Onderwerp: Speculaas Tompouzen
Speculaas tompouzen gemaakt, weer eens iets anders dan de normale
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Klein & fijn: Cupcakes, koekjes & los suikerwerk » Speculaas Tompouzen
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Speculaas tompouzen gemaakt, weer eens iets anders dan de normale
zit ik hier met een kop koffie naar te kijken en wil ik er toch gewoon in bijten
ze zien er weer heerlijk uit en wat een mooi dun laagje bladder deeg
Dat lijkt me lekker, wat een goed idee ook ivm sinterklaas, speculaas tompouzen!! Ik zou patent aanvragen
zit ik hier met een kop koffie naar te kijken en wil ik er toch gewoon in bijten
ze zien er weer heerlijk uit en wat een mooi dun laagje bladder deeg
Ik druk tussendoor in de oven de blaadjes plat hoor dan worden ze mooi plat
Dat lijkt me lekker, wat een goed idee ook ivm sinterklaas, speculaas tompouzen!! Ik zou patent aanvragen
Is niet mijn idee hoor ik heb het recept op internet gevonden
Speculaas Tompouce
500 gr bladerdeeg (evt zelf gemaakt)
Voor de speculaasroom
• 4 blaadjes gelatine
• 1,5 dl melk
• 200 ml slagroom
• 40 gr speculaasjes, in hele fijne kruimels
• 5 gr speculaaskruiden
• 45 gr suiker
• 3 eidooiers
• 500 ml slagroom
Voor de glazuur
• Poedersuiker
• Abrikozenjam
Bereidingswijze
Speculaasroom.
1. Week de gelatine in koud water.
2. Breng de melk met de 200 ml slagroom aan de kook, haal van het vuur en doe de speculaaskruiden en de speculaaskruimels erbij. Roer goed door en zet even apart.
3. Maak een karamel van de suiker en een heel klein beetje water.
4. Zodra de karamel goudbruin is, schenk je er voorzichtig de speculaasroom bij. Roer goed door elkaar.
5. Klop de eidooiers los.
6. Giet al roerend een deel van de warme speculaasroom bij de eidooiers. Doe het eidooier mengsel terug in de pan bij de rest van de room en verwarm, al roerend, tot het gaat binden bij ca 85C.
7. Haal direct van het vuur, roer de gelatine erdoor en stort de room in een met koud water afgespoelde bak.
8. Dek de speculaasroom af met huishoudfolie en laat in de koelkast volledig afkoelen.
9. Klop de slagroom stijf en spatel de volledig afgekoelde speculaasroom door de slagroom. Doe de speculaasroom in een spuitzak.
Bladerdeeg
1. Verwarm de oven voor op 230C
2. Rol het bladerdeeg uit tot een grote lap deeg van ca 2-3 mm dik.
3. Leg het deeg op bakpapier op de bakplaat en prik het heel goed in met een vork. Je moet het goed diep inprikken, dus echt gaatjes maken, en ook veel gaatjes maken.
4. Zet de plaat met bladerdeeg in de oven, zet de temperatuur terug op 200C en bak de plak in ca 30 minuten mooi goudbruin en gaar.
5. Laat de plak afkoelen op een rooster.
Tompouce maken
1. Snij de bladerdeegplak in twee lange plakken voor de onderkant en bovenkant van je tompouces.
2. Leg een plak bladerdeeg met de platte kant naar beneden.
3. Spuit hierop in lange banen de speculaasroom in 2-3 lagen dikte
4. Leg hierop de 2e plak bladerdeeg, met de platte kant naar boven.
5. Bestrijk de bovenkant van het bladerdeeg dun met abrikozenjam (evt een beetje verwarmd om wat dunner te maken)
6. Maak een glazuur van poedersuiker en een beetje water, eventueel op smaak gemaakt met een lichte koffiesmaak (espresso) of vanille-essence en bestrijk hiermee de tompoucen
7. Laat de tompoucen opstijven in de koelkast.
8. Snij de tompoucen met een kartelmes in mooie stukken en decoreer met een streep slagroom.
Oh wat een heerlijkheid weer, en het ziet er zoals gewoonlijk weer super netjes afgewerkt uit. Maak jij zelf je bladerdeeg?
Groetjes Vonn
Oh wat een heerlijkheid weer, en het ziet er zoals gewoonlijk weer super netjes afgewerkt uit. Maak jij zelf je bladerdeeg?
Groetjes Vonn
nee hoor dat is me veel te veel werk ik heb de kant en klare pakjes van koopmans gekocht en die door de midden gesneden
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
vonn schreef:Oh wat een heerlijkheid weer, en het ziet er zoals gewoonlijk weer super netjes afgewerkt uit. Maak jij zelf je bladerdeeg?
Groetjes Vonn
nee hoor dat is me veel te veel werk ik heb de kant en klare pakjes van koopmans gekocht en die door de midden gesneden
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Ja dat is zo, maar het bladerdeeg is idd erg mooi plat bij jou.
dollelollypop schreef:vonn schreef:Oh wat een heerlijkheid weer, en het ziet er zoals gewoonlijk weer super netjes afgewerkt uit. Maak jij zelf je bladerdeeg?
Groetjes Vonn
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kanJa dat is zo, maar het bladerdeeg is idd erg mooi plat bij jou.
Dat klopt Vonn maar dat komt omdat ik het om de 5 minuten met een bakplaat de blaadjes platdruk.
Dus het staat 20 min. in de oven en dan druk ik het tussendoor dus drie keer plat en daarom krijg ik van die platte blaadjes
Dat ziet er weer erg lekker en mooi uit. Dank je wel voor het delen van het recept.
Dat ziet er weer erg lekker en mooi uit. Dank je wel voor het delen van het recept.
Graag gedaan hoor Bianca
Jammie
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Klein & fijn: Cupcakes, koekjes & los suikerwerk » Speculaas Tompouzen