs langer. Beter op lagere temp lang bakken dan op hogere temp kort bakken  ;). Ik gebruik altijd roomboter om in te vetten. Sprays ben ik niet zo'n fan van.

6

Ik heb ook wel 's, dat de taart op het eind wat donkerder begint te "ruiken". Taart is bovenop wel iets donkerder, maar niet verbrand ofzo. Dan dek ik het losjes af met aluminiumfolie en als de taart heel hoog is geworden, dan even een treedje lager.
Bakspray heeeel dun en uitwrijven met keukenpapier, zodat het teveel wordt opgenomen. De kanten kunnen anders erg lelijk worden (stukken eruit).
Voor gelijkmatig omhoog komen gebruik ik baking stripes, maar vochtige oude theedoek eromheen kan ook. Na 25 min eraf halen. Of was het rijzen niet goed gegaan? Kwam dat dan misschien van de manier van mixen? Stand is goed. Ik gebruik ook onder- en bovenwarmte. Maar zo heeft iedereen zijn eigen manieren wat het beste bij hem of haar past en welke oven scheelt ook.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

7

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag. Ik heb een oven met heel veel mogelijkheden, maar het blijft uitproberen. Ook ga ik maar eens voor een keukenmachine kijken, want mijn handmixer had best moeite met het beslag ( en mijn arm ook)

Ik eet taart, omdat er nu vast iemand op de wereld jarig is en dat vier ik mee!