Een klein stukje letterlijk vertaald wat ik op internet vind:
"Stelt jou bakker slagroom,banketroom, fruit mousse of een ander soort luchtige room voor in zijn/haar taart! Ren! Vermeidt deze activiteiten.
Een goede cakedesigner weet als geen beste dat deze vullingen een enorme risico met zich meenemen.
Hygienisch gezien, is de risico ook groot aangezien de taart, tijdens het decoreren, buiten de koelkast staat. Daar en tegen kan het fondant avsoluut niet tegen het vocht wat in de koelkast zit waardoor hij zal smelten.
Dus bent u op zoek naar een mooie taart en dit wordt voorgesteld. Doe het niet.
Het kan misschien lekkerder zijn dan een standaard botercreme maar het risico op een voedselvergiftiging is erg groot.."
In die 9 jaar dat ik taarten maak nog nooit iemand vergiftigd of een ziek persoon gehad.
Ik vind dit wel zo raar.
Ik wist datze hier over het algemeen enkel botercremes,ganaches en curds gebruiken.
Esther: ja de regels zijn stukken strenger hier. Simpelweg omdat het beroep 'banketbakker' een beschermd beroep is hier. Waardoor je dus echt je banketdiplomas etc moet hebben. Daarnaast moet je ook echt een aparte ruimte met een professionele keuken hebben.(rvs meubels noem maar op) zelfs een afvoerputje in de grond is verplicht..(!!) gelukkig heb ik dat allemaal nu in order.
Er zit natuurlijk wat in. en ook vrij logisch uiteraard als je taart veel uit de koelkast is dat het niet ideaal is voor de vulling. Maar ik denk toch wel dat iedereen weet wat hij doet. Dat als je bijvoorbeeld een taart maakt met bloemen, de bloemen alleen eerst van te voren maakt en laat drogen zodat de taart enkel iit de koelkast is voor het beplakken met bloemen.. Ik kan het niet vatten.
Lang delftje: heb je het dan ook echt over met fondant bekleedde taarten of gewoon de traditionele patisserie?
Saskia: ze hebben het nog niets eens over bavarois.. Moet je nagaan denk dat ze dan acuut flauwvallen als ik dat vertel
Ik vind het erg jammer. sta op het punt voor mezelf iets t openen en eindelijk alles op orde loop ik hier tegen aan. er zijn sites waar staat dat je vrij bent om de vulling te kiezen maar alsnog een groot risico neemt (is dus niet verboden) maar er wijn toch ook een 20-30 tal sites waar het echt uit den boze is...
in ieder geval bedankt voor het meedenken!