1

Onderwerp: Niet meer leuk, 5x mislukt.... :-( Toprecept gevraagd....

Wat doe ik fout met botercreme om mee te spuiten op cc's?

Ik krijg er steeds opnieuw dotten in, kan wel janken...

Ben ook heel hard geneigd om met taarten maken te stoppen, blijft een ramp, taart afsmeren en bekleden en nu dus ook spuit-creme...
Mijn lol is wel een end weg  :x

Vorige week op precies dezelfde manier voor de eerste keer deze creme gemaakt, prima gelukt, nu wel 5x opnieuw geprobeerd...

Wie heeft er een éénvoudig recept wat niet kan mislukken ??

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

2

Re: Niet meer leuk, 5x mislukt.... :-( Toprecept gevraagd....

Ik maak botercreme als volgt:
Eerst boter en suiker mixen in de verhouding : 250 gram boter met 50 gram suiker (8 min)
Daarna 75 gram banketbakkersroompoeder met 175 gr water(4 min)
Dit vervolgens samen mixen
Gaat bij mij altijd goed.

3

Wat nooit mis gaat is de botercreme mix van funcakes. lekker en goed spul om mee af te smeren :).

4

Ik ben toch wel benieuwd welk recept je dan gebruikt(e)....
Ik spuit bijna nooit toeven, maar als ik het wel doe maak ik de mbc. Mislukt nooit en de structuur is mooi om toeven mee te spuiten. De bc van mix vind ik wel lekkerder, maar daar vind ik de structuur minder mooi van. Met de mbc kun je ook goed afsmeren. Goede spuitmond is ook belangrijk.

5

Esther68 schreef:

Ik ben toch wel benieuwd welk recept je dan gebruikt(e)....
Ik spuit bijna nooit toeven, maar als ik het wel doe maak ik de mbc. Mislukt nooit en de structuur is mooi om toeven mee te spuiten. De bc van mix vind ik wel lekkerder, maar daar vind ik de structuur minder mooi van. Met de mbc kun je ook goed afsmeren. Goede spuitmond is ook belangrijk.

http://www.laurasbakery.nl/basisrecept-vanillecreme/

deze dus...    =D

6

bedankt voor de reacties...
Ik zal ze eens op mijn gemak uitproberen...

Nu was het moeten, want ben bezig met taart voor dochter.
Voor de 1e x biscuit met de mix
Ze wilde er graag dit soort creme tussen met een smaakje, maar ja...... 

Nu moet ik morgen voor 1e x biscuit afsmeren
iemand nog tips, want dat is ook telkens een rampenplan, net als de fondant erover leggen....

je merken wel, eigenlijk vind ik er geen klap meer aan op het moment... :nooo

Het eindresultaat, het mooi maken lukt me dan wel enigszins, maar alles ervoor....  brrr

Dus ook tips daarvoor zijn van harte welkom...  =D

7

Hi!

Waar loop je tegenaan met afsmeren? Voor het bekleden is het vooral belangrijk dat je niet te dun uitrolt en een grote Lap rolt.

Succes!

8

lilli schreef:

Wat nooit mis gaat is de botercreme mix van funcakes. lekker en goed spul om mee af te smeren :).

Ben ik het niet mee eens hoor...
Ooit een zak aangeschaft en het bleef schiften bij mij, geen enkele portie is ooit gelukt! Daarom gebruik ik gewoon 1op1 roomboter en poedersuiker met een drupje vanille.
Maar iedereen gebruikt wat voor hem/haar goed werkt/lekker is.

9

Boppe schreef:

Eerst boter en suiker mixen in de verhouding : 250 gram boter met 50 gram suiker (8 min)

Klinkt lekker! Ga ik ook eens proberen.
Met suiker bedoel je poedersuiker?!

10

De nieuwe Enchanced (weet niet of ik het goed schrijf, heb geen zak meer) van Funcakes is lekker als een crème, je kunt er elk smaakje aangeven die je wilt en goed mee afsmeren. Ondanks dat je de mix aanroert met melk, half melk/half water het blijft goed met bekleden van marsepein, met fondant heb ik geen ervaring want dat gebruik ik nagenoeg niet voor taarten. Ik heb de mix ook al eens aangeroerd met half melk en half slagroom, die toeven bleven ook mooi.
De slagroom/melk variant vulling heb ik pas gemaakt bij een last minute taart (kunstgebit in de taarten parade) en ik kreeg te horen van de mensen die het gegeten hadden dat ze niet vaak zo een lekkere vulling hadden gehad.

Christine.

11

Ik maak altijd 1 2 3 botercreme.. met dit recept https://youtu.be/1dkmpQH3ZYk het is even werk maar hij smaakt zo lekker! Het is zwitserse merinque botercreme!

12

Willeke87 schreef:
lilli schreef:

Ben ik het niet mee eens hoor...
Ooit een zak aangeschaft en het bleef schiften bij mij, geen enkele portie is ooit gelukt! Daarom gebruik ik gewoon 1op1 roomboter en poedersuiker met een drupje vanille.
Maar iedereen gebruikt wat voor hem/haar goed werkt/lekker is.

wat vreemd willeke! Ik heb t nu al minimaal 50 keer gemaakt en heb er nooit problemen mee gehad. Deed je de aangemaakte mix beetje bij beetje bij de roomboter?

13

Ik gebruik altijd basterdsuiker!

Willeke87 schreef:
Boppe schreef:

Klinkt lekker! Ga ik ook eens proberen.
Met suiker bedoel je poedersuiker?!

14 Laatst bewerkt door jo-oosie (10-01-2016 07:28)

lilli schreef:

Hi!

Waar loop je tegenaan met afsmeren? Voor het bekleden is het vooral belangrijk dat je niet te dun uitrolt en een grote Lap rolt.

Succes!

Juist die grote lap is mijn grote nachtmerrie....  :grr:

Ik vind die onhandelbaar...
als ik hem oppak met handen/armen, roller (of hoe dat ook maar zou kunnen) dan zakt die lap in, er komen deuken in en/of het scheurt aan de randen....  :x
En nee, ik rol echt niet dun uit....  :)

Als ik het op/met een doorzichtig kleed op de taart wil leggen, weet ik ook niet hoe ik het vast moet pakken en nog minder hoe ik het goed op de taart kan leggen.
Dat erop leggen moet in 1x goed, want ik kan die grote lap niet meer opnieuw pakken en verschuiven

Het goed erop "mikken" qua positie is dus ook lastig...

Als dat  :x  :grr:  :mad:  ding er éénmaal op ligt, sta ik ook met mijn handen in het haar en het zweet in de.....  =D

Want dan moet ik eerst het veel te veel aan fondant eraf halen totdat ik een enigszins werkbare hoeveelheid aan de randen overhoudt...
Dan gaat het bovenop al vaak mis met het randje, dat er kleine scheurtjes in die rand ontstaan...
en dan begint de ellende van het goed rond de zijkant vast krijgen zonder vouwen enzo...

Leuk hoor, een taart maken..... :mad:  :x  :grr:
NOT !!
Gister complete meltdown gehad tijdens het bekleden, leek wel een soort zenuwinzinking, echt helemaal over m'n toeren...
Ik roep dus ook elke keer dat dit mijn laatste (pieperdepiep piep piep  =D )  taart is....
Er komt dan door frustratie taal uit mijn mond waar ik normaal gesproken niet eens aan denk, ahum....

Ik vind het mooi maken erna wel heel leuk, maar ik zie er steeds meer en meer tegenop om de taart zover te krijgen dat ik hem leuk kan gaan maken

Dat is dus mijn rij aan problemen en als ik dat nu zo allemaal op een rijtje lees, valt het afsmeren eigenlijk wel mee, dat is gewoon een kliederzooi die ik er niet netjes en makkelijk op krijg en wat steeds lastiger gaat, naarmate de bc langer staat (omdat het niet zo snel gaat bij mij, haha...)  =D

Dus euh......   :D  :D  =D
dat dus...  ;)

15

Wat jammer dat het maken van taart je zo frustreert. Om de Lap fondant over de taart te leggen zijn verschillende technieken mogelijk. Bij kleinere taartjes rol ik het op een roller, bij grote taarten gebruik ik inderdaad een stuk doorzichtig tafelzeil. Werkt perfect!  Heb zo zelfs een keer 40 cm bekleed. Belangrijk is om goed te meten dat je Lap groot genoeg is en kwalitatief goede fondant te gebruiken.  Die is veel elastischer dan goedkope fondant waardoor hij beter te bewerken is. YouTube biedt in Veel gevallen, afsmeren en bekleden,  ook uitkomst. Anders een keer een workshop misschien? Succes en hopelijk vindt je het plezier weer terug

16 Laatst bewerkt door MirandaB (10-01-2016 10:51)

Wat jammer dat je niet veel plezier (meer) beleeft aan het taarten maken. Want het is écht leuk. Wat misschien kan helpen, is de voorbereiding. Dus op tijd je fondant kleuren, decoratie maken en biscuit bakken. Dan is dat maar vast klaar. Wat óók belangrijk is, zijn de goede materialen. Een grote rolstok om uit te rollen, fijne fondant/marsepein om mee te bekleden en misschien ganache gaan gebruiken om af te smeren. En gun jezelf de tijd. Zowel voor het afsmeren als het bekleden. Als je afsmeert, eerst een crumbcoat laagje, dan even in de koeling en dan nog een laagje ganache. Met ganache krijg je het dan heel strak. Vervolgens weer even de koeling in en ondertussen je fondant/marsepein rustig uitrollen. Niet te veel druk zetten bij het uitrollen. Vervolgens je taart uit de koeling halen en de lap er rustig overheen leggen. Eerst de randen "vastzetten" en vervolgens rustig naar onderen werken. En als laatste goed smootheren. Hopelijk krijg je er weer lol in :)

17

Snap je frustratie ook. Mijn lap is net iets groter dan wat ik nodig heb. Ik pak dus de doorsnee van de taart + 2x de hoogte. Maar dan nog heb ik best veel marsepein over omdat de lap altijd en beetje uitzakt. Je zegt dat je de teveel aan fondant eerst weghaalt voordat je de randen aandrukt. Je moet juist eerst de randen aanduwen zodat daar al geen scheurtjes kunnen ontstaan. Door het getrek aan de lap (het teveel weghalen) krijg je juist scheuren.
Het recept van je bc heb ik trouwens ook nog gelezen. Ik denk dat deze bij mij (ook) zou mislukken, vanwege de bloem  ;)

18

Hé Jo,,
Het aanbod om samen een taart te vullen/bekleden staat nog steeds, hoor.... ;)
Groetjes!

Happy Cake Day!

19

evelotte schreef:

Hé Jo,,
Groetjes!

hoe ik te werk ga is niet om aan te zien voor jou waarschijnlijk...  :D

maar ik hou het aanbod in gedachten, tanx !
Ik doe het ook veel te weinig om er handigheid in te krijgen....  :y

20

MirandaB schreef:

Wat jammer dat je niet veel plezier (meer) beleeft aan het taarten maken. Want het is écht leuk. Wat misschien kan helpen, is de voorbereiding. Dus op tijd je fondant kleuren, decoratie maken en biscuit bakken. Dan is dat maar vast klaar. Wat óók belangrijk is, zijn de goede materialen. Een grote rolstok om uit te rollen, fijne fondant/marsepein om mee te bekleden en misschien ganache gaan gebruiken om af te smeren. En gun jezelf de tijd. Zowel voor het afsmeren als het bekleden. Als je afsmeert, eerst een crumbcoat laagje, dan even in de koeling en dan nog een laagje ganache. Met ganache krijg je het dan heel strak. Vervolgens weer even de koeling in en ondertussen je fondant/marsepein rustig uitrollen. Niet te veel druk zetten bij het uitrollen. Vervolgens je taart uit de koeling halen en de lap er rustig overheen leggen. Eerst de randen "vastzetten" en vervolgens rustig naar onderen werken. En als laatste goed smootheren. Hopelijk krijg je er weer lol in :)

het is bij mij altijd al een project van dááágen....  =D

het afsmeren lukt uiteindelijk ook wel, en inderdaad doe ik daar ook lang over, maar het is zo'n geduts om te zien, haha....

Het bekleden zelf is en blijft een ramp, maar ja.... daarna komt het leukste hè ?!! 

Ik zal het resultaat van dit ' bloed-zweet-en-tranen'  project op de site zetten   :y

21

jo-oosie schreef:
evelotte schreef:

Hé Jo,,
Groetjes!

Zegggg, doe niet zo mal!  ;)
Maar als ik met bekleden een handje kan helpen... dan mag jij zelf verder decoreren!
Is het voor vrijdag voor L?? ?

Happy Cake Day!

22

evelotte schreef:
jo-oosie schreef:
evelotte schreef:

Hé Jo,,
Groetjes!

Zegggg, doe niet zo mal!  ;)
Maar als ik met bekleden een handje kan helpen... dan mag jij zelf verder decoreren!
Is het voor vrijdag voor L?? ?

Nee, die was ik dus aan het maken...
Net gepost....   =D