1 Laatst bewerkt door mw22 (01-03-2016 23:42)

Onderwerp: Dilemma in Frankrijk. Taarten

Hoi dames en enkele heer.

Ik ben ondertussen al 5 jaar woonachtend in Frankrijk waar ik dus taarten
maak en binnekort mijn eigen taarten atelier zal openen vanuit huis.

Nu zit ik met een groot raadsel. Ik maak mijn taarten op de bij ons wel bekende manier
- Biscuit
- dijkje botercreme
- mousse/bavarois
- fondant.

Nu ben ik in discussie gekomen met een vrouw die mij dus wijs probeert te maken dat de manier van taarten maken geheel onhygienisch is. (Ik heb me hottelerie/koks diploma dus prima op de hoogte van HACCP).
Dus ik ben op zoek gegaan en kom dus inderdaard overal hier op internet en fora's tegen dat er absoluut geen mousses/bavarois oid in dit soort taarten gebruikt mag worden.
Dit ivm dat fondant taarten niet in de koelkast bewaard kunnen worden (????)en het risico dat de mousse over ze nek gaat de tijd dat de taart uit de koelkast is om te decoreren.

Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen. Iemand uit frankrijk ervaring hiermee??

Ik hoor het graag!

Mvg

Michael

Ps: mocht het niet geplaatst zijn hoor ik het graag!

2 Laatst bewerkt door Esther68 (02-03-2016 00:13)

Re: Dilemma in Frankrijk. Taarten

De regels in Frankrijk ken ik niet, maar heb begrepen dat ze in Belgie een stuk strenger zijn dan hier in NL. Zelf vul ik bijna nooit met vullingen die in de koelkast bewaard moeten worden. Vanwege de (korte) houdbaarheid maar ook omdat ik nogal lang doe over decoreren, en dat is dus een probleem met koelkast vullingen. Ik heb wel een aparte taartenkoelkast die minder koud staat dan de gewone maar wel koud genoeg. Ondanks dat ik vul met buiten-de-koelkast vullingen zet ik de taart toch 's nachts in de koeling. Ik gebruik trouwens marsepein.
Wil nog even zeggen dat ik een zwak heb voor Frankrijk heb. We gaan elk jaar weer en ben gek op de Franse sfeer  :Y

Wat gebruiken ze dan in de bruidstaarten.
Ik heb diverse cursussen gedaan in Frankrijk maar eigenlijk het enige wat ze gebruikten voor taarten was mousse of bavarois.
Hier in Nederland wordt voor bavarois en mousse hoofdzakelijk gelatine of ander bindmiddel gebruikt en in Frankrijk meestal eidooier

Als je zondigt zondig dan lekker

Hoi,

Misschien komt het omdat bavarois maar maximaal 1 dag houdbaar is? Ik gebruik bij voorkeur geen bavarois in opdrachttaarten, alleen als ik zeker weet dat deze helemaal op gaat binnen 1 dag. Bij warm weer is dit dan ook extra bederfelijk. Misschien is dat de oorzaak?

5 Laatst bewerkt door mw22 (02-03-2016 10:45)

Een klein stukje letterlijk vertaald wat ik op internet vind:

"Stelt jou bakker slagroom,banketroom, fruit mousse of een ander soort luchtige room voor in zijn/haar taart! Ren! Vermeidt deze activiteiten.
Een goede cakedesigner weet als geen beste dat deze vullingen een enorme risico met zich meenemen.
Hygienisch gezien, is de risico ook groot aangezien de taart, tijdens het decoreren, buiten de koelkast staat. Daar en tegen kan het fondant avsoluut niet tegen het vocht wat in de koelkast zit waardoor hij zal smelten.
Dus bent u op zoek naar een mooie taart en dit wordt voorgesteld. Doe het niet.
Het kan misschien lekkerder zijn dan een standaard botercreme maar het risico op een voedselvergiftiging is erg groot.."

In die 9 jaar dat ik taarten maak nog nooit iemand vergiftigd of een ziek persoon gehad.
Ik vind dit wel zo raar.

Ik wist datze hier over het algemeen enkel botercremes,ganaches en curds gebruiken.

Esther: ja de regels zijn stukken strenger hier. Simpelweg omdat het beroep 'banketbakker' een beschermd beroep is hier. Waardoor je dus echt je banketdiplomas etc moet hebben. Daarnaast moet je ook echt een aparte ruimte met een professionele keuken hebben.(rvs meubels noem maar op) zelfs een afvoerputje in de grond is verplicht..(!!) gelukkig heb ik dat allemaal nu in order.
Er zit natuurlijk wat in. en ook vrij logisch uiteraard als je taart veel uit de koelkast is dat het niet ideaal is voor de vulling. Maar ik denk toch wel dat iedereen weet wat hij doet. Dat als je bijvoorbeeld een taart maakt met bloemen, de bloemen alleen eerst van te voren maakt en laat drogen zodat de taart enkel iit de koelkast is voor het beplakken met bloemen.. Ik kan het niet vatten.
Lang delftje: heb je het dan ook echt over met fondant bekleedde taarten of gewoon de traditionele patisserie?
Saskia: ze hebben het nog niets eens over bavarois.. Moet je nagaan denk dat ze dan acuut flauwvallen als ik dat vertel

Ik vind het erg jammer. sta op het punt voor mezelf iets t openen en eindelijk alles op orde loop ik hier tegen aan. er zijn sites waar staat dat je vrij bent om de vulling te kiezen maar alsnog een groot risico neemt (is dus niet verboden) maar er wijn toch ook een 20-30 tal sites waar het echt uit den boze is...

in ieder geval bedankt voor het meedenken!

6

Hygiene heeft -in mijn ogen- niets te maken met de soort vulling.
Als ik mijn handen niet was met een crème op boterbasis is dat net zo onhygienisch als wanneer ik dat doe met een bavarois vulling. Toch?

Ikzelf kies echter ook nooit voor een koelkastvulling bij mijn taarten. Ik ben maar een hobbybakker, maar -inderdaad- mijn taarten zouden met een vulling op slagroombasis te lang buiten de koeling staan.

Mijn taarten gaan trouwens tussen het decoreren door allemaal de koelkast in! Inclusief rozen, bloemen, poppetjes, strikken enz enz. Als het buiten 30 graden is, is iedere vulling een koelkast vulling, wat mij betreft ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7 Laatst bewerkt door lang delftje (02-03-2016 13:45)

Dat ging voornamelijk om traditionele taarten.

Om reden van presentatie en snijden is bavarois of mousse in een bruidstaart niet aan te raden.

Maar als het toch moet als er airco in de ruimte is waar je de  taart afwerkt is er eigenlijk geen probleem.

Het gaat niet zozeer wat jij er mee doet maar wat het restaurant of degene die de taart bestelt ermee omgaat.

Zelf meegemaakt in de zomer een slagroom bruidstaart die met 30 gr s morgens uit de koelkast gehaald werd en alvast in de zaal werd gezet terwijl de receptie  s middags was. Dat was dus een drama.
Ondanks dat er duidelijke afspraken gemaakt waren over hoe en wat. 

Toch wel leuk dat je Frankrijk nog een afvoerputje in de werk ruimte moet hebben. Hier in Nederland is een waterstofzuiger genoeg. Leve Europa

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Ik moet er niet aan denken om met botercreme te vullen.............. (vind ik zelf echt niet lekker!)

groetjes Wilma

9

Bij mij gaan alle taarten in de koelkast, ook de koelkastvrije  :y .  Ik vul met heel veel verschillende vullingen en nog nooit problemen gehad.  Ik maak de taart wel altijd zo vers mogelijk en vul maximum 1 dag voor ophaling en consumptie.  Als ik moet decoreren komt de taart er alleen uit als ik mijn puzzel erop moet leggen of als ik een frosty of zo plak en daarna gaat de taart weer in de koelkast en ik decoreer altijd met fondant, nog nooit gesmolten.
Bij de bakker kan je toch ook taarten kopen die gevuld zijn met slagroom en banketbakkersroom :think: ?  En zoals  lang delftje zegt, het hangt uiteraard ook af van wat de ontvanger met de taart doet, goede raad wordt niet altijd gevolgd.

10

Het is een fabeltje dat taarten met fondant niet in de koelkast kunnen. Je zult tenslotte wel moeten als er koelkastvulling (bavaroise, slagroom, maar ook banketbakkersroom in geval van een nachtje over bewaren) in zit. Dat de taart niet 3 uur tijdens het decoreren buiten de koelkast moet staan en dat daarom veel mensen er niet voor kiezen is een tweede. Maar dat het niet kan, is onzin.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11 Laatst bewerkt door mw22 (06-03-2016 00:12)

Bedankt voor het meedenken!

Ik denk dat er niks anders op zit dan hard van me afbijten;-)

Het jammere is dan wel weer de reacties van sommige dames. Als je aan 'cake design' (zoals ze het hier noemen) begint leer dan eerst eens de basis stappen!

Ik ga in Ninja modus!

Hartelijk dank!