1

Onderwerp: Taart inzinken in het midden

Ik heb al zo veel keren geprobeerd om een gewone biscuit te bakken (recept gevolgd van deze website) maar op een of andere manier wordt het nooit goed. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Foto:

http://i997.photobucket.com/albums/af96/littleminna/20150929_204129.jpg

Zoals op de foto gaat de taart in het midden inzinken en ook aan de zijkanten. Ik snap dit niet. De bovenkant van de taart gaat zeg maar naar binnen toe als ie gaat afkoelen.

Ik gebruik zelfs bakpapier aan de zijkanten van de taart zodat ie lekker omhoog kan groeien. Als ik de taart uit de oven doe, laat ik die eerst even een paar minuten in de vorm afkoelen voordat ik de taart uit de vorm haal. Is die verkeerd? Moet ik de taart meteen uit de vorm halen?

Nog een vraag: als ik mijn taart daarna nog onderste boven op de rooster doe om af te koelen dan krijg ik van de rooster randen onderop de taart, die gaat zeg maar vastplakken aan de rooster.

De taart is wel gaar, dat weet ik zeker. Als je erin prikt met iets dan is het helemaal droog. (Sorry voor mijn nederlands, het is niet mijn eerste taal.)

2 Laatst bewerkt door Tigrasas (29-09-2015 21:13)

Re: Taart inzinken in het midden

Als ik dit zo lees en zie, denk ik toch  dat de biscuit niet goed gaar is, vooral ook omdat je aangeeft dat hij blijft plakken aan het rooster, ik denk dat hij langer de oven in moet. Heb je al een een biscuit geprobeerd van een mix?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Als een taart inzakt, is hij nog niet gaar. Je taart heeft dan nog niet de stevige structuur.
Met een pin testen doe ik nooit. Ik duw op de bovenkant van de taart en als deze meteen terugveert dan is het biscui† gaar. Als het nog niet gaar is, dan veert hij niet terug, maar blijft met een deukje zitten die er later weer uitgaat.

Dat je taart blijft plakken aan het rooster komt door de warmte, je taart wordt daar vochtig van het uitdampen en blijft daardoor plakken. Ik spray het rooster wel eens in met bakspray dan plakt ie niet vast.
Ik stort mijn taarten meteen uit de bakvorm, maar of dat beter is weet ik niet.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Hoi,

Ik gebruik nooit de tabel die hier gebruikt wordt, maar gebruik altijd meer biscuitmix. Als ik de tabelverhoudingen gebruik die hier gebruikt worden, wordt mijn kapsel lang  niet zo hoog en scheurt het eerder.
Natuurlijk is e.e.a. ook afhankelijk van welke oven je gebruikt en hoe warm je de oven zet.

Voor een ronde bakpan van 20 cm doorsnede gebruik ik 350 gram kapselmix de luxe, 6 eieren en 350 cc water.
Hierdoor wordt mijn taartkapsel mooi hoog en stevig.
Ik maak mijn kapsel op de volgende manier:
Oven voorverwarmen op 175 graden
Beslag minimaal 8 minuten mixen op stand 3 van mijn Kenwood
Daarna nog 2 minuten mixen op stand 1
Bakpan invetten met wat vloeibare boter en de onderkant van de pan bedekken met bakpapier.
Voorzichtig het beslag in de bakpan gieten (zo voorkom je dat je de geklopte lucht er weer uit haalt).
Zet de bakpan minimaal 30 minuten in de oven (oven niet voortijdig openen anders zakt het kapsel in).
Na 30 minuten de oven openen en met een vork er in prikken, als deze er niet droog uit het kapsel nog enkele minuten (liever 2 of 3 minuten en daarna nog een keer dan in 1 keer 5 minuten) bakken in de oven.
Als de vork er droog uit komt is je kapsel gaar.
Zet het kapsel even op een plank om bij te komen.
Na ongeveer 10 minuten met een mes voorzichtig los snijden zodat je bakpan niet beschadigt, maar ook je kapsel mooi heel blijft.
Keer het kapsel om op een plank en laat het verder afkoelen.

Ik wens je veel succes met het bakken van je volgende kapsels.
Er zullen best andere manieren zijn om het te bakken, maar op deze manier bak ik nu al meer dan 10 jaar en heb ik nooit problemen met mijn kapsels.

5

Ik denk dat de biscuit maar een paar minuten langer hoeft. En gelijk storten inderdaad  :Y

6

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Ik gebruik nooit de tabel die hier gebruikt wordt, maar gebruik altijd meer biscuitmix. Als ik de tabelverhoudingen gebruik die hier gebruikt worden, wordt mijn kapsel lang  niet zo hoog en scheurt het eerder.
Natuurlijk is e.e.a. ook afhankelijk van welke oven je gebruikt en hoe warm je de oven zet.

Voor een ronde bakpan van 20 cm doorsnede gebruik ik 350 gram kapselmix de luxe, 6 eieren en 350 cc water.

Kapselmix deluxe bedoel je de mix van Funcakes?

7

Ik gebruik altijd de biscuit mix van funcakes, werkt echt perfect! Het beslag wordt al heerlijk luchtig en lukt altijd!
Misschien een tip om dat eens uit te proberen?!

8

Nou dit was een taart van 24cm, die was 45 minuten in de oven 175graden. Ik denk niet dat dat de kort was. Maar ik ga een andere recept volgende keer proberen om misschien zelfs uit zo'n pak voor taart bakken. Ik ga dat med bakspray de rooster proberen.

9

Bedankt voor de tips. :)

10

Voor het plakken doe ik altijd een beetje poedersuiker op de taart :)

11 Laatst bewerkt door marijkeJoey (01-10-2015 11:50)

Ik koop die zakken biscuit mix van fun cakes.
Vind ze wel prijzig 3.75 voor 500 gram.
En er staat voor een vorm van 24/26 cm 35/40 min. Maar dan zak die bij mij ook in doe nu altijd een uur en zijn ze goed. Verschilt echt per oven. Wij hebben een combi magnetron.

bibi89 schreef:
saskiahuisman schreef:

Hoi,

Kapselmix deluxe bedoel je de mix van Funcakes?

Hoi,

Nee ik gebruik geen funcakes mix, maar die van Zeelandia. Deze gebruik ik al jaren en bevalt mij uitstekend.

Hoi,

Misschien nog een tip voor je: ik bak altijd in een pme bakpan, zo eentje: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … o-25x7-5cm
Niet in een springvorm. Ik zie op de foto dat jij dat wel doet.
In een bakpan wordt je biscuit veel mooier.
Daarnaast denk dat je biscuit niet gaar is, omdat je schrijft dat deze aan het rooster blijft plakken. Dan is je biscuit waarschijnlijk aan de buitenkant wel gaar maar niet in het midden.

14

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Misschien nog een tip voor je: ik bak altijd in een pme bakpan, zo eentje: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … o-25x7-5cm
Niet in een springvorm. Ik zie op de foto dat jij dat wel doet.
In een bakpan wordt je biscuit veel mooier.
Daarnaast denk dat je biscuit niet gaar is, omdat je schrijft dat deze aan het rooster blijft plakken. Dan is je biscuit waarschijnlijk aan de buitenkant wel gaar maar niet in het midden.

Voordat ik PME bakpannen had bakte ik in springvormen en deze zagen er hetzelfde uit als uit de bakpannen  ;) .
@Monipen. Toch denk ik nog steeds dat je biscuit net niet helemaal gaar is. Wanneer mijn biscuit (een enkele keer) blijft plakken, zie ik tijdens het snijden soms een ring in de biscuit. Hij is verder wel gaar, maar had dan toch nog wat langer gemogen. Ik gebruik ook FC biscuitmix en ben daar zeer tevreden over  :Y . Mijn 25 cm gaat minstens 50 minuten inde oven op 155-160 gr hetelucht.

15

Ik heb hier bij deze website ook een recept gevonden met een hele goede uitleg.  :)
Dit recept heb ik nu geprobeerd.

http://www.taarten-decoreren.com/be/blo … /#more-110

16

Ik denk dat ik weet wat ik fout maak. De eieren heb ik echt 10 minuten lang in de keukenmachine (die werkt nog heel goed ondanks dat die bijna 40 jaar oud is, was van mijn moeder Kenwood, alleen maakt een heel hoop herrie). Alles ging goed en ik heb de vorm van 25 cm zelfs 50 minuten in de oven gelaten (eerst 45 minuten en dan deed ik nog 5 minuten om zeker van te zijn).

Maar ik denk dat mijn probleem is wanneer ik de bloem in de eiermengsel doe. Ik been heel erg voorzichtig want ik wil niet de mooi opgeklopte eieren die zo luchtig en schuimig waren verpesten, dus ik deed heel voorzichtig met de spatel met de hand. Maar toen ik het beslag in de vorm deed zag ik dat het niet goed gemengd was. Er zaten nog klonten bloem op de bodem. Hmmmmmm..... (daardoor dat ingezakte in het midden van de taart denk ik.

ik vind het eerlijk gezegd heel moeilijk om de bloem goed te mixen met de eiermengsel en het voorzichtig te doen. Het wordt gewoon niet goed gemengd. Heeft iemand nog een tip?

17

Ja, de mix van funcakes gebruiken

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

18 Laatst bewerkt door saskiahuisman (09-10-2015 18:10)

Hoi,

Ik maak de mix op deze manier:
mix eerst in de mengkom stoppen, dan gooi ik daar de eieren bij (op kamertemperatuur) en daarna het water.
Eerst mix ik het geheel op 8 minuten op stand 3 (Kenwood), daarna 2 minuten op de laagste stand.
Dan geleid je voorzichtig het beslag met de spatel (of voorzichtig zachtjes er in gieten) in de bakvorm, dus niet zo erin kwakken (omdat je dan opgeklopte lucht in het beslag kwijt bent. Daarna op bovenbeschreven methode verder. Dan kan het niet mislukken.
Heb je al eens de biscuitmix geprobeerd omdat ik nu lees dat je bloem gebruikt.
Met de biscuitmix wordt je beslag hoger en luchtiger omdat daar moscovisch poeder in zit. Dit poeder is niet te koop helaas.

Als bij mij in de buurt woont wil ik het je best een keer voordoen.