1

Onderwerp: Bakspray ramp

Een tijdje geleden in de webshop bakspray gekocht omdat het me ideaal leek.
Voorheen smeerde ik m'n bakvormen in met boter en beklede de zijkant met bakpapier. In eerste instantie om hogere taarten te kunnen bakken maar ook zeker zodat taarten makkelijk loslaten. Bakspray leek me veel tijd te besparen.. Dat klopt. Maar ze komen er helemaal niet mooi uit. Na het lezen van het forum heb ik al verschillende dingen proberen.

Eerst de hele bakvorm insprayen flinke laag (niet uitsmeren): Dat zorgde voor onverklaarbare deuken in de bodem en de rand waar lucht onder zat waardoor deze los liet.

Vervolgens bakvorm wat minder insprayen en dit uitsmeren met een kwastje: Dit zorgt er voor dat het biscuit niet goed los laat en er wat delen van de bodem bleven vastplakken

De laatste optie gewoon insprayen en alleen de bodem een beetje uitsmeren: Nu blijft het biscuit helemaal plakken.

Zie hier het laatste resultaat. Lucht onder de rand en totaal geen strak kapsel.

Iemand enig idee? Het leek me zo makkelijk die bakspray maar nu durf ik het niet meer te gebruiken. Bij m'n allerlaatste biscuit bleef namelijk de hele zijkant plakken en kon ik overnieuw beginnen.
https://www.mupload.nl/img/3ncaxgsrtwk.26.06.jpg
https://www.mupload.nl/img/gnysr65ayek.26.12.jpg

2

Re: Bakspray ramp

Ik kan je niet helpen, maar ik heb juist het tegenovergestelde.. (wil ik je toch even laten weten, want ik ben juist helemaal lyrisch sinds ik spray gebruik!)
Ik heb nl. ook kortgeleden voor het eerst bakspray gekocht en daar nu 3 taarten mee gebakken (rond en vierkant). Ze glijden er zó uit, zonder beschadigingen en zonder dat in moet kloppen of schudden met de bakvorm (zoals eerst).
Ik spray de bakvorm gewoon in, smeer het verder niet uit. Ik weet niet of het merk ook verschil maakt? Ik heb bakspray van PME.
Hopelijk kan iemand anders je wel verder helpen..

3

Je moet vooral niet flink insprayen. Gewoon een beetje en daarna emmer ik hem dan uit over de hele bakvorm. Echt heel lichtjes sprayen. Dit krijg je van teveel vet, volgens mij.

4

wendyd schreef:

Ik kan je niet helpen, maar ik heb juist het tegenovergestelde.. (wil ik je toch even laten weten, want ik ben juist helemaal lyrisch sinds ik spray gebruik!)
Ik heb nl. ook kortgeleden voor het eerst bakspray gekocht en daar nu 3 taarten mee gebakken (rond en vierkant). Ze glijden er zó uit, zonder beschadigingen en zonder dat in moet kloppen of schudden met de bakvorm (zoals eerst).
Ik spray de bakvorm gewoon in, smeer het verder niet uit. Ik weet niet of het merk ook verschil maakt? Ik heb bakspray van PME.
Hopelijk kan iemand anders je wel verder helpen..

Wat vreemd. Ik moet ze er echt uit kloppen (bijna slaan) en dan blijf dus vaak een deel hangen.
Spray ik er meer in dan is het volgens mij te vet waardoor er veel lucht onder zit of ik onverklaarbare deuken krijg.

Ik heb overigens die van WIlton, misschien dat dat nog het verschil maakt.
Toch bedankt voor je reactie, misschien dat ik die van PME nog eens ga proberen.

5

Boppe schreef:

Je moet vooral niet flink insprayen. Gewoon een beetje en daarna emmer ik hem dan uit over de hele bakvorm. Echt heel lichtjes sprayen. Dit krijg je van teveel vet, volgens mij.

Dat deed ik dus eerst. Na op het forum gelezen te hebben doe ik een stuk minder en ik smeer het helemaal uit. Maar ik krijg m;n biscuit er dan echt niet meer uit. Ik moet er echt met een mes langs of heel hard slaan maar dan blijft er niet echt een mooi biscuit over.
Gebruik je ook die Wilton?

6

Lindaaaa91 schreef:
Boppe schreef:

Dat deed ik dus eerst. Na op het forum gelezen te hebben doe ik een stuk minder en ik smeer het helemaal uit. Maar ik krijg m;n biscuit er dan echt niet meer uit. Ik moet er echt met een mes langs of heel hard slaan maar dan blijft er niet echt een mooi biscuit over.
Gebruik je ook die Wilton?

Ik gebruikte vroeger de kleine bus van dr. Oetker. Momenteel de spray vd Sligro.

Zie in mijn eerste bericht "emmer" ipv "smeer" staan......haha foutje

7

Ik gebruik ook de spray van dr oetker en ik vind het ideaal. nooit problemen met het vast zitten van de biscuit. ik heb de bakvormen van wilton. enige is dat als je iets teveel sprayt er wat lucht onder het velletje van je biscuit kan komen, vooral bij de randjes) maar dat kun je voorkomen door niet teveel te sprayen en goed uit te smeren.

8

Ik gebruik de bakspray van d'r oetker en vind t geweldig zo makkelijk! Jammer dat t bij jou zo slecht werkt... Enige dat ik kan bedenken is laat je de bakvorm ff staan nadat je hem hebt ingesprayd? Dat had ik 1x niet gedaan en toen kreeg ik m'n biscuit er ook niet uit. Staat bij mij op de spray volgens mij ook dat je hem minstens 3 minuten laten staan.

9

Misschien denk ik heel simpel, maar als ik iets nieuws wil proberen en het resultaat is slechter/minder goed dan wat ik daarvoor gebruikte, ga ik weer snel terug naar het oude  ;). Zo ook met de bakspray  ;). Heb ik ook geprobeerd, maar vind boter toch fijner werken. Spray is niet sneller wanneer je deze alsnog met een kwastje gaat uitsmeren  ;) . En met boter heb ik ook niet die vreselijke lucht van de spray meer in de keuken  ;)

10

Als je insprayt, probeer eens om het niet uit te smeren? Doe ik ook niet namelijk....... nooit 'plakkende' biscuits. Misschien helpt het. Succes!

11

Ik heb het busje spray zeer snel naar de eeuwige jachtvelden verbannen en ben weer gewoon met boter gaan invetten. Mijn biscuits komen er weer en gemakkelijk uit!

12

lilli schreef:

Ik gebruik ook de spray van dr oetker en ik vind het ideaal. nooit problemen met het vast zitten van de biscuit. ik heb de bakvormen van wilton. enige is dat als je iets teveel sprayt er wat lucht onder het velletje van je biscuit kan komen, vooral bij de randjes) maar dat kun je voorkomen door niet teveel te sprayen en goed uit te smeren.

Ja dit herken ik heel erg. misschien voortaan alleen bij de randjes even goed uitsmeren

13 Laatst bewerkt door Lindaaaa91 (24-02-2016 15:36)

Misschien moet ik het inderdaad maar gewoon houden bij boter en bakpapier. Voorlopig in ieder geval wel en wie weet haal ik de spray over een tijdje weer uit de kast voor een nieuwe poging :)

En bedankt iedereen voor de reacties!!

14

Ik gebruik carlex spray van zeelandia en die is echt ideaal.
Een normale laag erin spuiten en dan een keukenpapiertje erdoor

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

15

Ik heb mijn ervaring al eerder gedeeld, dus misschien vind het wat  :)

Ik gebruik nooit spray of boter, maar gebruik op maat gemaakte anti-aanbak velletjes (Lidl, Blokker), knip deze op maat van het bakblik en kun je heeeeel vaak gebruiken.
Na de baktijd til je het biscuit zo uit het blik en kun je de velletjes eraf halen.
Super strak resultaat, geen vette bakblikken en 1x aanschaffen  :)

16

Nice lady schreef:

Ik heb mijn ervaring al eerder gedeeld, dus misschien vind het wat  :)

Ik gebruik nooit spray of boter, maar gebruik op maat gemaakte anti-aanbak velletjes (Lidl, Blokker), knip deze op maat van het bakblik en kun je heeeeel vaak gebruiken.
Na de baktijd til je het biscuit zo uit het blik en kun je de velletjes eraf halen.
Super strak resultaat, geen vette bakblikken en 1x aanschaffen  :)

Oeh dat klinkt ook goed. Daar ga ik toch eens naar opzoek :)